reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Zarządzanie w urzędzie

Zarządzanie w urzędzie

Każda firma, instytucja czy organizacja by sprawnie i efektywnie funkcjonować musi być umiejętnie zarządzana. Co to oznacza? Zarządzanie według definicji to zbiór czynności w organizacji, które współdziałają na rzecz osiągnięcia celów tej organizacji. W praktyce to dużo bardziej skomplikowany proces.

Wprowadzenie systemu oceny pracowników samorządowych zwiększa ich motywację, a umożliwienie im odbywania szkoleń pozwala na polepszanie ich kwalifikacji. Tego typu szkolenia organizowane są nie tylko dla „szeregowych” pracowników urzędu, ale także dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie danym urzędem. Niezwykle istotne jest umiejętne korzystanie ze wsparcia Unii Europejskiej poprzez realizację nowych inwestycji współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych. Prowadzenie polityki jakości zasadniczo wpływa na ilość inwestycji w regionie danego urzędu. Inwestorzy niejako wymusili istnienie konkurencji miast, gmin i regionów wybierając miejsce prowadzenia biznesu te, które były najbardziej atrakcyjne i posiadały perspektywę rozwoju. Konkurencyjność wiąże się z wykorzystaniem nowoczesnych metod zarządzania.

Czytaj także: Samorządowe www - jeszcze informacja czy już promocja>>

Kryzys sposobu rządzenia w urzędach na początku lat 90-tych wynikał ze zmiany mentalności jego klientów. Oczekiwali oni wysokiej jakości usług, podczas gdy struktury władzy nie nadążały za społecznymi oczekiwaniami. Nastąpiła sytuacja, w której urzędy zamiast zarządzać zajmowały się urzędowaniem zapominając o swojej roli.

Obecnie urzędy coraz częściej przechodzą na nowy sposób zarządzania zbliżony modelem do zarządzania firm prywatnych. To tak zwany model marketingowy, w ujęciu którego marketing jest funkcjonalną kategorią traktującą obszar działania urzędu, jako miejsce zaspokajania potrzeb swoich klientów, a przy tym tworzenia korzystnego obrazu urzędu.

Model marketingowy wprowadza tak zwane strategiczne cele rozwoju, które osiąga się wykorzystując narzędzia i instrumenty wykorzystywane w przestrzeni wolnorynkowej z uwzględnieniem ich modyfikacji. Bowiem rozwiązania organizacyjne, które od wielu lat sprawdzają się na rynku komercyjnym mają sens wtedy, gdy zaadaptuje się je do rzeczywistości samorządowej. Warunkiem wprowadzenia takiego modelu zarządzania są zmiany w sposobie pracy urzędników. Biurokratyczny model zarządzania musi zostać zastąpiony przez menedżerski sposób prowadzenia urzędów. Niezbędna zmiana organizacji urzędów z nastawieniem głównie na zaspokajanie potrzeb klientów może nastąpić tylko wtedy, gdy zyskają one niezależność polityczną.

Czytaj także: Kadry i płace w sferze budżetowej>>

Modyfikacja zarządzania w urzędach jest konieczna. Najważniejszym zadaniem stojącym teraz przed administratorami urzędów jest pokonanie różnego rodzaju barier stojących przed sukcesywnym wprowadzaniem i ulepszaniem tych zmian. Różnego rodzaju przeszkody wpływają tylko na czas trwania owej modernizacji. Oprócz zmiany narzędzi i instrumentów zarządzania ogromne znaczenie ma także zmiana sposobu myślenia urzędników i władz samorządowym, bo ich klienci już dawno ową rewolucję mają za sobą.

Jakub Koguciuk

samorzad.infor.pl

 

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kornelia Ksieniewicz

Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama