reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Prawo administracyjne > Jakie są różnice między środkami odwoławczymi

Jakie są różnice między środkami odwoławczymi

Kiedy jest stosowany protest, a kiedy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy? Jakie są terminy stosowania odwołań? Jakie instytucje rozpatrują odwołania?



W procesie wyłaniania projektów o dofinansowanie przewidziane są dwa środki odwoławcze:

• protest

• oraz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Protest jest pisemnym wystąpieniem podmiotu wnioskującego o dofinansowanie projektu w ramach PO IiŚ o ponowne sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu, wskazanymi w ogłoszeniu o konkursie. Z kolei wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy służy ponownemu rozpatrzeniu kwestii będących przedmiotem protestu.

Środki odwoławcze może zastosować wyłącznie podmiot składający wniosek o dofinansowanie lub działający w jego imieniu pełnomocnik. W przypadku otrzymania informacji o odrzuceniu projektu albo o umieszczeniu projektu na liście rankingowej jako projekt rezerwowy, wnioskodawca w pierwszej kolejności uprawniony będzie do wniesienia pisemnego protestu w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu wspomnianej informacji.

Protest rozpoznawany jest przez instytucję pośredniczącą II stopnia (IP II) albo instytucję wdrażającą (IW). W proteście powinny znaleźć się zarzuty dotyczące kryteriów (dostępu, formalnych, merytorycznych I stopnia oraz merytorycznych II stopnia), których ocena zdaniem wnioskodawcy nie została przeprowadzona prawidłowo. Ze względu na to że niedopuszczalne będzie w trakcie postępowania odwoławczego rozszerzenie przedmiotu protestu o zarzuty dotyczące innych kryteriów, wnioskodawca już na etapie składania protestu powinien podnieść wszelkie zarzuty, które w jego ocenie są zasadne. Instytucja pośrednicząca albo instytucja wdrażająca rozpatruje protest w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia protestu. Nierozpatrzenie protestu w terminie miesiąca pociąga za sobą obowiązek powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach powstałego opóźnienia. Nie przewidziano konieczności wskazania nowego terminu wydania rozstrzygnięcia. Można ubolewać, że we wspomnianym zakresie nie posłużono się rozwiązaniem przyjętym w kodeksie postępowania administracyjnego, który poza obowiązkiem informowania o przyczynach zwłoki nakłada obowiązek wyznaczania nowego (dodatkowego) terminu załatwienia sprawy.

Jeżeli instytucja rozpatrująca protest uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, protest zostanie uwzględniony. W razie uwzględnienia protestu wnioskodawcy nie przysługuje żaden środek odwoławczy, z jednym zastrzeżeniem. Gdy wnioskodawca oprze zarzuty na kryteriach merytorycznych I stopnia, a instytucja rozpoznająca protest uzna, że nie wszystkie wskazane kryteria ocenione zostały w sposób nieprawidłowy, wówczas pomimo korzystnego rozstrzygnięcia (uwzględnienia protestu) wnioskodawca uprawniony będzie do zgłoszenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z kolei np. w przypadku nieuwzględnienia protestu wnioskodawca uprawniony będzie do wystąpienia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się bezpośrednio do instytucji zarządzającej w terminie 7 dni od dnia doręczenia wnioskodawcy informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Zakres przedmiotowy wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie może być rozszerzony, zdeterminowany jest zakresem wcześniej wniesionego protestu.

Wniosek taki jest rozpoznawalny w terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku przez instytucje zarządzającą. Zwłoka w rozpoznawaniu wniosku inaczej niż w przypadku protestu nie rodzi obowiązku powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach nieterminowego załatwienia sprawy. Pewne ryzyko dla wnioskodawcy wiąże się z nakazem rozpoznania przez instytucję zarządzającą wszystkich zarzutów podniesionych przez wnioskodawcę w proteście, nawet tych, które uznane zostały przez IP II albo IW za uzasadnione. W przypadku dokonania odmiennej oceny zarzutów IZ zobowiązana będzie do rozstrzygnięcia sprawy również w ramach tych kryteriów (nie można wykluczyć, że na niekorzyść wnioskodawcy).

PAWEŁ FLUDER

prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Jankowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama