REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudniony w niepełnym wymiarze nie może pobierać maksymalnego wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Banaszkiewicz

REKLAMA

Wymiar czasu pracy pracownika samorządowego ma wpływ na wysokość wynagrodzenia ustalonego przez wójta. Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy w niepełnym wymiarze czasu pracy otrzyma wynagrodzenie, którego wysokość zostanie ustalona proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy określonego w jego umowie o pracę.


Pracownikowi samorządowemu, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, przysługuje wynagrodzenie stosownie do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji.

Sprawy dotyczące wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin uregulowane zostały w sposób szczegółowy w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. W załącznikach 1-3 do tego rozporządzenia określono elementy niezbędne do określenia wysokości wynagrodzenia konkretnych pracowników, a także wykształcenie i staż pracy wymagane na poszczególnych stanowiskach.

W tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego określono, jakie wynagrodzenie jest właściwe dla poszczególnych kategorii zaszeregowania, a te z kolei uzależnione są od zajmowanego stanowiska. Zarówno stawki wynagrodzenia zasadniczego, jak i kategorie zaszeregowania określone zostały w formie widełek. Dla przykładu od głównego specjalisty wymagać należy wyższego wykształcenia oraz 4-letniego stażu pracy. Przypisano to stanowisko do XII-XVII kategorii zaszeregowania (co przekłada się na wynagrodzenie zasadnicze w wysokości od 970 do 3520 zł) oraz przyjęto dla niego 5 stawkę dodatku funkcyjnego (co oznacza, że dodatek ten może wynosić do 120 procent wynagrodzenia zasadniczego).

Konkretyzacja wysokości wynagrodzenia należy do wójta, co, biorąc pod uwagę rozpiętość widełek, oznacza jego sporą swobodę w tej kwestii.

Wójt, ustalając wysokość wynagrodzenia dla konkretnego pracownika, obowiązany jest uwzględnić zajmowane przez niego stanowisko, posiadane kwalifikacje, staż pracy oraz wymiar czasu pracy, na jaki został zatrudniony. Pracodawca może przyjąć jako podstawę do ustalenia wysokości tego wynagrodzenia najwyższą kategorię zaszeregowania oraz najwyższy procent dla ustalenia wysokości dodatku funkcyjnego oraz stawkę wynagrodzenia zasadniczego niezależnie od wymiaru czasu pracy danego pracownika. Jest to jego suwerenna decyzja. Nie oznacza to jednak, że pracownik zatrudniony np. na pół etatu otrzymać może najwyższe wynagrodzenie obliczone na podstawie wspominanych wyżej elementów. Zgodnie bowiem z par. 19 rozporządzenia, pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia przysługują w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.

Wójt, który, ustalając wynagrodzenie pracownika, nie weźmie pod uwagę określonych w przepisach zasad, musi liczyć się z zarzutem naruszenia normy wypływającej z art. 18 (3a) ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Przepis tego artykułu mówi o zakazie dyskryminowania pracowników. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości, co z kolei wynika z treści art. 18 (3c) par. 1 k.p.



Anna Banaszkiewicz

Autorka jest prawnikiem, doktorantką na Wydziale Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Śląskiego oraz aplikantką radcowską w OIRP w Warszawie


PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. nr 24, poz. 141 z późn. zm.)

l Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA