REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje skorzystania z zaskarżenia decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie korzyści dla strony postępowania wynikają z prawa skorzystania do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jakie z faktu skorzystania z nadzwyczajnych środków zaskarżenia przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego?

BARTOSZ FRĄCZYK

REKLAMA

REKLAMA

radca prawny, partner w kancelarii Frączyk & Frączyk w Krakowie

Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje możliwość skorzystania przez stronę z nadzwyczajnych środków zaskarżenia, takich jak wznowienie postępowania czy stwierdzenie nieważności decyzji.

Korzyścią dla strony z wniesienia nadzwyczajnego środka zaskarżenia jest wstrzymanie wykonania decyzji przez organ administracji publicznej, właściwy w sprawie stwierdzenia jej nieważności. Ma to miejsce w sytuacji, jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo, że decyzja jest dotknięta jedną z wad stanowiących podstawę stwierdzenia nieważności.

REKLAMA

Sprawy dotyczące stwierdzenia nieważności decyzji oraz wznowienia postępowania muszą zostać załatwione bez zbędnej zwłoki. Niestety z realizacją postulatu sprawności i szybkości postępowania w praktyce różnie bywa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zakresie skargi do sądu administracyjnego strona musi się liczyć z koniecznością poniesienia wydatków. Jednak niezadowolony z decyzji obywatel ma gwarancję, że na mocy art. 134 par. 2 prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi sąd nie może wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sąd stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności zaskarżonego aktu.

Postępowanie wszczęte na podstawie skargi w razie jej uwzględnienia w odniesieniu do decyzji skutkuje jej uchyleniem, stwierdzeniem nieważności lub stwierdzeniem wydania decyzji z naruszeniem prawa.

W tej ostatniej sytuacji jest niemożliwe uchylenie decyzji z powodów określonych w art. 146 par. 1 lub par. 2 k.p.a., art. 156 par. 2 k.p.a., gdy sąd stwierdzi, że postępowanie, w którym została wydana zaskarżona decyzja, było dotknięte albo wadami stanowiącymi podstawę wznowienia postępowania, albo stwierdzenia nieważności decyzji, i jednocześnie sąd stwierdził istnienie przesłanek negatywnych. W takim przypadku sąd ogranicza się jedynie do stwierdzenia niezgodności z prawem zaskarżonej decyzji (postanowienia).

Oprócz opisanego przypadku w razie uwzględnienia skargi na decyzję pozbawiona jest ona mocy obowiązującej.

W postępowaniu wszczętym skargą strona uzyska kontrolę działalności organów administracji publicznej przez niezależny i profesjonalny podmiot, jakim jest sąd administracyjny. Wyrok przesądza, czy postępowanie organów w sprawie było prawidłowe, natomiast nie rozstrzyga sprawy administracyjnej, którą załatwiały organy administracyjne. Sąd ocenia sposób załatwienia sprawy administracyjnej, lecz nie rozstrzyga samej sprawy.

Wyrokiem sądu administracyjnego, wyrażoną oceną i wskazaniami co do dalszego postępowania jest związany organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu w sprawie są wiążące dla organu, który wydał zaskarżoną decyzję. Jednakże rozstrzygając sprawę w ponownym postępowaniu, organ administracyjny dysponuje takimi samymi możliwościami w odniesieniu do rozstrzygnięcia, jakimi dysponował w postępowaniu, w toku którego wydał zaskarżoną decyzję, z ograniczeniami wynikającymi z zasady związania wyrokiem sądu.

Strona na skutek wydanego przez sąd administracyjny wyroku uzyskuje kontrolę zaskarżonej decyzji, a w uzasadnieniu orzeczenia otrzymuje ocenę prawną swojej sprawy.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 134 par. 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

• Art. 146 par. 1 lub par. 2, art. 156 par. 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA