REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Kafar

REKLAMA

Jednym z ważniejszych aspektów procedury wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, czyli tzw. decyzji lokalizacyjnych, jest zawartość i kompletność wniosków.

Organ prowadząc postępowanie w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej (a więc m.in. wójt, burmistrz lub prezydent miasta) działa wyłącznie na wniosek, nigdy z urzędu (art. 52 ust. 1 oraz art. 64 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: u.p.z.p.). W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy osoba podpisująca wniosek miała do tego prawo.

REKLAMA

REKLAMA

Adresat decyzji lokalizacyjnej

Najprościej jest, gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna, bo to ona będzie adresatem decyzji. Bardziej skomplikowanie wygląda to w wypadku spółek, zarządców trwałych, jednostek samorządów terytorialnych (JST), przedsiębiorców itp. Wówczas należy upewnić się, czy wnioskodawca ma prawo podpisać wniosek w imieniu firmy lub instytucji, czy może działać samodzielnie, czy też na podstawie pełnomocnictwa. Adresatem decyzji nie będzie wówczas osoba podpisująca wniosek, lecz: spółka z o.o., członkowie spółki jawnej lub cywilnej, JST, zarządca trwały itd. W takich sytuacjach organ powinien zażądać pełnomocnictwa lub kopii wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego.

Należy podkreślić jeszcze jedną kwestię: działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo nie może być adresatem decyzji administracyjnej. Adresatem decyzji w takim wypadku jest właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, czyli osoba fizyczna. Bywają jednak sytuacje, gdy wnioskodawcy zależy, aby nazwa jego jednoosobowej firmy znalazła się w sentencji decyzji. Rozwiązaniem może być zapis w brzmieniu: „Jan Kowalski, prowadzący firmę (działalność) pod nazwą: XYZ z/s w ...”. Wszystkie te czynności mają na celu ustalenie ponad wszelką wątpliwość adresata decyzji, gdyż tylko on na podstawie uzyskanej decyzji lokalizacyjnej ma prawo występować o pozwolenie na budowę.

Ustawodawca (w art. 63 ust. 5 u.p.z.p.) przewidział możliwość przeniesienia decyzji na inny podmiot, lecz tryb ten ma zastosowanie jedynie do decyzji o warunkach zabudowy. Przepisy nie przewidują zmiany adresata decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dopuszczają natomiast sytuację, że w obiegu prawnym funkcjonuje kilka decyzji wydanych na tym samym terenie lub dla tej samej inwestycji dla różnych podmiotów. Niektórzy uważają, że są to okoliczności do stwierdzenia nieważności decyzji wydanej później na podstawie art. 156 § 1 pkt 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Nie można jednak podzielić tego poglądu, bo nie są to postępowania tożsame (inny wnioskodawca lub nieco inny zakres przedmiotowy i obszarowy decyzji).

REKLAMA

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA