| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Prawo administracyjne > Błędne pouczenie strony

Błędne pouczenie strony

Strona postępowania błędnie pouczona w decyzji administracyjnej o przysługujących jej prawach związanych z odwołaniem się od rozstrzygnięcia nie może zostać pozbawiona możliwości ubiegania się o ponowne rozpatrzenie jej sprawy. Błędne pouczenie nie daje jej jednak żadnych dodatkowych uprawnień.

Decyzja administracyjna powinna zawierać m.in. pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie. Zdarza się, że pouczenia te są nieprawidłowe. W art. 112 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) określono zasadę, zgodnie z którą błędne pouczenie w decyzji co do przysługujących praw nie może zaszkodzić stronie, która do tego pouczenia się zastosowała. W doktrynie wskazuje się, że w prawie administracyjnym nie jest możliwe przyjmowanie fikcji powszechnej znajomości prawa i nie można, np. względem adresatów rozstrzygnięć administracyjnych, kierować wymogu znajomości prawa jako obowiązku. Pouczenia należą do jednych z najbardziej istotnych informacji z punktu widzenia strony. Strona nieprawidłowo poinformowana o swoich prawach może nie ponieść negatywnych konsekwencji, sprowadzających się do braku rzeczywistej możliwości ponownego rozpatrzenia jej sprawy.

Zobacz również: Biegły w postępowaniu administracyjnym

Wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje wad pouczenia przez organ. Są to:

1) brak pouczenia (np. niepodanie w decyzji żadnej informacji o możliwości wniesienia odwołania),

2) niepełne pouczenie (pouczenie jest poprawne od strony formalnoprawnej, ale niepełne, albo w jakimś stopniu nadmiernie lakoniczne),

3) niezgodność pouczenia z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa, czyli np. wskazanie dłuższego niż w rzeczywistości terminu na wniesienie odwołania.

Na przykład, gdy pouczenie zawiera wskazanie dłuższego niż w rzeczywistości terminu na odwołanie, wniesienie odwołania zgodnie z nim (przy przekroczeniu ustawowych terminów) powinno zostać uznane za skuteczne. Potwierdza to wyrok NSA z 15 marca 2013 r. (sygn. akt I OSK 1330/12), w którym wskazano, że sytuacja, gdy strona zwolniona jest od obowiązku złożenia wniosku o przywrócenie terminu, zachodzi jedynie wówczas, gdy błędne pouczenie polegało na wskazaniu stronie innego (dłuższego) terminu niż ustawa wyznacza dla danego środka zaskarżenia. Tylko w takim przypadku wniesienie środka prawnego po terminie należy uznać za skuteczne z mocy art. 112 k.p.a., bez konieczności przywracania terminu.

Błędna informacja organu administracji publicznej nie może jednak dawać stronie żadnych specjalnych uprawnień, naruszających ustalone prawem zasady postępowania. Mylne informacje organu co do przysługujących stronie środków prawnych nie wpływają na bieg terminu do wniesienia takich środków i tym samym nie oznaczają, że termin do złożenia stosownych środków zaskarżenia nie rozpoczyna w ogóle biegu (wyrok NSA z 27 lutego 2013 r., sygn. akt I OSK 1304/12).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.

Usługi księgowe i doradztwo biznesowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »