REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wezwanie na rozprawę./ Fot. Fotolia
Wezwanie na rozprawę./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

REKLAMA

Przewiduje to art. 89 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Ponadto organ powinien przeprowadzić rozprawę, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów stron lub wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin (art. 89 § 2 k.p.a.).

REKLAMA

Za przygotowanie rozprawy odpowiada organ administracji publicznej właściwy do wydania w danej sprawie decyzji. Jednym z elementów związanych z rozprawą jest wezwanie stron, świadków i biegłych. Powinno ono mieć formę pisemną. Określa się w nim termin, miejsce oraz przedmiot rozprawy, przy czym miejsce powinno zostać określone w sposób konkretny, nie jest tutaj wystarczająca formuła „w siedzibie organu”, gdyż nie dla wszystkich odbiorców może to być jasne i wystarczające. Obowiązek prawidłowego zawiadomienia uczestników postępowania o rozprawie w taki sposób, aby każdemu z nich umożliwić w niej udział, występuje także w przypadku, gdy stawiennictwo na rozprawę nie jest obowiązkowe. Stanowi to bowiem rękojmię realizacji konstytucyjnego prawa do sprawiedliwego i jawnego rozpoznania sprawy (wyrok NSA z 7 lipca 2001 r., sygn. akt I SA 389/00).

Nieobecność osoby wezwanej do osobistego stawiennictwa na rozprawę musi być usprawiedliwiona udowodnionymi okolicznościami wskazującymi na faktyczną niemożność stawienia się na wezwanie. Osoba wezwana na rozprawę przez organ nie jest w żadnym wypadku upoważniona do oceny tego, kto powinien, a kto nie, brać udział w tym postępowaniu, gdyż w tym zakresie kompetencję posiada wyłącznie organ prowadzący postępowanie (wyrok NSA z 3 listopada 1999 r., sygn. akt IV SA 1437/98).

W wezwaniu muszą być również określone skutki prawne niedostosowania się do wezwania.

W orzecznictwie sugeruje się również, że jako powód wezwania oraz przy określaniu przedmiotu rozprawy należy wskazać jedną z przesłanek wymienionych w art. 89 k.p.a., wykazujących konieczność jej przeprowadzenia (a więc: przyspieszenie lub uproszczenie postępowania, przepis prawa wskazujący na konieczność przeprowadzenia rozprawy, potrzeba uzgodnienia interesów stron lub wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Biegły w postępowaniu administracyjnym

REKLAMA

W sytuacji gdy zachodzi prawdopodobieństwo, że w rozprawie oprócz wezwanych w sprawie stron mogą jeszcze występować inne podmioty, należy o jej terminie i miejscu ogłosić w drodze obwieszczeń albo w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości (na przykład na stronie internetowej właściwego urzędu). Należy też pamiętać, że niezależnie od przepisów k.p.a. można wyróżnić w przepisach szczególnych wiele innych sytuacji, na podstawie których organ będzie miał dodatkowe obowiązki. Od wezwania na rozprawę należy odróżnić również informację o wszczęciu postępowania w danej sprawie. W przypadku np. wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego organ wydający tę decyzję musi zawiadomić wnioskodawcę i właściciela nieruchomości (której wniosek dotyczy) pisemnie, a pozostałe strony w formie obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty.

Termin rozprawy powinien zostać wyznaczony w taki sposób, aby doręczenie wezwań oraz ogłoszenie o rozprawie nastąpiły przynajmniej na siedem dni przed rozprawą. Jest to termin minimalny, dla którego rozpoczęcia biegu liczy się moment doręczenia wezwania. Jeżeli zasada ta zostanie naruszona, to wystąpi istotne naruszenie przepisów proceduralnych i w konsekwencji, możliwość zakwestionowania decyzji wydanej na podstawie takiego postępowania.

Podstawa prawna

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267).

Polecamy serwis: Prawo administracyjne

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA