REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić nagrodę jubileuszową dla pracownika samorządowego

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do nagrody jubileuszowej zależy od stażu pracy pracownika. Natomiast jej wysokość uzależniona jest od kwoty wynagrodzenia. Jak prawidłowo naliczyć wysokość nagrody jubileuszowej pracownika samorządowego?

REKLAMA

REKLAMA

Nagroda jubileuszowa jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym pracownikowi samorządowemu w zależności od stażu pracy. Wypłaca się ją pracownikom samorządowym (art. 23 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych), którzy przepracowali łącznie:

• 20 lat pracy - w wysokości 75% wynagrodzenia miesięcznego,

REKLAMA

• 25 lat pracy - w wysokości 100% wynagrodzenia miesięcznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• 30 lat pracy - w wysokości 150% wynagrodzenia miesięcznego,

• 35 lat pracy - w wysokości 200% wynagrodzenia miesięcznego,

• 40 lat pracy - w wysokości 300% wynagrodzenia miesięcznego,

• 45 lat pracy - w wysokości 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Wyższe wynagrodzenie, większa nagroda

Wysokość przysługującej pracownikowi nagrody jubileuszowej uzależniona jest bezpośrednio od wysokości otrzymywanego przez niego wynagrodzenia. Podstawę obliczenia wysokości nagrody jubileuszowej stanowi bowiem wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do tej nagrody, chyba że korzystniejsze dla pracownika jest wynagrodzenie, jakie otrzyma w dniu wypłaty nagrody.

Wynagrodzenie stanowiące podstawę ustalenia wysokości nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikowi oblicza się na podobnych zasadach, jakie obowiązują przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania) odsyłają do rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dalej: rozporządzenie urlopowe) i zasad naliczania ekwiwalentu za urlop. Wskazują dokładnie, które z tych przepisów należy stosować, obliczając wysokość nagrody jubileuszowej. Wynagrodzenie stanowiące podstawę nagrody jubileuszowej oblicza się zgodnie z § 14-17 rozporządzenia urlopowego (§ 12 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania).

Przy naliczaniu wysokości nagród jubileuszowych wynagrodzenie stanowiące ich podstawę oblicza się, uwzględniając takie składniki wynagrodzenia pracownika, jakie brane są pod uwagę przy naliczaniu wysokości ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy tego pracownika.

Przy obliczaniu ekwiwalentu (czyli podstawy nagrody jubileuszowej) uwzględnia się składniki wynagrodzenia jak przy naliczaniu wynagrodzenia urlopowego (§14 rozporządzenia urlopowego).

W celu ustalenia wysokości wynagrodzenia urlopowego pracownika (wysokości wynagrodzenia będącego podstawą nagrody jubileuszowej) uwzględnia się wynagrodzenie przysługujące pracownikowi wraz z innymi świadczeniami ze stosunku pracy. Wyjątek stanowią (§ 6 rozporządzenia urlopowego):

• jednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,

• wynagrodzenie za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

nagrody jubileuszowe,

• wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy,

• dodatkowe wynagrodzenie radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,

• wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

• nagrody z zakładowego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie roczne,

• odprawy emerytalne lub rentowe albo inne odprawy pieniężne,

• wynagrodzenia i odszkodowania przysługujące w razie rozwiązania stosunku pracy.

Składniki wynagrodzenia uwzględniane w jubileuszówce

Składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości uwzględnia się przy ustalaniu ekwiwalentu (wynagrodzenia będącego podstawą nagrody jubileuszowej) w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu oraz nagrody (§ 15 rozporządzenia urlopowego). Uwzględnia się również dodatkowe składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż miesiąc, np. comiesięczne premie regulaminowe. Zlicza się średnią premii z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wypłaty odprawy. Jeśli wysokość takiej premii znacznie różni się w poszczególnych miesiącach, przy ustalaniu wysokości odprawy można uwzględniać premie w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odprawy (§ 16 rozporządzenia urlopowego). Składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (nagrody jubileuszowej), uwzględnia się przy średniej wysokości z tego okresu (§ 17 rozporządzenia urlopowego). Są to jedyne przepisy z rozporządzenia urlopowego stosowane przy obliczaniu ekwiwalentu za urlop, które należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia będącego podstawą nagrody jubileuszowej. Nie ma żadnych podstaw do stosowania przy ustalaniu wysokości nagród jubileuszowych współczynnika ekwiwalentowego.

Jak obliczyć wysokość nagrody

Przy obliczaniu podstawy nagrody jubileuszowej nie korzysta się ze współczynnika ekwiwalentowego. Ustala się tylko wynagrodzenie, czyli podstawę nagrody, uwzględniając dopuszczalne składniki wynagrodzenia z poszczególnych okresów.

Przy obliczaniu wysokości ekwiwalentu - nagrody jubileuszowej - uwzględnia się takie dodatkowe składniki wynagrodzenia, jak:

• wynagrodzenie za godziny nadliczbowe,

• dodatek za staż pracy,

• dodatek za szkodliwe i niebezpieczne warunki pracy,

• dodatek za języki obce,

• premie i nagrody periodyczne,

• dodatek funkcyjny.

Następnie oblicza się odpowiednią wielokrotność tak ustalonej podstawy nagrody. Tutaj decydujące znacznie będzie miał staż pracy pracownika samorządowego, im wyższy, tym wyższa będzie mu przysługiwała nagroda jubileuszowa.

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593, ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 431)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 217, poz. 1591)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA