REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Trzciałkowski
prawnik, prawo ochrony danych osobowych, bezpieczeństwo informacji, audytor wiodący ISO 27001, whistleblowing, nauczyciel akademicki, współpracownik kancelarii abi.olsztyn.pl
Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)
Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy można włączyć inspektora ochrony danych do wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych gmin, zaliczanych do sektora finansów publicznych?

Pomysł tworzenia Centrów Usług Wspólnych na mocy przepisów ustawy o samorządzie gminnym nie jest niczym nowym.

REKLAMA

Proponowaną przez autora do szerszego wdrażania nowością jest przeniesienie etatów inspektorów ochrony danych np. z jednostek gminy do CUW.

Artykuł omawia problemy związane z takim przeniesieniem co do przetwarzania danych osobowych. Problematyczne też są relacje między inspektorem ochrony danych osobowych a kierownictwem poszczególnych jednostek gminy. Chodzi o to, czy głos rozstrzygający ma inspektor danych osobowych zatrudniony w CUW, czy np. dyrektor szkoły. 

Rozszerzenie Centrum Usług Wspólnych (CUW) o etat dla inspektora ochrony danych

Dotychczasowa praktyka polegała na wspólnej obsłudze administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, zwłaszcza w zakresie obsługi kadrowej i finansowo-księgowej placówek oświatowych, bibliotek gminnych przez pracowników urzędu gminy. Patrząc na CUW z takiej perspektywy, rozwiązanie wydaje się być bardzo dobre, pozwalające obniżyć koszty organom prowadzącym placówki oświatowe o jeden do dwóch etatów na placówkę, co daje niezłe efekty ekonomiczne w skali roku. Tym bardziej, że zadania te są powtarzalne i analogiczne w każdej jednostce (przynajmniej w głównej mierze).

Jeden inspektor ochrony danych w CUW dla wielu podmiotów

Przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) wyraźnie wskazują, że w przypadku podmiotów publicznych można dla kilku takich podmiotów wyznaczyć (z uwzględnieniem ich struktury organizacyjnej i wielkości) jednego inspektora ochrony danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy CUW staje się automatycznie administratorem danych osobowych?

Zapewne, ale należy rozważyć w jakich konkretnie kontekstach przetwarzania. Na pewno nie można przyjąć założenia, że CUW staje się automatycznie administratorem danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną.

CUW nie staje się automatycznie administratorem danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym „jednostka obsługująca jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu niezbędnych do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki”.

W jakim zakresie CUW jest administratorem danych osobowych

Zatem przystępując do planu utworzenia CUW wraz z obsługą IOD należy dokładnie:

  1. określić aktywa jednostek,
  2. zakres obsługi jednostek obsługiwanych i
  3. nie zapomnieć, że CUW ma świadczyć obsługę, nie rządzić nimi.

Niestety często CUWom wydaje się, że będąc bliżej gminy (wszak często CUW to nic innego jak pracownicy urzędu gminy), nie pełnią funkcji służebnej dla jednostek obsługiwanych, a rolę nadzorczą i kierowniczą. Takie podejście może doprowadzić do błędnego przekonania, że CUW posiada status administratora danych we wszystkich kontekstach przetwarzania jednostek obsługiwanych.

Konflikt między inspektorem ochrony danych zatrudnionym w CUW a dyrektorem jednostki obsługiwanej

Warto pamiętać, że administrator danych ma szereg obowiązków wynikających z przepisów RODO. Poza obowiązkami ma również szereg uprawnień, w tym korzystanie z wiedzy i doświadczenia IOD, którego wybrał, obdarzył zaufaniem i liczy na jego wsparcie w każdej sprawie dotyczącej ochrony danych. Począwszy od

  • oceny skutków dla ochrony danych (DPIA),
  • rekomendowanych zaleceń w ramach analizy ryzyka,
  • czy prowadzenia punktu kontaktowego.

Inspektor ochrony danych wspólny dla wszystkich, ale będący zbyt blisko gminy może być zbyt daleko od poszczególnych administratorów i działać raczej jako kolejny organ kontrolny gminy niż obiektywny audytor niepodlegający żadnym naciskom. Problem pojawi się w przypadku niezadawalającej współpracy między dyrektorem jednostki obsługiwanej, a inspektorem ochrony danych będącym pracownikiem urzędu (w ramach CUW).

Może zatem dojść do sytuacji, w której łatwiej będzie zmienić dyrektora np. placówki oświatowej niż inspektora ochrony danych.

Korzystny koszt outsourcingu funkcji inspektora ochrony danych

Warto rozważyć outsourcing funkcji inspektora ochrony danych dla wszystkich jednostek organizacyjnych w gminie. Pozbywamy się wcześniej wymienionych wad, a zyskujemy profesjonalne wsparcie prawne, wiedzę i doświadczenie, kompleksową obsługę i co najważniejsze koszt takiego rozwiązania dla kilkunastu nawet jednostek jest w ramach CUW tańsze niż jeden etat, czy to w CUW, czy to w jednostce obsługiwanej. Administratora danych (kierownik jednostki obsługiwanej) musi pamiętać o jednym, o odpowiedzialności, która na nim spoczywa.

Tomasz Trzciałkowski – prawnik, od ukończenia studiów zajmujący się prawem ochrony danych osobowych, bezpieczeństwem informacji, whistleblowingiem oraz cyberbezpieczeństwem w jednostkach administracji rządowej, jednostkach samorządu terytorialnego oraz korporacjach. Nauczyciel akademicki, audytor wiodący ISO 27001, pomysłodawca i prowadzący darmowe cotygodniowe spotkania z cyklu „Wtorkowe śniadania z RODO”. Współpracownik kancelarii abi.olsztyn.pl. Społecznik.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA