REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Trzciałkowski
prawnik, prawo ochrony danych osobowych, bezpieczeństwo informacji, audytor wiodący ISO 27001, whistleblowing, nauczyciel akademicki, współpracownik kancelarii abi.olsztyn.pl
Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)
Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy można włączyć inspektora ochrony danych do wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych gmin, zaliczanych do sektora finansów publicznych?

Pomysł tworzenia Centrów Usług Wspólnych na mocy przepisów ustawy o samorządzie gminnym nie jest niczym nowym.

REKLAMA

Proponowaną przez autora do szerszego wdrażania nowością jest przeniesienie etatów inspektorów ochrony danych np. z jednostek gminy do CUW.

Artykuł omawia problemy związane z takim przeniesieniem co do przetwarzania danych osobowych. Problematyczne też są relacje między inspektorem ochrony danych osobowych a kierownictwem poszczególnych jednostek gminy. Chodzi o to, czy głos rozstrzygający ma inspektor danych osobowych zatrudniony w CUW, czy np. dyrektor szkoły. 

Rozszerzenie Centrum Usług Wspólnych (CUW) o etat dla inspektora ochrony danych

Dotychczasowa praktyka polegała na wspólnej obsłudze administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, zwłaszcza w zakresie obsługi kadrowej i finansowo-księgowej placówek oświatowych, bibliotek gminnych przez pracowników urzędu gminy. Patrząc na CUW z takiej perspektywy, rozwiązanie wydaje się być bardzo dobre, pozwalające obniżyć koszty organom prowadzącym placówki oświatowe o jeden do dwóch etatów na placówkę, co daje niezłe efekty ekonomiczne w skali roku. Tym bardziej, że zadania te są powtarzalne i analogiczne w każdej jednostce (przynajmniej w głównej mierze).

Jeden inspektor ochrony danych w CUW dla wielu podmiotów

Przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) wyraźnie wskazują, że w przypadku podmiotów publicznych można dla kilku takich podmiotów wyznaczyć (z uwzględnieniem ich struktury organizacyjnej i wielkości) jednego inspektora ochrony danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy CUW staje się automatycznie administratorem danych osobowych?

Zapewne, ale należy rozważyć w jakich konkretnie kontekstach przetwarzania. Na pewno nie można przyjąć założenia, że CUW staje się automatycznie administratorem danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną.

CUW nie staje się automatycznie administratorem danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym „jednostka obsługująca jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu niezbędnych do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki”.

W jakim zakresie CUW jest administratorem danych osobowych

Zatem przystępując do planu utworzenia CUW wraz z obsługą IOD należy dokładnie:

  1. określić aktywa jednostek,
  2. zakres obsługi jednostek obsługiwanych i
  3. nie zapomnieć, że CUW ma świadczyć obsługę, nie rządzić nimi.

Niestety często CUWom wydaje się, że będąc bliżej gminy (wszak często CUW to nic innego jak pracownicy urzędu gminy), nie pełnią funkcji służebnej dla jednostek obsługiwanych, a rolę nadzorczą i kierowniczą. Takie podejście może doprowadzić do błędnego przekonania, że CUW posiada status administratora danych we wszystkich kontekstach przetwarzania jednostek obsługiwanych.

Konflikt między inspektorem ochrony danych zatrudnionym w CUW a dyrektorem jednostki obsługiwanej

Warto pamiętać, że administrator danych ma szereg obowiązków wynikających z przepisów RODO. Poza obowiązkami ma również szereg uprawnień, w tym korzystanie z wiedzy i doświadczenia IOD, którego wybrał, obdarzył zaufaniem i liczy na jego wsparcie w każdej sprawie dotyczącej ochrony danych. Począwszy od

  • oceny skutków dla ochrony danych (DPIA),
  • rekomendowanych zaleceń w ramach analizy ryzyka,
  • czy prowadzenia punktu kontaktowego.

Inspektor ochrony danych wspólny dla wszystkich, ale będący zbyt blisko gminy może być zbyt daleko od poszczególnych administratorów i działać raczej jako kolejny organ kontrolny gminy niż obiektywny audytor niepodlegający żadnym naciskom. Problem pojawi się w przypadku niezadawalającej współpracy między dyrektorem jednostki obsługiwanej, a inspektorem ochrony danych będącym pracownikiem urzędu (w ramach CUW).

Może zatem dojść do sytuacji, w której łatwiej będzie zmienić dyrektora np. placówki oświatowej niż inspektora ochrony danych.

Korzystny koszt outsourcingu funkcji inspektora ochrony danych

Warto rozważyć outsourcing funkcji inspektora ochrony danych dla wszystkich jednostek organizacyjnych w gminie. Pozbywamy się wcześniej wymienionych wad, a zyskujemy profesjonalne wsparcie prawne, wiedzę i doświadczenie, kompleksową obsługę i co najważniejsze koszt takiego rozwiązania dla kilkunastu nawet jednostek jest w ramach CUW tańsze niż jeden etat, czy to w CUW, czy to w jednostce obsługiwanej. Administratora danych (kierownik jednostki obsługiwanej) musi pamiętać o jednym, o odpowiedzialności, która na nim spoczywa.

Tomasz Trzciałkowski – prawnik, od ukończenia studiów zajmujący się prawem ochrony danych osobowych, bezpieczeństwem informacji, whistleblowingiem oraz cyberbezpieczeństwem w jednostkach administracji rządowej, jednostkach samorządu terytorialnego oraz korporacjach. Nauczyciel akademicki, audytor wiodący ISO 27001, pomysłodawca i prowadzący darmowe cotygodniowe spotkania z cyklu „Wtorkowe śniadania z RODO”. Współpracownik kancelarii abi.olsztyn.pl. Społecznik.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA