REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Doręczanie pism w postępowaniu adminsitracyjnym.
Doręczanie pism w postępowaniu adminsitracyjnym.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym może być dokonywane na kilka sposobów. Wszystkie wskazane są w Kodeksie postępowania administracyjnego.

Doręczanie pism przez organy administracji publicznej

Sprawa, która dla nas może wydawać się błaha, ma istotne znaczenie w prawnych czynnościach procesowych.

REKLAMA

Na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego są regulowane przepisy dotyczące doręczania pism przez organy administracji publicznej.

Zobacz również: Wezwanie na rozprawę

Kodeks przewiduje takie sposoby dostarczania pism, jak:

REKLAMA

- do rąk własnych, przedstawicielowi ustawowemu lub pełnomocnikowi ustanowionemu;
- za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi lub sąsiadowi, w przypadku nieobecności adresata i zobowiązania wymienionych osób do oddania pisma;
przez obwieszczenie, gdy przepis szczególny na to zezwala;
- tzw. fikcję doręczenia, czyli sytuację, gdy pomimo niedoręczenia pisma przyjmuje się, że adresat je otrzymał, a więc w przypadku, gdy:
  - pismo, w związku z tym, iż adresat nie mógł go odebrać, oczekiwało na odbiór przez 14 dni na poczcie lub urzędzie gminy bądź miasta, a adresat był dwukrotnie zawiadamiany,
  - podany przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej adres nie istnieje lub nie jest zgodny z odpowiednim rejestrem i nie można ustalić miejsca prowadzenia działalności,
  - adresat odmawia przyjęcia pisma;
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej – gdy strona (lub inny podmiot postępowania) wystąpiła o ten sposób doręczenia lub wyraziła na to zgodę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobami uprawnionymi do odbioru pism są strony postępowania, przedstawiciele ustawowi, pełnomocnicy ustanowieni lub przedstawiciele osób nieznanych z miejsca pobytu. W przypadku, gdy stroną jest osoba małoletnia i działa za pośrednictwem przedstawiciela, dostarczenie pisma jej, jest bezprawne. Bezskutecznym jest również dostarczenie pisma stronie, która ma ustanowionego pełnomocnika, chyba że wcześniej zwróciła się ona z wnioskiem o doręczenie jej pisma osobiście.

Miejscem dokonania doręczenia dla osoby fizycznej może być miejsce jej zamieszkania lub pracy, lokal organu administracji państwowej, a w razie koniecznej potrzeby każde miejsce, w którym przebywa. W urzędzie pocztowym doręczenie pisma możliwe jest tylko w przypadku niemożliwości doręczenia w sposób wymieniony wcześniej.

Pismo uznaje się za dostarczone w dniu jego odbioru przez adresata, domownika lub sąsiada i złożeniu podpisu wraz z datą oraz w dniu odmowy przyjęcia pisma przez adresata, co stwierdza doręczający na zwrotnym potwierdzeniu odbioru, podając datę i powód odmowy przyjęcia. Za dzień dostarczenia pisma przyjmuje się również ostatni dzień okresu 14 dni, w których pismo oczekiwało na odbiór na poczcie, co powinno być potwierdzone na zwrotnym potwierdzeniu odbioru datą złożenia pisma w urzędzie pocztowym i adnotacją „Nie podjęto w terminie”.

Doręczenia mogą być dokonywane przez pocztę, pracowników organu administracyjnego oraz inne upoważnione organy lub osoby.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Polecamy serwis: Prawo administracyjne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA