REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do bycia zapomnianym w mediacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Paweł Glonek
Radca prawny / Mediator
Prawo do bycia zapomnianym w mediacji /fot. shutterstock
Prawo do bycia zapomnianym w mediacji /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mediatorzy lub ośrodki mediacyjne w związku z przetwarzaniem danych osobowych muszą rozważać i rozstrzygać cały szereg zagadnień.

W artykule „Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych (z RODO) w mediacji” wskazaliśmy jakie mogą być podstawy prawne przetwarzania danych osobowych w mediacji.

REKLAMA

Natomiast w artykule „Okres, zakres i sposoby przetwarzania danych osobowych w mediacji” poruszyliśmy zagadnienie okresu, zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych przez mediatorów.

Kolejną kwestią, na którą chcielibyśmy zwrócić uwagę mediatorów lub ośrodki mediacji, jest problematyka prawa do bycia zapomnianym.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 RODO osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych. Administrator po otrzymaniu żądania, powinien bez zbędnej zwłoki przystąpić do weryfikacji, czy żądanie faktycznie pochodzi od osoby, której dane mają być usunięte. W przypadku pozytywnej weryfikacji, administrator ma obowiązek niezwłocznego usunięcia wszystkich danych osobowych takiej osoby, niezależnie od formy ich przechowywania (papierowa, elektroniczna, etc.). Dotyczy to również wszelkich kopii oraz danych zapisanych w systemach backupu. Niezależnie czy przechowuje je w formie papierowej czy elektronicznej.

Polecamy: Zmiany w zatrudnieniu pracowników administracji rządowej i samorządowej wprowadzone przez tarczę antykryzysową 2.0

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przy czym jeżeli administrator upublicznił dane osobowe, których dotyczy żądania usunięcia, ma obowiązek usunąć te dane osobowe podejmując rozsądne działania (biorąc pod uwagę dostępną technologię i koszt realizacji) , w tym środki techniczne, by poinformować administratorów przetwarzających te dane osobowe, że osoba, której dane dotyczą, żąda, by administratorzy ci usunęli wszelkie łącza do tych danych, kopie tych danych osobowych lub ich replikacje.

Swoim klientom, w tym mediatorom, zawsze sugerujemy staranne zaplanowanie systemu przetwarzania danych osobowych i posiadanie instrukcji ich usuwania. W innym przypadku mogą się spotkać z różnymi problemami lub kosztami. Np. dwa lata temu usuwanie danych z backupów było często nie możliwe lub bardzo drogie.

Należy jednak pamiętać, że prawo do bycia zapomnianym przysługuje danej osobie, jeśli zachodzi jedna z poniższych okoliczności:

  1. jej dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
  2. ta osoba cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie a nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania jej danych,
  3. ta osoba wniosła sprzeciw wobec przetwarzania jej danych osobowych i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania lub też ta osoba wniosła sprzeciw wobec przetwarzania jej danych na potrzeby marketingu bezpośredniego,
  4. dane osobowe tej osoby były przetwarzane niezgodnie z prawem,
  5. dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego bezpośrednio dzieciom.

Celem zobrazowania sytuacji, kiedy mediator będzie musiał niezwłocznie zastosować się do żądania prawa do zapomnienia, warto posłużyć się następującym przykładem. Jeśli dana osoba podała mediatorowi swoje dane osobowe (np. imię, nazwisko i adres e-mail) i wyraziła zgodę na otrzymywanie newslettera, a następnie cofnie ww. zgodę, mediator powinien niezwłocznie usunąć jej wszystkie dane osobowe tej osoby które pozyskał na potrzeby wysyłki newslettera, gdy nie istnieje inna podstawa prawna uzasadniająca dalsze przetwarzania tych danych.

Warto pamiętać, że RODO przewiduje przypadki, gdy dana osoba nie będzie mogła skorzystać z prawa do bycia zapomnianym. Dotyczy to sytuacji, gdy przetwarzanie danych przez administratora jest niezbędne:

  1. do skorzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji,
  2. do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznych czy ramach sprawowania władzy publicznej,
  3. z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego,
  4. do celów archiwalnych w interesie publicznym, celów badań historycznych lub naukowych lub celów statystycznych, gdy prawo do usunięcia danych uniemożliwi lub utrudni realizację takiego celu, o ile prawdopodobne jest, że prawo do zapomnienia, uniemożliwiłoby lub poważnie utrudniłoby realizację celów takiego przetwarzania,
  5. do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W ocenie autorów niniejszego artykułu, w stosunku do mediatora (ośrodka mediacji) najczęściej zastosowanie może znaleźć punkt 5 z powyższej listy. Na przykład, jeśli mediator wykonał usługę mediacyjną i nie otrzymał umówionego wynagrodzenia, to pomimo zgłoszonego żądania prawa do zapomnienia przez stronę mediacji, mediator będzie uprawniony do dalszego przetwarzania jej danych osobowych, w zakresie i przez okres, jaki jest niezbędny do dochodzenia swojego roszczenia o zapłatę.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA