REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z ZFŚS do opieki nad dziećmi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Wojnicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. ze środków ZFŚS można tworzyć przyzakładowe żłobki i przedszkola, jak również finansować z tego funduszu opiekę nad dziećmi w przedszkolach i żłobkach.

Obowiązek zaspokajania określonych potrzeb materialnych, socjalnych i kulturalnych pracowników nakłada na pracodawcę ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS). Ustawa ta określa także kategorie świadczeń, definicję działalności oraz obiektów służących działalności socjalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: Fundusz) jest przeznaczony na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego Funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych lub międzyzakładowych obiektów socjalnych. Podmioty posiadające obiekty o charakterze socjalnym, np. ośrodki wczasowe i kolonijne, sanatoria, ogródki działkowe, żłobki, przedszkola oraz obiekty służące prowadzeniu działalności kulturalnej lub sportowo-rekreacyjnej, powinny część środków ZFŚS przeznaczyć na dofinansowanie tych obiektów.

Świadczenia socjalne wypłacane przez zakłady pracy to m.in. różnego rodzaju zapomogi wypłacane w przypadku klęsk żywiołowych i indywidualnych zdarzeń losowych, dopłaty do czynszu za mieszkanie, dopłaty do wypoczynku oraz świadczenia rzeczowe.

Jednak nie wszystkie wydatki ponoszone na rzecz pracowników można zaliczyć do działalności socjalnej z uwagi na ścisły katalog tej działalności, zdefiniowany w ustawie o ZFŚS. Przykładowo działalności socjalnej nie stanowi uruchomienie i obsługa przyzakładowej stołówki (bufetu, kawiarni) dla pracowników.

REKLAMA

Zmiana definicji

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązują zmiany wprowadzone ustawą z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisów, ZFŚS jest przeznaczony na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków i przedszkoli (art. 1 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Rozszerzono także definicję działalności socjalnej o opiekę nad dziećmi w żłobkach i przedszkolach (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych>>

USTAWOWA DEFINICJA DZIAŁALNOŚCI SOCJALNEJ OD 1 STYCZNIA 2009 R.

Działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach i przedszkolach, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Nowe możliwości

Zmiany obowiązujące od nowego roku umożliwiają wykorzystanie ZFŚS do:

• tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli (a nie tylko jak dotychczas finansowania już istniejących),

• finansowania z Funduszu opieki nad dziećmi w przedszkolach i żłobkach.

Nowe regulacje mają na celu zwiększenie dostępu do opieki przedszkolnej dla dzieci. Z praktyki wynika bowiem, że brak dostępu do opieki w przedszkolach i żłobkach stanowi jedną z najczęściej wymienianych barier w możliwości powrotu rodziców (w szczególności matek) do zatrudnienia.

Pojawiła się więc możliwość nowej formy pomocy dla pracowników. Jednak wprowadzenie samej regulacji prawnej nie wystarczy, teraz w jednostce warto zastanowić się, jak z niej skorzystać w praktyce. Można utworzyć przedszkole i żłobek, wykorzystując w tym celu pieniądze z funduszu socjalnego. Istnieje także możliwość finansowania z tego Funduszu opieki nad dziećmi pracowników w wybranych przez nich przedszkolach i żłobkach. Takie zmiany należy także uwzględnić w regulaminie ZFŚS.

Należy jednak pamiętać, że nadal o korzystaniu z Funduszu przez pracowników czy inne osoby do tego upoważnione decyduje sytuacja życiowa, rodzinna i materialna. Oznacza to, że pracodawca, dofinansowując czesne za przedszkole czy żłóbek, nie może wszystkim podwładnym udzielić pomocy w takiej samej wysokości. Powinien indywidualnie określić sytuację danej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu i na tej podstawie ustalić wysokość ewentualnego świadczenia.

Pracownik nie może odmówić podania informacji niezbędnych do ustalenia jego sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Odmowa przekazania tego rodzaju informacji powinna automatycznie skutkować odmową przyznania świadczenia.

Warto skorzystać i wprowadzić tę formę w jednostce, ponieważ dla pracowników będzie to dodatkowy bonus z tytułu wykonywania pracy.

Dofinansowanie do wypoczynku pełnoletnich dzieci>>

Zasady szczególne

Przypomnijmy, że w większości jednostek budżetowych ZFŚS tworzony jest na zasadach szczególnych, na podstawie odrębnych przepisów (w sprawach w nich nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy ustawy o ZFŚS). Dotyczy to zwłaszcza szkół i placówek objętych systemem oświaty i podlegających przepisom Karty Nauczyciela, szkół wyższych działających na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym (w tym - akademii wojskowych), wojska, służby więziennej oraz jednostek sfery budżetowej podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji oraz obrony narodowej (obejmuje m.in. pracowników cywilnych wojska).

Odrębne uregulowania dotyczą zwłaszcza sposobu tworzenia Funduszu i wysokości odpisów podstawowych oraz zwiększeń dla emerytów i rencistów oraz osób niepełnosprawnych. Jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek tworzenia ZFŚS niezależnie od liczby zatrudnianych pracowników.

Aleksandra Wojnicka

Podstawy prawne

• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1656)

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 223, poz. 1460)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA