REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)

Tomasz Trzciałkowski
prawnik, prawo ochrony danych osobowych, bezpieczeństwo informacji, audytor wiodący ISO 27001, whistleblowing, nauczyciel akademicki, współpracownik kancelarii abi.olsztyn.pl
Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)
Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy można włączyć inspektora ochrony danych do wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych gmin, zaliczanych do sektora finansów publicznych?

Pomysł tworzenia Centrów Usług Wspólnych na mocy przepisów ustawy o samorządzie gminnym nie jest niczym nowym.

REKLAMA

REKLAMA

Proponowaną przez autora do szerszego wdrażania nowością jest przeniesienie etatów inspektorów ochrony danych np. z jednostek gminy do CUW.

Artykuł omawia problemy związane z takim przeniesieniem co do przetwarzania danych osobowych. Problematyczne też są relacje między inspektorem ochrony danych osobowych a kierownictwem poszczególnych jednostek gminy. Chodzi o to, czy głos rozstrzygający ma inspektor danych osobowych zatrudniony w CUW, czy np. dyrektor szkoły. 

Rozszerzenie Centrum Usług Wspólnych (CUW) o etat dla inspektora ochrony danych

Dotychczasowa praktyka polegała na wspólnej obsłudze administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, zwłaszcza w zakresie obsługi kadrowej i finansowo-księgowej placówek oświatowych, bibliotek gminnych przez pracowników urzędu gminy. Patrząc na CUW z takiej perspektywy, rozwiązanie wydaje się być bardzo dobre, pozwalające obniżyć koszty organom prowadzącym placówki oświatowe o jeden do dwóch etatów na placówkę, co daje niezłe efekty ekonomiczne w skali roku. Tym bardziej, że zadania te są powtarzalne i analogiczne w każdej jednostce (przynajmniej w głównej mierze).

REKLAMA

Jeden inspektor ochrony danych w CUW dla wielu podmiotów

Przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) wyraźnie wskazują, że w przypadku podmiotów publicznych można dla kilku takich podmiotów wyznaczyć (z uwzględnieniem ich struktury organizacyjnej i wielkości) jednego inspektora ochrony danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy CUW staje się automatycznie administratorem danych osobowych?

Zapewne, ale należy rozważyć w jakich konkretnie kontekstach przetwarzania. Na pewno nie można przyjąć założenia, że CUW staje się automatycznie administratorem danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną.

CUW nie staje się automatycznie administratorem danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym „jednostka obsługująca jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu niezbędnych do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki”.

W jakim zakresie CUW jest administratorem danych osobowych

Zatem przystępując do planu utworzenia CUW wraz z obsługą IOD należy dokładnie:

  1. określić aktywa jednostek,
  2. zakres obsługi jednostek obsługiwanych i
  3. nie zapomnieć, że CUW ma świadczyć obsługę, nie rządzić nimi.

Niestety często CUWom wydaje się, że będąc bliżej gminy (wszak często CUW to nic innego jak pracownicy urzędu gminy), nie pełnią funkcji służebnej dla jednostek obsługiwanych, a rolę nadzorczą i kierowniczą. Takie podejście może doprowadzić do błędnego przekonania, że CUW posiada status administratora danych we wszystkich kontekstach przetwarzania jednostek obsługiwanych.

Konflikt między inspektorem ochrony danych zatrudnionym w CUW a dyrektorem jednostki obsługiwanej

Warto pamiętać, że administrator danych ma szereg obowiązków wynikających z przepisów RODO. Poza obowiązkami ma również szereg uprawnień, w tym korzystanie z wiedzy i doświadczenia IOD, którego wybrał, obdarzył zaufaniem i liczy na jego wsparcie w każdej sprawie dotyczącej ochrony danych. Począwszy od

  • oceny skutków dla ochrony danych (DPIA),
  • rekomendowanych zaleceń w ramach analizy ryzyka,
  • czy prowadzenia punktu kontaktowego.

Inspektor ochrony danych wspólny dla wszystkich, ale będący zbyt blisko gminy może być zbyt daleko od poszczególnych administratorów i działać raczej jako kolejny organ kontrolny gminy niż obiektywny audytor niepodlegający żadnym naciskom. Problem pojawi się w przypadku niezadawalającej współpracy między dyrektorem jednostki obsługiwanej, a inspektorem ochrony danych będącym pracownikiem urzędu (w ramach CUW).

Może zatem dojść do sytuacji, w której łatwiej będzie zmienić dyrektora np. placówki oświatowej niż inspektora ochrony danych.

Korzystny koszt outsourcingu funkcji inspektora ochrony danych

Warto rozważyć outsourcing funkcji inspektora ochrony danych dla wszystkich jednostek organizacyjnych w gminie. Pozbywamy się wcześniej wymienionych wad, a zyskujemy profesjonalne wsparcie prawne, wiedzę i doświadczenie, kompleksową obsługę i co najważniejsze koszt takiego rozwiązania dla kilkunastu nawet jednostek jest w ramach CUW tańsze niż jeden etat, czy to w CUW, czy to w jednostce obsługiwanej. Administratora danych (kierownik jednostki obsługiwanej) musi pamiętać o jednym, o odpowiedzialności, która na nim spoczywa.

Tomasz Trzciałkowski – prawnik, od ukończenia studiów zajmujący się prawem ochrony danych osobowych, bezpieczeństwem informacji, whistleblowingiem oraz cyberbezpieczeństwem w jednostkach administracji rządowej, jednostkach samorządu terytorialnego oraz korporacjach. Nauczyciel akademicki, audytor wiodący ISO 27001, pomysłodawca i prowadzący darmowe cotygodniowe spotkania z cyklu „Wtorkowe śniadania z RODO”. Współpracownik kancelarii abi.olsztyn.pl. Społecznik.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA