REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu burmistrza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza powinno wynikać z tak zwanego pełnomocnictwa administracyjnego

Pytanie

Czy dla uprawnienia działań zastępcy burmistrza muszą być podpisane przez burmistrza odpowiednie upoważnienia?

Odpowiedź

Tak, choć forma tych upoważnień (konieczność sporządzenia pełnomocnictwa lub nie) zależeć będzie od tego, czy zastępca burmistrza ma jedynie prowadzić określone sprawy gminy, czy również wydawać decyzje administracyjne i składać oświadczenia woli w imieniu burmistrza.

Uzasadnienie

Należy podkreślić, że prawo nie precyzuje kompetencji zastępcy burmistrza (odpowiednio zastępcy wójta lub prezydenta miasta). O zakresie i formach jego działania decyduje burmistrz w danej gminie miejskiej (odpowiednio wójt lub prezydent miasta).

Warto w tym miejscu rozróżnić pojęcie powierzenia prowadzenia określonych spraw gmin zastępcy burmistrza w imieniu burmistrza od upoważnienia przez burmistrza swojego zastępcy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji (również w imieniu burmistrza).

W przypadku przewidzianego w art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym powierzenia prowadzenia określonych spraw nie pociąga to za sobą automatycznie upoważnienia danego zastępcy do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych.

Samo powierzenie powinno znaleźć wyraz m.in. w zakresie czynności zastępcy burmistrza. Najczęściej zakres działania poszczególnych zastępców jest uregulowany w zarządzeniu organu wykonawczego gminy, którym jest burmistrz.

Inaczej rzecz się ma w przypadku upoważnienia zastępcy do wydawania decyzji administracyjnych na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 11 maja 2006 r. (sygn. akt I SA/Ke 441/05), delegowanie uprawnień decyzyjnych (czyli tzw. pełnomocnictwo administracyjne) wymaga sporządzenia w formie pisemnej pełnomocnictwa i jasnego określenia zakresu tego pełnomocnictwa (np. wydawanie decyzji, postanowień, zaświadczeń, zakres przedmiotowy spraw podległych danemu zastępcy itd.). Burmistrz może także udzielić pełnomocnictwa swojemu zastępcy do składania samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną osobą oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem komunalnym (art. 46 ust. 1).

Na marginesie warto zauważyć, że odrębnie problem upoważnienia zastępcy burmistrza do działania regulują przepisy, jeżeli zaistnieje przemijająca przeszkoda w wykonywaniu zadań i kompetencji burmistrza przewidziana w art. 28g ustawy o samorządzie gminnym. W takim przypadku zadania i kompetencje burmistrza przejmuje jego zastępca, a jeśli wyznaczono kilku zastępców - pierwszy zastępca. Wszelkie stosowane procedury, warunki upoważniające zastępcę do przejęcia zadań burmistrza oraz kolejność przejmowania tych kompetencji powinien określać statut gminy.

Kazimierz Pawlik

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA