REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje skorzystania z zaskarżenia decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie korzyści dla strony postępowania wynikają z prawa skorzystania do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jakie z faktu skorzystania z nadzwyczajnych środków zaskarżenia przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego?

BARTOSZ FRĄCZYK

REKLAMA

REKLAMA

radca prawny, partner w kancelarii Frączyk & Frączyk w Krakowie

Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje możliwość skorzystania przez stronę z nadzwyczajnych środków zaskarżenia, takich jak wznowienie postępowania czy stwierdzenie nieważności decyzji.

Korzyścią dla strony z wniesienia nadzwyczajnego środka zaskarżenia jest wstrzymanie wykonania decyzji przez organ administracji publicznej, właściwy w sprawie stwierdzenia jej nieważności. Ma to miejsce w sytuacji, jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo, że decyzja jest dotknięta jedną z wad stanowiących podstawę stwierdzenia nieważności.

REKLAMA

Sprawy dotyczące stwierdzenia nieważności decyzji oraz wznowienia postępowania muszą zostać załatwione bez zbędnej zwłoki. Niestety z realizacją postulatu sprawności i szybkości postępowania w praktyce różnie bywa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zakresie skargi do sądu administracyjnego strona musi się liczyć z koniecznością poniesienia wydatków. Jednak niezadowolony z decyzji obywatel ma gwarancję, że na mocy art. 134 par. 2 prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi sąd nie może wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sąd stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności zaskarżonego aktu.

Postępowanie wszczęte na podstawie skargi w razie jej uwzględnienia w odniesieniu do decyzji skutkuje jej uchyleniem, stwierdzeniem nieważności lub stwierdzeniem wydania decyzji z naruszeniem prawa.

W tej ostatniej sytuacji jest niemożliwe uchylenie decyzji z powodów określonych w art. 146 par. 1 lub par. 2 k.p.a., art. 156 par. 2 k.p.a., gdy sąd stwierdzi, że postępowanie, w którym została wydana zaskarżona decyzja, było dotknięte albo wadami stanowiącymi podstawę wznowienia postępowania, albo stwierdzenia nieważności decyzji, i jednocześnie sąd stwierdził istnienie przesłanek negatywnych. W takim przypadku sąd ogranicza się jedynie do stwierdzenia niezgodności z prawem zaskarżonej decyzji (postanowienia).

Oprócz opisanego przypadku w razie uwzględnienia skargi na decyzję pozbawiona jest ona mocy obowiązującej.

W postępowaniu wszczętym skargą strona uzyska kontrolę działalności organów administracji publicznej przez niezależny i profesjonalny podmiot, jakim jest sąd administracyjny. Wyrok przesądza, czy postępowanie organów w sprawie było prawidłowe, natomiast nie rozstrzyga sprawy administracyjnej, którą załatwiały organy administracyjne. Sąd ocenia sposób załatwienia sprawy administracyjnej, lecz nie rozstrzyga samej sprawy.

Wyrokiem sądu administracyjnego, wyrażoną oceną i wskazaniami co do dalszego postępowania jest związany organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu w sprawie są wiążące dla organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Jednakże rozstrzygając sprawę w ponownym postępowaniu, organ administracyjny dysponuje takimi samymi możliwościami w odniesieniu do rozstrzygnięcia, jakimi dysponował w postępowaniu, w toku którego wydał zaskarżoną decyzję, z ograniczeniami wynikającymi z zasady związania wyrokiem sądu.

Strona na skutek wydanego przez sąd administracyjny wyroku uzyskuje kontrolę zaskarżonej decyzji, a w uzasadnieniu orzeczenia otrzymuje ocenę prawną swojej sprawy.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 134 par. 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

• Art. 146 par. 1 lub par. 2, art. 156 par. 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA