Kategorie

Ochrona danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?
Spis powszechny a RODO i ochrona danych osobowych. W jakim celu przetwarzane są dane osobowe podawane w Narodowym Spisie Powszechnym? Jakie prawa przysługują uczestnikom spisu?
W momencie wpłaty środków finansowych z kasy na rachunek bankowy jednostki budżetowej pracownicy banku żądają podania numeru PESEL, numeru dowodu osobistego i adres zamieszkania. Czy mają do tego prawo? Jak to się ma do ciągłego ostrzegania, żebyśmy chronili nasze dane?
Często uczniowie i ich rodzice chcą się pochwalić osiągnięciami i wrzucają na portale społecznościowe zdjęcia świadectwa szkolnego. Urząd Ochrony Danych Osobowych ostrzega, aby zachować ostrożność.
Prowadziliśmy nabór na wolne stanowisko urzędnicze. Jesteśmy zobowiązani do upubliczniania informacji o kandydatach, w związku z czym umieściliśmy ich dane na naszej stronie internetowej (BIP) i tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu. Jedna z osób uczestniczących zarzuciła nam naruszenie zasad ochrony danych osobowych z uwagi na ujawnienie jej dokładnego adresu zamieszania. Czy ma rację?
Jaka jest podstawa przetwarzania danych w dokumentacji szkolnej? Jak chronione są dane w dzienniku elektronicznym? Przedstawiamy opinię UODO.
Mediatorzy lub ośrodki mediacyjne w związku z przetwarzaniem danych osobowych muszą rozważać i rozstrzygać cały szereg zagadnień.
Tak jak pisaliśmy w artykule „Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO”, jedną z kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest określenie podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.
Walka z epidemią wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19 jest bardzo ważna. Uzasadnia często czasowe ograniczenie naszych praw i wolności (temat ten omawiałem w artykule „Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa?”). Ale nie uzasadnia wszystkiego.
Jak powinien być zabezpieczony system informatyczny w którym przetwarzane są dane osób badanych na obecność koronawirusa? Przedstawiamy wskazówki UODO.
Największym wyzwaniem z jakim mierzą się dziś rządy całego świata jest powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19, a jedynym naprawdę skutecznym sposobem w warunkach, gdy nie wynaleziono jeszcze leku i szczepionki jest izolacja osób chorych i będących nosicielami wirusa.
Wiele wskazuje na to, że wybory prezydenckie, jeśli odbędą się w maju, ze względu na epidemię koronawirusa, będą przeprowadzone w formie głosowania korespondencyjnego. Czy powinniśmy w takiej sytuacji obawiać się o nasze dane osobowe?
UODO przygotował poradnik zawierający 20 zasad pomagających zachować bezpieczeństwo danych podczas lekcji online. O czym powinni pamiętać zarówno szkolni administratorzy, jak i nauczyciele oraz uczniowie, przygotowując się do lekcji online?
Jak prawidłowo chronić i przetwarzać dane osobowe w związku ze zdalnym nauczaniem? Urząd Ochrony Danych Osobowych przygotował poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców.
Stan epidemii powoduje, że ochrona prywatności i danych osobowych ustępuje przed ochroną życia i zdrowia oraz dostępnością do usług publicznych. Dla Infor.pl rolę RODO podczas epidemii komentuje mec. Paweł Ludwiczak.
Każdy audytor lub organ jeżeli będzie oceniał wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zada sobie 3 główne pytania.
W dniu 8 listopada 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 października 2019 r. o ratyfikacji Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego w Strasburgu dnia 10 października 2018 r.
Uprawnienia kontrolerów biletów określone zostały w art. 33 ustawy Prawo przewozowe. Sprawdź jakie uprawnienia posiada kontroler. Czy może sprawdzić Twój dowód osobisty?
Prezes UODO nałożył karę w wysokości 40 tys. zł na Burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego za nieprzestrzeganie zasad przetwarzania danych osobowych określonych w RODO. To pierwsza kara nałożona na podmiot z sektora publicznego.
Publikujemy materiał Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych pt.: "Projektowanie ochrony danych osobowych w związku z transmisją i nagrywaniem obrad kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego”. Samorządowcy mogą dowiedzieć się jak spełniać obowiązek jawności działań władzy samorządowej przy jednoczesnym zachowaniu przepisów o ochronie danych osobowych.
40 tys. zł kary na Burmistrza miasta za nieprzestrzeganie RODO nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jest to pierwsza kara dla podmiotu publicznego w związku z ochroną danych osobowych.
W związku z nie zawarciem umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych z podmiotami, którym burmistrz przekazywał dane nałożono na niego karę. Jest to pierwsza taka sprawa w Polsce.
Polska przystąpiła do Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych. Pozwoli to Prezydentowi RP na ratyfikację Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego 10 października 2018 r. w Strasburgu. Protokół wprowadza tzw. Konwencję 108+.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) stwierdza, że MEN nie miało podstaw do odnotowania w Systemie Informacji Oświatowej faktu nieprzeprowadzenia zajęć przez nauczyciela z powodu strajku. Czy MEN bezprawnie przetwarza dane o udziale nauczycieli w strajku?
Minęło ponad 13 miesięcy od wejścia w życie RODO. Ponieważ samorządy przetwarzają bardzo dużo naszych danych osobowych, często należących do szczególnych kategorii (dawnej zwanych danymi wrażliwymi lub sensytywnymi) pojawia się pytanie jak samorządy radzą sobie z RODO.
RODO wprowadza wiele istotnych obowiązków i ograniczeń dla procesora. Sprawdź nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi.
Administratorem danych osobowych jest zawsze sam organ administracji, nie zaś obsługujący go urząd. Sprawdź kto może być administratorem danych w jednostkach samorządowych.
Urząd Ochrony Danych Osobowych odpowiedział na pytanie jak administratorzy powinni postępować w przypadku naruszeń ochrony danych. Publikujemy informator "Obowiązki administratorów związane z naruszeniami ochrony danych osobowych".
Ogólne rozporządzenie ochrony danych osobowych (RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 r. Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z nowymi przepisami?
RODO obowiązuje już ponad rok. Sprawdź co się zmieniło w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Ustawa  o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO dodała do Kodeksu postępowania administracyjnego przepisy normujące sposób wykonywania obowiązku informacyjnego (z art. 13 RODO) w postępowaniach regulowanych przez KPA (art. 2a § 1 kpa). Przy czym wykonywanie powyższego obowiązku informacyjnego odbywa się niezależnie od obowiązków organów administracji publicznej przewidzianych w KPA i nie wpływa na tok i wynik postępowania (art. 2a § 2 kpa).
RODO obowiązuje w Polsce już prawie rok. Ten akt prawny zmienił wiele w ochronie danych osobowych. Wymusił również zmiany w ponad 160 ustawach. Co RODO zmieniło w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
Ustawa  o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO dodała do Ordynacji Podatkowej przepisy normujące sposób wykonywania obowiązku informacyjnego (z art. 13 RODO) w postępowaniach regulowanych przez Ordynację Podatkową (art. 1a § 1 OP). Przy czym wykonywanie powyższego obowiązku informacyjnego odbywa się niezależnie od obowiązków organów podatkowych przewidzianych w Ordynacji Podatkowej i nie wpływa na tok i wynik procedur podatkowych (art. 1a § 2 OP).
Jeden z pracowników odmawia złożenia oświadczenia do celów ustalenia wysokości świadczeń przysługujących z ZFŚS, tłumacząc, że taki wymóg narusza przepisy o ochronie danych osobowych. Regulamin ZFŚS naszej jednostki zawiera zapisy o konieczności złożenia oświadczenia. Czy nie naruszają one przepisów? Jakie konsekwencje ponosi pracownik, który nie złożył oświadczenia, i jak postąpić w razie stwierdzenia, że wykazał w nim nieprawdziwe dane?
RODO obowiązuje od 25 maja 2018 r. Ten akt prawny zmienił filozofię ochrony danych osobowych. Dostosować do niego musiały się samorządy, firmy.
Jednym z częstych problemów pojawiających się po 25 maja 2018 r. była kwestia pozycji prawnej osoby zastępującej inspektora ochrony danych, np. w trakcie urlopu lub choroby. Inspektor Ochrony Danych posiada określone przez RODO uprawnienia i ochronę, której nie posiadała osoba go zastępująca.
UODO informuje o konieczności uwzględnienia w tabeli grup stanowisk urzędników Służby Cywilnej stanowiska IOD.
Ustawodawca dokonując nowelizacji szeregu ustaw w związku z zapewnieniem stosowania tzw. ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) dokonał także nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Od 25 maja 2018 r., czyli od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych tzw. RODO, zaostrzeniu uległy zasady określające granice dopuszczalnej komunikacji marketingowej. Przedsiębiorcy, firmy nawiązując relację z adresatem swojego przekazu marketingowego, zmuszeni są w pierwszej kolejności do pozyskania od niego odpowiednich zgód na tę komunikację, a przede wszystkim na przetwarzanie jego danych osobowych. Pozyskanie zgód marketingowych nie oznacza jednak końca obowiązków, bo po ich otrzymaniu, przedsiębiorcy stają się administratorem tych danych, a to wiąże się z kolejnymi zobowiązaniami – bez względu na to, czy pozyskującym jest mały sklep wędkarski, czy duża firma deweloperska.
Poradnik UODO a objaśnienia Ministra Cyfryzacji, czyli do których wytycznych powinni zastosować się przedsiębiorcy?
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych ma zapewnić ochronę także w państwach trzecich, do których są przekazywane dane. Podczas spotkania ekspert UODO przedstawił istniejące decyzje Komisji Europejskiej, na podstawie których mogą być przekazywane dane do poszczególnych państw.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy należy spełniać obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w stosunku do osoby wskazanej do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny?
Publikujemy wywiad z Mec. Pawłem Ludwiczakiem o najważniejszych zmianach w ochronie danych osobowych w 2019 r.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował bilans półrocza RODO 2018 r. Co zmieniło się w ochronie danych osobowych? Jakie korzyści płyną z przepisów RODO? Jak lepiej stosować RODO?
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniający 168 innych ustaw, dostosowując je tym samym do zapisów RODO. Proces legislacyjny trwał aż dwa lata. Czy coś zmieni się do końca roku 2018 w tym zakresie? Czy dopiero rok 2019 przyniesie zmiany w ochronie danych osobowych? Publikujemy rozmowę z Mec. Pawłem Ludwiczakiem.
Polska, jako jeden z pierwszych krajów, dostosuje swoje zapisy do RODO. Rząd przyjął projekt ustawy zmieniający chociażby ustawy regulujące sektor usług finansowych.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) stosowane jest w Polsce od 25 maja 2018 r. Czy i jaki wpływ ma RODO na wybory samorządowe 2018? Prezentujemy opinię Państwowej Komisji Wyborczej.
Od maja 2018 r. obowiązują przepisy RODO. W roku 2018 w ochronie danych osobowych zmieniło się bardzo dużo. Co się zmieni w roku 2019 r.? Publikujemy wywiad z Mec. Pawłem Ludwiczakiem.
RODO obowiązuje już od 25 maja 2018 r. Na wybory również ma wpływ. Do przepisów RODO muszą stosować się komitety wyborcze oraz administracja.
Po raz pierwszy opublikowano w Monitorze Polskim wykaz rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony.