reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Prawo administracyjne > Upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu burmistrza

Upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu burmistrza

Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza powinno wynikać z tak zwanego pełnomocnictwa administracyjnego

Pytanie

Czy dla uprawnienia działań zastępcy burmistrza muszą być podpisane przez burmistrza odpowiednie upoważnienia?

Odpowiedź

Tak, choć forma tych upoważnień (konieczność sporządzenia pełnomocnictwa lub nie) zależeć będzie od tego, czy zastępca burmistrza ma jedynie prowadzić określone sprawy gminy, czy również wydawać decyzje administracyjne i składać oświadczenia woli w imieniu burmistrza.

Uzasadnienie

Należy podkreślić, że prawo nie precyzuje kompetencji zastępcy burmistrza (odpowiednio zastępcy wójta lub prezydenta miasta). O zakresie i formach jego działania decyduje burmistrz w danej gminie miejskiej (odpowiednio wójt lub prezydent miasta).

Warto w tym miejscu rozróżnić pojęcie powierzenia prowadzenia określonych spraw gmin zastępcy burmistrza w imieniu burmistrza od upoważnienia przez burmistrza swojego zastępcy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji (również w imieniu burmistrza).

W przypadku przewidzianego w art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym powierzenia prowadzenia określonych spraw nie pociąga to za sobą automatycznie upoważnienia danego zastępcy do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych.

Samo powierzenie powinno znaleźć wyraz m.in. w zakresie czynności zastępcy burmistrza. Najczęściej zakres działania poszczególnych zastępców jest uregulowany w zarządzeniu organu wykonawczego gminy, którym jest burmistrz.

Inaczej rzecz się ma w przypadku upoważnienia zastępcy do wydawania decyzji administracyjnych na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 11 maja 2006 r. (sygn. akt I SA/Ke 441/05), delegowanie uprawnień decyzyjnych (czyli tzw. pełnomocnictwo administracyjne) wymaga sporządzenia w formie pisemnej pełnomocnictwa i jasnego określenia zakresu tego pełnomocnictwa (np. wydawanie decyzji, postanowień, zaświadczeń, zakres przedmiotowy spraw podległych danemu zastępcy itd.). Burmistrz może także udzielić pełnomocnictwa swojemu zastępcy do składania samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną osobą oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem komunalnym (art. 46 ust. 1).

Na marginesie warto zauważyć, że odrębnie problem upoważnienia zastępcy burmistrza do działania regulują przepisy, jeżeli zaistnieje przemijająca przeszkoda w wykonywaniu zadań i kompetencji burmistrza przewidziana w art. 28g ustawy o samorządzie gminnym. W takim przypadku zadania i kompetencje burmistrza przejmuje jego zastępca, a jeśli wyznaczono kilku zastępców - pierwszy zastępca. Wszelkie stosowane procedury, warunki upoważniające zastępcę do przejęcia zadań burmistrza oraz kolejność przejmowania tych kompetencji powinien określać statut gminy.

Kazimierz Pawlik

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl
Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami103.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Euro-Tax.pl Zwrot Podatku S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama