REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Euro – motywacją do współpracy transgranicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sołtysiak

REKLAMA

Wspólna organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to okazja, a często konieczność, do zacieśnienia współpracy z ukraińskimi partnerami. Także między samorządami lokalnymi i regionalnymi.

Polacy często zapominają o tym, że nasz kraj jest tylko współgospodarzem turnieju. Co więcej, w wielu aspektach Ukraina jest partnerem wiodącym. Niektórzy uważają, że to dzięki zabiegom Hryhorija Surkisa, prezydenta Ukraińskiej Federacji Piłki Nożnej, oba kraje dostały prawo do organizacji tej imprezy. Ponadto to właśnie na Ukrainie zostanie rozegrany finał Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (dalej: Euro 2012). Wreszcie, to u naszych wschodnich sąsiadów od kilkunastu lat piłka nożna prężnie się rozwija, czego efektem są sukcesy na arenie europejskiej. Ukraina – kraj o powierzchni prawie dwukrotnie większej niż Polska, zamieszkany przez ponad 45 mln osób – to partner strategiczny dla polskiej polityki, gospodarki oraz, coraz częściej, wielodziedzinowych działań na poziomie lokalnym i regionalnym.

REKLAMA

REKLAMA

Dwa państwa – jedne mistrzostwa

Na mocy umowy między rządami Polski i Ukrainy, w celu skoordynowania prac związanych z organizacją Euro 2012, powołano stałe grupy robocze, które zajmują się problematyką:

● bezpieczeństwa (m.in. współpraca między siłami ratowniczymi),

● komunikacji (m.in. koordynacja transportu międzynarodowego, uzgodnienie rozkładów jazdy, spójny system oznakowania miast-gospodarzy),

REKLAMA

● obsługi medycznej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● inwestycji niezbędnych do przeprowadzenia turnieju,

● promocji, reklamy i turystyki (m.in. współpraca podczas imprez wystawienniczych, wspólne działania promocyjne, program ujednolicenia obsługi),

● odpowiedzialności społecznej, współpracy z kibicami i wolontariatu,

● telekomunikacji (m.in. unifikacja wydawania pozwoleń dla mediów).

Wymienione grupy robocze pracują, wykorzystując tzw. polsko-ukraińską mapę drogową – zatwierdzoną w 2008 roku listę najważniejszych obszarów współpracy i wspólnych projektów, których realizacja jest niezbędnym wymogiem sprawnej organizacji turnieju.

Wypracowanie oraz wdrożenie wspólnych strategii, oprócz aspektu czysto operacyjnego, ma także na celu zbudowanie dobrych, partnerskich relacji oraz wzajemnego pozytywnego wizerunku obu krajów. Co więcej, obecnie konsultowane umowy w zakresie ruchu lotniczego i drogowego (m.in. dwustronna umowa o komunikacji lotniczej, umowa o utrzymaniu granicznych mostów drogowych, rozwiązania wprowadzające ułatwienia w odprawie granicznej dla pasażerów autobusów) dają nadzieję na zacieśnianie współpracy także po zakończeniu turnieju.

Polsko-ukraińska granica tętni życiem

Z usprawnień w organizacji ruchu granicznego oraz zacieśnienia współpracy gospodarczej mogłoby skorzystać kilka milionów ludzi mieszkających w strefie przygranicznej i regularnie odwiedzających sąsiedni kraj. Zgodnie z opracowaniem Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: GUS) oraz Urzędu Statystycznego w Rzeszowie pt. „Ruch graniczny oraz przepływ towarów i usług na granicy polsko-ukraińskiej w 2009 r.”, dwa lata temu na granicy między współorganizatorami Euro 2012 odnotowano 2,6 mln przekroczeń przez Polaków oraz 3,2 mln przez cudzoziemców. Spośród nich 300 tys. to tzw. mały ruch graniczny, obejmujący mieszkańców strefy przygranicznej (do 30 km od granicy, warunkowo do 50 km), którzy często przemieszczają się między strefami przygranicznymi zainteresowanych państw.

Według opracowania GUS cudzoziemcy przekraczający granicę polsko-ukraińską wydali w Polsce prawie 2 mld zł, czyli średnio ponad 620 zł na osobę jednorazowo przekraczającą granicę. Największym popytem cieszyły się polskie materiały budowlane (39% poniesionych wydatków), sprzęt gospodarstwa domowego i RTV (17%) oraz części i akcesoria do środków transportu (12%). Nie dziwi więc fakt, że w 78% przypadkach przekroczeń granicy motywacją podróży były zakupy. Większość respondentów wśród cudzoziemców (ponad 65%) zadeklarowała jej przekraczanie kilka razy w tygodniu lub codziennie.

Polacy wyjeżdżający na Ukrainę wydali jedynie niecałe 400 mln zł, mimo że głównym celem ich wyjazdu (90% przekroczeń granicy) również były zakupy. Najczęściej kupowali paliwo (53% poniesionych wydatków), napoje alkoholowe (12%) oraz wyroby cukiernicze (10%). Polacy rzadziej niż cudzoziemcy przekraczali granicę (jedynie 43% kilka razy w tygodniu lub codziennie).

Udogodnienia na przejściach granicznych

Turniej to wyzwanie również dla Straży Granicznej (dalej: SG).

Organizacja Euro 2012 przez Polskę i Ukrainę stanowi poważne wyzwanie dla straży granicznej – mówi mjr SG Justyna Szmidt-Grzech, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Straży Granicznej. – Termin rozpoczęcia Euro 2012 zbiega się z początkiem sezonu wakacyjnego, co oznacza zwiększony ruch turystyczny. Szacuje się, że co roku w tym czasie ruch graniczny wzrasta o ok. 15%. Ze względu na znaczne odległości pomiędzy stadionami w Polsce i na Ukrainie, zakładamy, że większość kibiców z państw Europy Zachodniej będzie podróżowała drogą powietrzną. W tym względzie należy spodziewać się wzrostu liczby połączeń lotniczych do Polski i Ukrainy. Na przejściach drogowych i kolejowych na polsko-ukraińskiej granicy państwowej spodziewany jest głównie wzmożony ruch kibiców z Polski, Ukrainy oraz państw ościennych: Niemiec, Czech i Słowacji. Po rozlosowaniu grup turnieju, w celu podjęcia działań mających na celu należytą obsługę osób udających się na rozgrywki swoich drużyn, zostanie opracowana prognoza ruchu granicznego.

Na granicy pomiędzy dwoma państwami-gospodarzami Euro 2012 planowane jest czasowe zwiększenie obsady funkcjonariuszy Służby Granicznej oraz wprowadzenie elektronicznego oznakowania pasów ruchu, umożliwiającego optymalne kierowanie do odprawy poszczególnych kategorii osób i środków transportu, co skutkowałoby np. wydzieleniem specjalnych pasów ruchu dla zorganizowanych grup kibiców.

Rozważa się także czasowe uruchomienie nowo budowanych przejść granicznych na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w Dołhobyczowie i Budomierzu, pod warunkiem wybudowania po stronie ukraińskiej dróg dojazdowych. Przejścia te byłyby otwarte tylko na czas organizacji turnieju, a następnie zamknięte w celu kontynuacji budowy. Nie przewiduje się natomiast uproszczeń w zakresie polityki wizowej – tłumaczy Justyna Szmidt-Grzech.

Współpraca między samorządami

Polsko-ukraińskie kontakty to jednak nie tylko korzystanie z różnicy cen oraz asortymentu po obu stronach granicy. Gminy województw lubelskiego i podkarpackiego podejmują współpracę z ich ukraińskimi sąsiadami w zakresie ochrony środowiska, transportu, handlu, edukacji, kultury oraz sportu i turystyki. Dzięki finansowaniu z Programu Współpracy Transgranicznej Polska–Białoruś–Ukraina realizowane mogą być nawet duże projekty infrastrukturalne. Dobrym przykładem takiej inicjatywy jest projekt „Czysta woda na Pobużu – Transgraniczny System Zaopatrzenia w wodę Hrubieszowa i Włodzimierza Wołyńskiego”, który polega na zmodernizowaniu sieci wodociągowej. Oba miasta stale współpracują ze sobą także w innych dziedzinach.

Innym przykładem samorządu intensywnie współpracującego z miastami ukraińskimi jest Kraśnik, który posiada umowy partnerskie, poparte realizacją wspólnych przedsięwzięć, m.in. z zakresu promocji turystyki, oraz wspólnych inicjatyw kulturalno-społecznych z trzema ukraińskimi miastami: Łuckiem, Korosteniem oraz Turzyskiem. W Kraśniku działa także, dofinansowane ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Centrum Współpracy Polsko-Ukraińskiej, którego celem jest stworzenie polsko-ukraińskiego systemu wymiany wiedzy i doświadczeń dla administracji publicznej, organizacji obywatelskich i podmiotów gospodarczych oraz promowanie współpracy transgranicznej w zakresie turystyki ekologicznej.

Odbyły się już także pierwsze wspólne imprezy związane z Euro 2012. Przykładem może tu być polsko-ukraiński festiwal „Europejski Stadion Kultury”, który odbył się w dniach 12–14 sierpnia br. w Rzeszowie.

Czy kontakty te zaowocują długofalową współpracą w przyszłości i jakie przyniosą efekty, zależy dziś przede wszystkim od samorządowców obu krajów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA