REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia i obowiązki zarządcy drogi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Stuczyński

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca drogi, po stwierdzeniu zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia, nie ma wyboru - jest zobowiązany pobrać opłatę, która ma charakter kary administracyjnej nakładanej w drodze decyzji. Organ nie może badać przyczyn zajęcia, oceniać stopnia winy strony czy też miarkować wysokości wymierzanej kary. Jednakże powinien ustalić charakter tego zajęcia.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

Prezydent miasta nałożył na spółkę z o.o. karę pieniężną w związku ze stwierdzeniem, iż dokonała ona samowolnego zajęcia pasa drogowego. W odwołaniu strona stwierdziła, że zajęcie prasa drogowego nie miało charakteru samowolnego, gdyż nastąpiło po wydaniu nakazu zabezpieczenia budynku. Natomiast ruch pieszy chodnikiem odbywał się bez zakłóceń pod zadaszeniem chodnika.

UZASADNIENIE

Organ odwoławczy stwierdził, iż nałożenie na stronę obowiązku zabezpieczenia budynku m.in. poprzez wykonanie daszka ochronnego nad chodnikiem nie zwolniło jej z obowiązku uzyskania zgody na zajęcie w tym celu pasa drogowego.

REKLAMA

Ostatecznie spółka złożyła skargę do białostockiego WSA, wskazując na błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o drogach publicznych polegające na przyjęciu, że daszek ochronny nad chodnikiem jest obiektem budowlanym, oraz niewłaściwe zastosowanie par 2 ust. 2 uchwały rady miejskiej skutkujące nieprawidłowym wyliczeniem nałożonej kary. Spółka argumentowała, że art. 40 ust. 2 pkt 3 nie może być w niniejszej sprawie źródłem obowiązku uzyskania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, ponieważ daszek ochronny nad chodnikiem nie jest obiektem budowlanym. Daszek ten można zaliczyć jedynie do urządzeń szeroko pojętej infrastruktury technicznej - jednak w tym przypadku właściwa jest inna stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego, przewidziana w par. 3 pkt 2 uchwały rady miejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzygający powstały spór sąd rozpoczął od podkreślenia, iż zarządca drogi, po stwierdzeniu zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia, nie ma wyboru - jest zobowiązany pobrać opłatę, która ma charakter kary administracyjnej nakładanej w drodze decyzji. Organ nie może badać przyczyn zajęcia, oceniać stopnia winy strony czy też miarkować wysokości wymierzanej kary. Jednakże organ powinien ustalić charakter tego zajęcia. Wskazuje na to jednoznacznie definicja zajęcia pasa drogowego, w której wymieniono przypadki, w których wymagane jest uzyskanie zezwolenia, jest to również konieczny element do wymierzenia kary pieniężnej, ze względu na wybór właściwej stawki opłaty stanowiącej podstawę określenia wysokości kary. Zasady ustalania stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz właściwe do tego organy zostały określone w ust. 4-9 art. 40 ustawy o drogach publicznych. Działając na podstawie tych regulacji, rada miejska podjęła uchwałę, w której ustaliła stawki opłat w zależności od rodzaju zajęcia pasa drogowego.

W niniejszej sprawie organy administracyjne nie ustaliły charakteru zajęcia pasa drogowego przez spółkę. W efekcie dało to sądowi podstawę do stwierdzenia, iż doszło do naruszenia art. 40 ust. 2 pkt 3 i ust. 12 ustawy o drogach publicznych oraz par. 2 ust. 2 uchwały rady miejskiej. Dodatkowo niewyjaśnienie stanu faktycznego sprawy wskazuje również na naruszenie przepisów art. 7 i 77 par. 1 k.p.a., co mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

SYGN. AKT II SA/Bk 709/07

MICHAŁ STUCZYŃSKI

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA