REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest zakres ochrony informacji poufnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Harbaty
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki jest zakres ochrony informacji poufnych w przypadku przejęcia spółki publicznej?

REKLAMA

Rozwój polskiego rynku kapitałowego znajduje odzwierciedlenie nie tylko w liczbie debiutów giełdowych, lecz także w rosnącej liczbie przejęć spółek publicznych. Widoczne jest bowiem coraz większe zainteresowanie inwestorów branżowych, a także funduszy typu venture capital, inwestycjami na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Mowa jest nie o wrogich przejęciach (hostile takeover), a o inwestycjach poprzedzonych umową z większościowym akcjonariuszem oraz kompleksowym badaniem prawnym i finansowym przejmowanej spółki publicznej (due diligence). Samo nabycie akcji spółki publicznej ma zaś miejsce w ramach publicznego wezwania.

REKLAMA

REKLAMA

Ważnym aspektem regulacyjnym przejęcia spółki publicznej jest ochrona informacji poufnych, czyli informacji, które nie zostały przekazane do publicznej wiadomości, a których upublicznienie mogłoby mieć wpływ na cenę akcji spółki publicznej. Przepisy nakładają obowiązki zarówno na spółki publiczne, jak też wprowadzają restrykcje związane z wykorzystywaniem informacji poufnych. Spółki publiczne z jednej strony muszą wykonywać obowiązki informacyjne dotyczące swoje działalności - m.in. w formie przekazywania raportów bieżących i okresowych - z drugiej zaś spółkom publicznym nie wolno generalnie ujawniać informacji poufnych podmiotom trzecim bez wcześniejszego upublicznienia tych informacji. Z kolei dla inwestora ochrona informacji poufnych oznacza zakaz dokonywania transakcji danymi papierami wartościowymi, jeśli inwestor uzyskał informację poufną przed wykonaniem obowiązku informacyjnego przez spółkę.

Jednym z z pytań stawianych przez inwestora zamierzającego przejąć spółkę publiczną jest pytanie, czy angażując się w transakcję nie narazi się na ryzyko uznania, iż jego działanie stanowi nadużycie rynkowe (inside dealing)? Obawa taka wynika z faktu, iż w toku badania due diligence spółki publicznej mogłoby dojść do przekazania inwestorowi nieujawnionej informacji poufnej przez spółkę lub informacja taka zostałaby po prostu zidentyfikowana przez doradców inwestora przeprowadzających badanie due diligence. Wówczas zastosowanie mogłyby znaleźć przepisy zakazujące takiemu inwestorowi dokonywania transakcji, których przedmiotem są akcje spółki publicznej, której badanie przeprowadzał. Doszłoby do paradoksalnej sytuacji, w której inwestor zamierzając przejąć spółkę publiczną i dokonując jej badania due diligence byłby narażony na ryzyko, iż transakcji nie będzie mógł sfinalizować. Trudno także spodziewać się, by inwestor zdecydował się na zakup kontrolnego pakietu akcji spółki publicznej bez jej zbadania.

DARIUSZ HARBATY

radca prawny, Kancelaria Clifford Chance

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA