REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodeks postępowania administracyjnego w sekretariacie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zdzisława Koźmin

REKLAMA

Podejmując pracę w sekretariacie organu administracji, należy zdawać sobie sprawę z tego, że wymagana jest tam znajomość prawa i postępowania administracyjnego oraz stosowanie tych zagadnień w praktyce.

W czynnościach administracyjnych każdego podmiotu i organu ma zastosowanie znowelizowana ustawa - Kodeks postępowania administracyjnego (kpa), która weszła w życie 6 czerwca 2005 r. Jest to katalog norm, które regulują funkcjonowanie oraz zachowanie podmiotów tego postępowania. Nie wszystkie zasady mają charakter obligatoryjny, co oznacza, że przewidywane są pewne wyjątki, np. zasada pisemności nie ma charakteru obligatoryjnego, gdyż pewne czynności mogą być przeprowadzone ustnie, lecz potwierdzone w formie adnotacji, protokołu.

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks postępowania administracyjnego jest wspierany na terenie państwa polskiego przez dwa dodatkowe dokumenty. Są to Europejski Kodeks Dobrej Administracji oraz Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

Kodeks postępowania administracyjnego określa terminy, w jakich dana sprawa powinna być załatwiona. Terminami jest obwarowane doręczenie wezwań i przeprowadzenie dowodów. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w terminie, organ zobowiązany jest zawiadomić stronę o przyczynie zwłoki i wyznaczyć nowy termin.

Stroną postępowania administracyjnego jest każdy (posiadający zdolność do czynności prawnych), czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności ze względu na swój interes prawny lub obowiązek (art. 28 kpa). Stronami są osoby, którym wydana decyzja przyznaje lub odbiera należne im prawa albo nakłada lub zdejmuje z nich szczegółowe obowiązki.

REKLAMA

Strony postępowania administracyjnego mają prawo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• żądać wszczęcia postępowania administracyjnego (art. 61 § 1),

• zostać poinformowane o jego rozpoczęciu na wniosek innej strony lub z urzędu (art. 61 § 4 kpa).

Prawa strony odnośnie do działań urzędu:

• ma prawo żądać odsunięcia od sprawy pracownika, co do którego zachodzi wątpliwość do jego bezstronności (art. 24 § 3 kpa),

• ma prawo zostać poinformowana o faktach znanych organowi z urzędu (art. 77 § 4 kpa).

Prawa strony odnośnie do swoich uprawnień i zebranych materiałów:

• ma prawo przeglądać akta sprawy, robić z nich notatki i odpisy oraz żądać ich uwierzytelnienia (art. 73 kpa), chyba że są objęte tajemnicą państwową (art. 74 kpa),

• ma prawo zostać należycie i wyczerpująco poinformowana o okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy (art. 9 kpa).

Prawa strony odnośnie do udziału w postępowaniu:

• ma prawo zgłaszać dowody w sprawie (art. 75 kpa),

• ma prawo żądać przeprowadzenia dowodu (art. 78 kpa),

• ma prawo brać czynny udział w postępowaniu (art. 10 kpa),

• ma prawo być poinformowaną na 7 dni przed terminem o miejscu i terminie oględzin, przesłuchania świadków i biegłych, brać udział, zadawać pytania i składać wyjaśnienia (art. 79 kpa).

Prawa strony w przypadku rozprawy administracyjnej:

• powinna zostać wezwana na rozprawę z wyprzedzeniem 7 dni (art. 90 kpa),

• ma prawo składać wyjaśnienia, zgłaszać żądania i propozycje (art. 95 kpa),

• rozprawę należy odroczyć, gdy strona nie otrzymała wezwania lub nie mogła na nią przybyć (art. 94 § 2 kpa).

Schemat postępowania administracyjnego

 

Prawa strony w przypadku opóźnienia w załatwieniu sprawy:

• ma prawo zostać poinformowana o niezałatwieniu sprawy w terminie (art. 36 kpa)

• ma prawo składać zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie (art. 37 kpa),

Strony po wydaniu decyzji lub postanowienia mają prawo:

• otrzymać decyzję lub postanowienie na piśmie (art. 109 § 1 kpa),

• żądać uzupełnienia lub sprostowania decyzji (postanowienia) w ciągu 14 dni od jej otrzymania (art. 111 § 1 kpa),

• żądać poprawienia oczywistych omyłek (art. 113 § 1 kpa),

• żądać wyjaśnienia decyzji/postanowienia (art. 113 § 2 kpa),

• składać zażalenia na postanowienia w ciągu 7dni od dnia doręczenia stronie, a gdy zostało ustnie ogłoszone - od dnia ogłoszenia stronie (art. 141 § 1, § 2, kpa).

Strona postępowania ma prawo złożyć zażalenie na postanowienie:

• o nadaniu decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, które nastąpiło osobnym postanowieniem po wydaniu decyzji (art. 108 § 2 kpa),

• w sprawie wstrzymania wykonania decyzji (art. 152 § 2 kpa),

• zatwierdzającego ugodę między stronami (art. 119 § 1 kpa).

Stronie postępowania administracyjnego nie służy zażalenie, tylko odwołanie od decyzji (art. 142 kpa).

Strona ma prawo:

• składać odwołanie od decyzji w ciągu 14 dni od jej otrzymania (art. 127 § 1 kpa),

• cofnąć odwołanie złożone przez siebie przed wydaniem decyzji przez organ wyższej instancji (art. 137 kpa),

• zostać poinformowana o odwołaniu złożonym przez inną stronę (art. 131 kpa).

Gdy decyzja staje się ostateczna, strona ma prawo żądać:

• w wypadkach określonych w art. 145 - wznowienia zakończonego postępowania administracyjnego (art. 147 kpa),

w wstrzymania wykonania decyzji, co do której wszczęto postępowanie w sprawie stwierdzenia jej nieważności (art. 159 § 1 kpa),

• w wypadkach określonych w art. 156 - stwierdzenia nieważności decyzji (art. 157 § 2 kpa).

Sekretariat spełnia podstawową rolę w zakresie skarg i wniosków, w udostępnianiu akt, doręczaniu korespondencji, wezwań, zawiadomień, obliczaniu obowiązujących terminów. Kpa przewiduje kilka rodzajów terminów. Najważniejsze w praktyce są terminy zawite. Z nimi najczęściej spotykamy się w toku postępowania administracyjnego. Przekroczenie terminu zawitego powoduje, że czynność dokonana po jego upływie jest nieważna i prawnie bezskuteczna. Oznacza to, że pomimo złożenia odwołania od decyzji organu, pismo to nie wywoła żadnych skutków prawnych i będzie traktowane tak, jakby go nie było i nigdy nie wpłynęło. Zmiana kpa wydłużyła okres przechowywania przez pocztę korespondencji do 14 dni oraz wprowadziła obowiązek dwukrotnego pozostawienia adresatowi awiza.

 

Zdzisława Koźmin

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA

Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiana czasu 2025: Kiedy cofamy zegarki w październiku, dlaczego wciąż to robimy i jak przygotować się do przejścia na czas zimowy, by nie rozregulować organizmu?

W nocy z soboty 25 października na niedzielę 26 października 2025 roku cofniemy zegarki z godziny 3:00 na 2:00 – zyskamy więc dodatkową godzinę snu. To właśnie wtedy oficjalnie wracamy do czasu zimowego (CET), bardziej zgodnego z naszym naturalnym rytmem dnia. Choć zmiana wydaje się drobiazgiem, wpływa na zdrowie, samopoczucie i codzienny rytm życia milionów Polaków. Sprawdź, co warto wiedzieć o tegorocznej zmianie czasu, skąd wzięła się ta tradycja i czy wkrótce naprawdę zniknie.

REKLAMA