REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu burmistrza

REKLAMA

REKLAMA

Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza powinno wynikać z tak zwanego pełnomocnictwa administracyjnego

Pytanie

Czy dla uprawnienia działań zastępcy burmistrza muszą być podpisane przez burmistrza odpowiednie upoważnienia?

Odpowiedź

Tak, choć forma tych upoważnień (konieczność sporządzenia pełnomocnictwa lub nie) zależeć będzie od tego, czy zastępca burmistrza ma jedynie prowadzić określone sprawy gminy, czy również wydawać decyzje administracyjne i składać oświadczenia woli w imieniu burmistrza.

Uzasadnienie

Należy podkreślić, że prawo nie precyzuje kompetencji zastępcy burmistrza (odpowiednio zastępcy wójta lub prezydenta miasta). O zakresie i formach jego działania decyduje burmistrz w danej gminie miejskiej (odpowiednio wójt lub prezydent miasta).

Warto w tym miejscu rozróżnić pojęcie powierzenia prowadzenia określonych spraw gmin zastępcy burmistrza w imieniu burmistrza od upoważnienia przez burmistrza swojego zastępcy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji (również w imieniu burmistrza).

W przypadku przewidzianego w art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym powierzenia prowadzenia określonych spraw nie pociąga to za sobą automatycznie upoważnienia danego zastępcy do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych.

Samo powierzenie powinno znaleźć wyraz m.in. w zakresie czynności zastępcy burmistrza. Najczęściej zakres działania poszczególnych zastępców jest uregulowany w zarządzeniu organu wykonawczego gminy, którym jest burmistrz.

Inaczej rzecz się ma w przypadku upoważnienia zastępcy do wydawania decyzji administracyjnych na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 11 maja 2006 r. (sygn. akt I SA/Ke 441/05), delegowanie uprawnień decyzyjnych (czyli tzw. pełnomocnictwo administracyjne) wymaga sporządzenia w formie pisemnej pełnomocnictwa i jasnego określenia zakresu tego pełnomocnictwa (np. wydawanie decyzji, postanowień, zaświadczeń, zakres przedmiotowy spraw podległych danemu zastępcy itd.). Burmistrz może także udzielić pełnomocnictwa swojemu zastępcy do składania samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną osobą oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem komunalnym (art. 46 ust. 1).

Na marginesie warto zauważyć, że odrębnie problem upoważnienia zastępcy burmistrza do działania regulują przepisy, jeżeli zaistnieje przemijająca przeszkoda w wykonywaniu zadań i kompetencji burmistrza przewidziana w art. 28g ustawy o samorządzie gminnym. W takim przypadku zadania i kompetencje burmistrza przejmuje jego zastępca, a jeśli wyznaczono kilku zastępców - pierwszy zastępca. Wszelkie stosowane procedury, warunki upoważniające zastępcę do przejęcia zadań burmistrza oraz kolejność przejmowania tych kompetencji powinien określać statut gminy.

Kazimierz Pawlik

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Autopromocja
Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Wojsko Polskie to trzecia armia NATO pod względem liczebności

Polska ma trzecią największą co do liczebności armię w NATO - przekazał szef BBN Jacek Siewiera, powołując się na dane zebrane przez NATO. Z szacunków Sojuszu wynika, że Wojsko Polskie z ponad 216 tys. żołnierzy to trzecia armia NATO - po USA i Turcji.

Taki jest stan budżetu państwa. Są najnowsze dane

Są nowe dane dotyczące stanu budżetu państwa. Deficyt budżetu po czerwcu wyniósł 69 mld 905,9 mln zł. Tak podało w opublikowanych szacunkowych danych Ministerstwo Finansów. Co jeszcze wiadomo o wykonaniu budżetu?

Skromniejsze podwyżki dla pielęgniarek i położnych? Ile zarabiają w 2024 roku?

Jakie jest obecnie wynagrodzenie zasadnicze pielęgniarek i położnych? Jakie podwyżki i zmiany zasad ustalania tych wynagrodzeń są przewidziane w obywatelskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, który jest obecnie procedowany w Sejmie RP.

REKLAMA

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

REKLAMA