REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej

Dagmara Kafar

REKLAMA

Jednym z ważniejszych aspektów procedury wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, czyli tzw. decyzji lokalizacyjnych, jest zawartość i kompletność wniosków.

Organ prowadząc postępowanie w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej (a więc m.in. wójt, burmistrz lub prezydent miasta) działa wyłącznie na wniosek, nigdy z urzędu (art. 52 ust. 1 oraz art. 64 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: u.p.z.p.). W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy osoba podpisująca wniosek miała do tego prawo.

REKLAMA

REKLAMA

Adresat decyzji lokalizacyjnej

Najprościej jest, gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna, bo to ona będzie adresatem decyzji. Bardziej skomplikowanie wygląda to w wypadku spółek, zarządców trwałych, jednostek samorządów terytorialnych (JST), przedsiębiorców itp. Wówczas należy upewnić się, czy wnioskodawca ma prawo podpisać wniosek w imieniu firmy lub instytucji, czy może działać samodzielnie, czy też na podstawie pełnomocnictwa. Adresatem decyzji nie będzie wówczas osoba podpisująca wniosek, lecz: spółka z o.o., członkowie spółki jawnej lub cywilnej, JST, zarządca trwały itd. W takich sytuacjach organ powinien zażądać pełnomocnictwa lub kopii wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego.

Należy podkreślić jeszcze jedną kwestię: działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo nie może być adresatem decyzji administracyjnej. Adresatem decyzji w takim wypadku jest właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, czyli osoba fizyczna. Bywają jednak sytuacje, gdy wnioskodawcy zależy, aby nazwa jego jednoosobowej firmy znalazła się w sentencji decyzji. Rozwiązaniem może być zapis w brzmieniu: „Jan Kowalski, prowadzący firmę (działalność) pod nazwą: XYZ z/s w ...”. Wszystkie te czynności mają na celu ustalenie ponad wszelką wątpliwość adresata decyzji, gdyż tylko on na podstawie uzyskanej decyzji lokalizacyjnej ma prawo występować o pozwolenie na budowę.

Ustawodawca (w art. 63 ust. 5 u.p.z.p.) przewidział możliwość przeniesienia decyzji na inny podmiot, lecz tryb ten ma zastosowanie jedynie do decyzji o warunkach zabudowy. Przepisy nie przewidują zmiany adresata decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dopuszczają natomiast sytuację, że w obiegu prawnym funkcjonuje kilka decyzji wydanych na tym samym terenie lub dla tej samej inwestycji dla różnych podmiotów. Niektórzy uważają, że są to okoliczności do stwierdzenia nieważności decyzji wydanej później na podstawie art. 156 § 1 pkt 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Nie można jednak podzielić tego poglądu, bo nie są to postępowania tożsame (inny wnioskodawca lub nieco inny zakres przedmiotowy i obszarowy decyzji).

REKLAMA

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA