REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy skarga do sądu, a kiedy nadzwyczajne środki zaskarżenia

AT

REKLAMA

Jakie korzyści dla strony postępowania wynikają z prawa skorzystania do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jakie z faktu skorzystania z nadzwyczajnych środków zaskarżenia przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego?


Instytucja skargi do sądu administracyjnego tworzy znacznie silniejszą ochronę praw strony w postępowaniu administracyjnym niż tzw. nadzwyczajne środki zaskarżenia, tj. stwierdzenie nieważności decyzji i wznowienie postępowania uregulowane w k.p.a.

Działanie organu administracji poddane jest kontroli niezawisłego sądu, w aspekcie zgodności z prawem materialnym, jak również przepisami postępowania oraz regulacjami określającymi zakres kompetencji danego organu do wydania danej decyzji lub innego aktu. Istotne jest również, iż sąd administracyjny, który swoje rozstrzygnięcie, co do zasady, opiera na materiale dowodowym zgromadzonym w postępowaniu przed organem administracji, ma możliwość przeprowadzenia dowodu uzupełniającego z dokumentów nie tylko na wniosek strony, ale nawet z urzędu, co stanowi dodatkową gwarancję ochrony praw dla strony.

Ustawa wprowadza stosunkowo proste wymogi warunkujące dopuszczalność wniesienia skargi: (wyczerpanie środków zaskarżenia, które służyły skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, zachowanie przewidzianego ustawą terminu, spełnienie wymogów formalnych pisma w postępowaniu sądowym, wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia i innej czynności, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego. Suwerenną decyzją strony jest to, czy przy weryfikacji rozstrzygnięcia organu skorzysta z trybu administracyjnego, np. wznowienie postępowania, czy wniesie skargę do sądu.

Stronie decydującej się na skorzystanie z nadzwyczajnych środków zaskarżenia przewidzianych w k.p.a. przysługuje znacznie węższy zakres ochrony niż w postępowaniu przed sądem administracyjnym.

Przedmiotem postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji nie jest merytoryczne rozpoznanie sprawy administracyjnej, ale dokonanie oceny, czy zachodzą enumeratywnie wymienione w ustawie przesłanki (np. czy wydana decyzja w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą, lub czy zachodzi przypadek tzw. rzeczy osądzonej, tj. jeżeli sprawa została uprzednio rozstrzygnięta inną decyzją ostateczną). Zidentyfikowanie przez organ prowadzący postępowanie wywołane na skutek wniesienia skargi o stwierdzenie nieważności decyzji wymienionych w ustawie okoliczności powoduje, że samo rozstrzygniecie organu, który wydał zaskarżoną decyzję, obarczone jest kwalifikowaną wadą prawną uzasadniającą wyeliminowanie danego aktu z porządku prawnego. Podobnie jest w przypadku wznowienia postępowania, które prowadzi do kontroli czy w postępowaniu przy wydawaniu orzeczenia, nie ujawniły się wady proceduralne, które mogły mieć wpływ na rozstrzygnięcie organu.

Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia organu administracji po wyczerpaniu drogi administracyjnej powinna skorzystać z sądowej kontroli decyzji administracyjnej przez wniesienie skargi. Zakończenie postępowania przed sądem administracyjnym nie wyklucza możliwości wszczęcia trybu wznowienia postępowania administracyjnego, jeżeli pojawią się nowe okoliczności i dowody, które nie były znane sądowi przy wydawaniu orzeczenia. Natomiast upływ terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego uniemożliwia poddanie merytorycznej kontroli rozstrzygnięcie organu administracji.



MARCIN ŁOŚ

radca prawny w kancelarii Galicki Litwiński Chechlińska Łoś

AT

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA