REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochodzenie roszczeń tylko na drodze administracyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzje w sprawie Zabużan będą zapadać w postępowaniu administracyjnym. Tylko wojewoda będzie mógł stwierdzić nieważność lub konieczność wznowienia postępowani. Zakończenie sporów kompetencyjnych przyspieszy przyznawanie rekompensat.

ząd przesłał do Sejmu projekt ustawy precyzującej procedurę przyznawania rekompensat dla Zabużan. Rządowy projekt nowelizacji ustawy z 8 lipca 2005 r. przewiduje, że tylko wojewoda będzie organem właściwym w sprawach zmiany, stwierdzenia nieważności lub wznowienia postępowania w sprawach zaświadczeń i decyzji potwierdzających prawo do rekompensaty. Do postępowań zakończonych wydaniem decyzji lub zaświadczeń potwierdzających prawo do rekompensaty stosowane będą przepisy kodeksu postępowania administracyjnego o wznowieniu postępowania oraz o uchyleniu, zmianie oraz stwierdzeniu nieważności decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe uprawnienia wojewody

- Projekt nowelizacji porządkuje przepisy, co doprowadzi do zakończenia sporów kompetencyjnych związanych z wydawaniem decyzji i zaświadczeń w sprawie zadośćuczynienia dla Zabużan - ocenia radca prawny Marcin Przychodzki z Kancelarii Radcy Prawnego.

- Proponowane rozwiązania powinny przyspieszyć procedurę przyznawania rekompensat osobom, które pozostawiły swoje majątki poza granicami kraju. Jego zdaniem wojewoda, który będzie miał ściśle określone kompetencje w sprawie zmiany, stwierdzania nieważności i wznawiania postępowania w sprawach decyzji potwierdzających prawo do rekompensaty, będzie musiał sam załatwić sprawę bez odsyłania do innych organów.

Znowelizowane przepisy nałożą na wojewodę obowiązek wydania decyzji, od której niezadowolona strona będzie mogła odwołać się do ministra skarbu. Z kolei decyzję ministra będzie można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego, powołując się na naruszenie prawa materialnego albo procesowego. Od jego wyroku, tylko w ściśle określonych przypadkach, będzie można wnieść skargę kasacyjną do NSA.

REKLAMA

- Dotychczasowe przepisy nieprecyzyjnie określały kryteria, według których należało oceniać zgodność z prawem zaświadczeń wydawanych dla Zabużan - wyjaśnia adwokat Roman Nowosielski z Kancelarii Nowosielski, Gotkowicz i Partnerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wojewodowie zamiast wydawać decyzję, często przesyłali sprawy do Ministerstwa Skarbu, mimo że dotyczyły one zaświadczeń, które w świetle prawa nie są decyzjami administracyjnymi.

Drogi postępowania

- Przygotowana przez rząd nowelizacja usunie wątpliwości, jaka droga jest możliwa w postępowaniu o wydanie zaświadczenia i potwierdzenie uprawnień Zabużan: sądowa czy administracyjna - mówi Wojciech Dachowski, dyrektor departamentu zastępstwa procesowego drugiego w Prokuratorii Generalnej. - Jeszcze do niedawna Sąd Najwyższy twierdził, że brak jest wyraźnego przepisu stanowiącego, że ustawodawca wyłączył drogę sądową.

Znowelizowane przepisy, zdaniem Wojciecha Dachowskiego, jednoznacznie stanowią, że niewłaściwa jest droga sądowa. Nowelizacja przesądza więc, że do postępowań zakończonych wydaniem decyzji lub zaświadczeń potwierdzających prawo do rekompensaty stosuje się tylko drogę administracyjną.

Tylko w razie uchybień

- Na gruncie obecnych przepisów nawet w postępowaniach zakończonych wydaniem prawomocnej decyzji można było ją zakwestionować i wznowić postępowanie. Projekt umożliwia wznowienie postępowań tylko w razie wystąpienia uchybień oraz nieważności decyzji - tłumaczy Roman Nowosielski.

Przypomina również o wynikach kontroli NIK, która stwierdziła istotne uchybienia i nieprawidłowości związane z rozpoznaniem skali roszczeń i potwierdzeniem uprawnień Zabużan.

 

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawy z 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 169, poz. 1418 z późn. zm.).

OPINIA

 

JÓZEF FORYSTEK

Kancelaria Forystek & Partnerzy - opinia

Projekt nowelizacji umożliwi łatwiejsze niż do tej pory wzruszanie decyzji wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów. Już teraz często do dawnych decyzji przyznających uprawnienia Zabużanom urzędnicy stosują mniej korzystną dla nich ustawę z 2005 roku i podważają przyznane im wcześniej uprawnienia. Niektórzy wcześniej uprawnieni teraz nie dostaliby prawa do rekompensaty. Na przykład teraz, aby otrzymać uprawnienia do rekompensaty, należy wykazać, że w dniu 1 września 1939 r. mieszkało się w majątku znajdującym się obecnie poza granicami. Natomiast poprzednio obowiązujące przepisy stanowiły, że wystarczyło opuścić majątek w związku z drugą wojną światową.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA