REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudniony w niepełnym wymiarze nie może pobierać maksymalnego wynagrodzenia

Anna Banaszkiewicz

REKLAMA

Wymiar czasu pracy pracownika samorządowego ma wpływ na wysokość wynagrodzenia ustalonego przez wójta. Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy w niepełnym wymiarze czasu pracy otrzyma wynagrodzenie, którego wysokość zostanie ustalona proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy określonego w jego umowie o pracę.


Pracownikowi samorządowemu, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, przysługuje wynagrodzenie stosownie do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji.

Sprawy dotyczące wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin uregulowane zostały w sposób szczegółowy w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. W załącznikach 1-3 do tego rozporządzenia określono elementy niezbędne do określenia wysokości wynagrodzenia konkretnych pracowników, a także wykształcenie i staż pracy wymagane na poszczególnych stanowiskach.

W tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego określono, jakie wynagrodzenie jest właściwe dla poszczególnych kategorii zaszeregowania, a te z kolei uzależnione są od zajmowanego stanowiska. Zarówno stawki wynagrodzenia zasadniczego, jak i kategorie zaszeregowania określone zostały w formie widełek. Dla przykładu od głównego specjalisty wymagać należy wyższego wykształcenia oraz 4-letniego stażu pracy. Przypisano to stanowisko do XII-XVII kategorii zaszeregowania (co przekłada się na wynagrodzenie zasadnicze w wysokości od 970 do 3520 zł) oraz przyjęto dla niego 5 stawkę dodatku funkcyjnego (co oznacza, że dodatek ten może wynosić do 120 procent wynagrodzenia zasadniczego).

Konkretyzacja wysokości wynagrodzenia należy do wójta, co, biorąc pod uwagę rozpiętość widełek, oznacza jego sporą swobodę w tej kwestii.

Wójt, ustalając wysokość wynagrodzenia dla konkretnego pracownika, obowiązany jest uwzględnić zajmowane przez niego stanowisko, posiadane kwalifikacje, staż pracy oraz wymiar czasu pracy, na jaki został zatrudniony. Pracodawca może przyjąć jako podstawę do ustalenia wysokości tego wynagrodzenia najwyższą kategorię zaszeregowania oraz najwyższy procent dla ustalenia wysokości dodatku funkcyjnego oraz stawkę wynagrodzenia zasadniczego niezależnie od wymiaru czasu pracy danego pracownika. Jest to jego suwerenna decyzja. Nie oznacza to jednak, że pracownik zatrudniony np. na pół etatu otrzymać może najwyższe wynagrodzenie obliczone na podstawie wspominanych wyżej elementów. Zgodnie bowiem z par. 19 rozporządzenia, pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia przysługują w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.

Wójt, który, ustalając wynagrodzenie pracownika, nie weźmie pod uwagę określonych w przepisach zasad, musi liczyć się z zarzutem naruszenia normy wypływającej z art. 18 (3a) ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Przepis tego artykułu mówi o zakazie dyskryminowania pracowników. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości, co z kolei wynika z treści art. 18 (3c) par. 1 k.p.



Anna Banaszkiewicz

Autorka jest prawnikiem, doktorantką na Wydziale Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Śląskiego oraz aplikantką radcowską w OIRP w Warszawie


PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. nr 24, poz. 141 z późn. zm.)

l Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA