REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak realizowane jest prawo do pomocy w postępowaniu przed sądami

AT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czemu służy prawo do pomocy prawnej? Kto i jakie warunki musi spełnić, aby skorzystać z takiej pomocy? Jakie informacje muszą się znaleźć we wniosku o pomoc prawną?

KATARZYNA NIECKARZ-BRANNY

REKLAMA

REKLAMA

asystent sędziego w Izbie Ogólno-administracyjnej Naczelnego Sądu Administracyjnego

Instytucja prawa pomocy ma umożliwić dochodzenie swoich praw nawet stronie znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej.

Przyznanie prawa pomocy oznacza, że część lub wszystkie koszty postępowania przeniesione zostają na Skarb Państwa.

REKLAMA

Warunkiem skorzystania z takiego przywileju jest przede wszystkim złożenie przez stronę, jeszcze przed wszczęciem postępowania lub już w toku, stosownego wniosku na formularzu urzędowym z reguły otrzymywanym z sądu administracyjnego. We wniosku tym powinno zostać zawarte oświadczenie o stanie majątkowym i dochodach, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna, ponadto dokładne dane o stanie rodzinnym oraz oświadczenie strony o niezatrudnieniu lub niepozostawaniu w innym stosunku prawnym z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub rzecznikiem patentowym. W praktyce oznacza to, iż strona - zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna - ubiegając się o przyznanie jej omawianego prawa pomocy - powinna powołać we wniosku wszystkie możliwe okoliczności dowodzące jej trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej. Znaczenie będą zatem miały nie tylko wysokość uzyskiwanych dochodów lub ich brak, lecz także - w przypadku osób fizycznych - m.in. fakt obciążenia obowiązkiem alimentacyjnym, liczbę osób pozostających na utrzymaniu, wysokość kosztów leczenia strony czy też uiszczanie opłat, np. czynszu za mieszkanie. W sytuacji zaś, kiedy o przyznanie prawa pomocy ubiega się osoba prawna, zasadne jest wskazanie poza wysokością dysponowanego majątku, także m.in. wysokości obrotów czy ewentualnego zadłużenia wynikającego np. z prowadzonej działalności gospodarczej. Brak przytoczenia argumentów przemawiających za zwolnieniem od kosztów sądowych lub ustanowieniem pełnomocnika, w tym również samo przytoczenie we wniosku treści przepisów regulujących omawianą instytucję, będą stanowiły przesłankę do wydania przez sąd postanowienia odmawiającego przyznania żądanego prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprawdzie sąd może wezwać stronę do przedłożenia dodatkowych dokumentów dotyczących jej sytuacji materialnej czy też rodzinnej, jednakże tylko wówczas, kiedy poweźmie wątpliwość w tym zakresie, tzn. uzna, że przedstawione przez stronę informacje nie odzwierciedlają w pełni jej możliwości płatniczych czy sytuacji rodzinnej.

Wydanym na posiedzeniu niejawnym postanowieniem wojewódzki sąd administracyjny może albo orzec o odmowie przyznania prawa pomocy albo przyznać wnioskowane prawo w zakresie częściowym lub całkowitym, w zależności od żądania strony oraz od tego, co osoba fizyczna i nieco inaczej osoba prawna, wykażą we wniosku (art. 246 par. 1 i 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Stąd, jeżeli sąd uzna, że strona w ogóle nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania, przyznaje jej - nie wychodząc poza żądanie wniosku - prawo pomocy w zakresie całkowitym, zaś jeżeli stwierdzi, że strona nie może ponieść wszystkich kosztów, przyznaje jej to prawo w zakresie częściowym, co może oznaczać np. wyłącznie zwolnienie z obowiązku uiszczania wpisu lub tylko ustanowienie pełnomocnika.

Na postanowienie wydane w przedmiocie prawa pomocy strona może złożyć w terminie siedmiu dni od doręczenia jej tegoż orzeczenia zażalenie, chyba że postanowienie wydane zostało przez referendarza sądu wojewódzkiego, od którego służy sprzeciw, wolny od wpisu, tak jak wskazane zażalenie.

AT

PODSTAWA PRAWNA

• Dział V rozdział 3 oddział 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA