REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopuszczalne jest ustanawianie wysokich progów wyborczych

Marek Antoni Nowicki

REKLAMA

REKLAMA

Wysoki próg wyborczy eliminuje rozczłonkowanie parlamentu i w rezultacie wzmacnia stabilność rządu. Jeśli dotyczy on wszystkich startujących w wyborach partii, to jego stosowanie jest zgodne z prawami człowieka.


W wyborach do parlamentu tureckiego w listopadzie 2002 r. Mehmet Yumaka i Resul Sadaka byli kandydatami Demokratycznej Partii Ludowej (DEHAP) w prowincji Şirnak. DEHAP uzyskała około 45,95 proc. głosów w tej prowincji, ale nie osiągnęła poziomu 10 proc. w skali kraju. Kandydaci tej partii w rezultacie nie zostali wybrani do Zgromadzenia Narodowego.

REKLAMA

Skarga do Trybunału

Niezadowoleni kandydaci do tureckiego parlamentu złożyli skargę do Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Zarzucili w niej, że 10-proc. próg wyborczy w wyborach parlamentarnych stanowi zamach na swobodę wyrażania opinii ludności w wyborze ciała ustawodawczego. Ich zdaniem narusza to art. 3 Protokołu nr 1 Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

Systemy wyborcze

REKLAMA

Trybunał potwierdził, iż państwa korzystają z szerokiej swobody przy określaniu typu głosowania. Artykuł 3 Protokołu nr 1 nie wskazuje na obowiązek wprowadzenia konkretnego systemu. Systemy wyborcze mają realizować cele, które są czasami ze sobą trudne do pogodzenia. Z jednej strony wyrażenie w miarę wiernie opinii ludności, z drugiej - skanalizowanie rozmaitych nurtów myślenia, aby wspierać tworzenie się wystarczająco jasnej i spójnej woli politycznej. Z art. 3 Protokołu nr 1 nie wynika, aby wszystkie głosy musiały konieczne mieć równą wagę, jeśli chodzi o wynik wyborów, lub aby wszyscy kandydaci musieli mieć równe szanse zwycięstwa. Żaden system wyborczy nie może bowiem wyeliminować głosów straconych.

Trybunał zauważył, że próg krajowy 10 proc. został ustalony w ustawie i był wyraźną ingerencją w prawa wyborcze skarżących. W odróżnieniu od innych postanowień Konwencji art. 3 Protokołu nr 1 nie wymienia ani nie ogranicza celów, jakim musi służyć określone ograniczenie. Trybunał zgodził się, że wysoki próg może pozbawić część elektoratu reprezentacji, jednak sama ta okoliczność nie jest rozstrzygająca. Próg taki może być konieczną regulacją poprawiającą system proporcjonalny, który zawsze był akceptowany, nawet jeśli może działać na szkodę małych partii.

Dopuszczalne ograniczenia

W Turcji próg 10 proc. jest stosowany bez żadnej różnicy do kandydatów ze wszystkich partii politycznych, niezależnie od okręgu wyborczego. Wiele partii rozmaitych opcji politycznych nie uzyskuje miejsca w parlamencie, bo nie jest w stanie go osiągnąć. Turecki system wyborczy został wprowadzony w systemie państwa jednolitego, gdzie poseł reprezentuje cały naród, a nie regiony lub osoby, które go wybrały. Każda prowincja jest reprezentowana w parlamencie przez przynajmniej jednego posła. Pozostałe miejsca są rozdzielane w zależności od liczby mieszkańców, zapewniając w ten sposób reprezentację z całego terytorium narodowego. Z tych względów Trybunał uznał, że system ten nie jest niezgodny z art. 3 Protokołu nr 1. 10-proc. próg wyborczy ma bowiem głównie promować wystarczająco reprezentatywne nurty myślenia w kraju. Taka ingerencja ma uprawniony cel, bo chodzi o uniknięcie nadmiernego rozczłonkowania parlamentu i w rezultacie wzmocnienie stabilności rządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

MAREK ANTONI NOWICKI

adwokat, były członek Europejskiej Komisji Praw Człowieka w Strasburgu, prezes ONZ-owskiej Izby Doradczej Praw Człowieka w Kosowie

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA