REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak realizowane jest prawo do pomocy w postępowaniu przed sądami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czemu służy prawo do pomocy prawnej? Kto i jakie warunki musi spełnić, aby skorzystać z takiej pomocy? Jakie informacje muszą się znaleźć we wniosku o pomoc prawną?

KATARZYNA NIECKARZ-BRANNY

REKLAMA

REKLAMA

asystent sędziego w Izbie Ogólno-administracyjnej Naczelnego Sądu Administracyjnego

Instytucja prawa pomocy ma umożliwić dochodzenie swoich praw nawet stronie znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej.

Przyznanie prawa pomocy oznacza, że część lub wszystkie koszty postępowania przeniesione zostają na Skarb Państwa.

REKLAMA

Warunkiem skorzystania z takiego przywileju jest przede wszystkim złożenie przez stronę, jeszcze przed wszczęciem postępowania lub już w toku, stosownego wniosku na formularzu urzędowym z reguły otrzymywanym z sądu administracyjnego. We wniosku tym powinno zostać zawarte oświadczenie o stanie majątkowym i dochodach, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna, ponadto dokładne dane o stanie rodzinnym oraz oświadczenie strony o niezatrudnieniu lub niepozostawaniu w innym stosunku prawnym z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub rzecznikiem patentowym. W praktyce oznacza to, iż strona - zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna - ubiegając się o przyznanie jej omawianego prawa pomocy - powinna powołać we wniosku wszystkie możliwe okoliczności dowodzące jej trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej. Znaczenie będą zatem miały nie tylko wysokość uzyskiwanych dochodów lub ich brak, lecz także - w przypadku osób fizycznych - m.in. fakt obciążenia obowiązkiem alimentacyjnym, liczbę osób pozostających na utrzymaniu, wysokość kosztów leczenia strony czy też uiszczanie opłat, np. czynszu za mieszkanie. W sytuacji zaś, kiedy o przyznanie prawa pomocy ubiega się osoba prawna, zasadne jest wskazanie poza wysokością dysponowanego majątku, także m.in. wysokości obrotów czy ewentualnego zadłużenia wynikającego np. z prowadzonej działalności gospodarczej. Brak przytoczenia argumentów przemawiających za zwolnieniem od kosztów sądowych lub ustanowieniem pełnomocnika, w tym również samo przytoczenie we wniosku treści przepisów regulujących omawianą instytucję, będą stanowiły przesłankę do wydania przez sąd postanowienia odmawiającego przyznania żądanego prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprawdzie sąd może wezwać stronę do przedłożenia dodatkowych dokumentów dotyczących jej sytuacji materialnej czy też rodzinnej, jednakże tylko wówczas, kiedy poweźmie wątpliwość w tym zakresie, tzn. uzna, że przedstawione przez stronę informacje nie odzwierciedlają w pełni jej możliwości płatniczych czy sytuacji rodzinnej.

Wydanym na posiedzeniu niejawnym postanowieniem wojewódzki sąd administracyjny może albo orzec o odmowie przyznania prawa pomocy albo przyznać wnioskowane prawo w zakresie częściowym lub całkowitym, w zależności od żądania strony oraz od tego, co osoba fizyczna i nieco inaczej osoba prawna, wykażą we wniosku (art. 246 par. 1 i 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Stąd, jeżeli sąd uzna, że strona w ogóle nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania, przyznaje jej - nie wychodząc poza żądanie wniosku - prawo pomocy w zakresie całkowitym, zaś jeżeli stwierdzi, że strona nie może ponieść wszystkich kosztów, przyznaje jej to prawo w zakresie częściowym, co może oznaczać np. wyłącznie zwolnienie z obowiązku uiszczania wpisu lub tylko ustanowienie pełnomocnika.

Na postanowienie wydane w przedmiocie prawa pomocy strona może złożyć w terminie siedmiu dni od doręczenia jej tegoż orzeczenia zażalenie, chyba że postanowienie wydane zostało przez referendarza sądu wojewódzkiego, od którego służy sprzeciw, wolny od wpisu, tak jak wskazane zażalenie.

AT

PODSTAWA PRAWNA

• Dział V rozdział 3 oddział 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA