REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury odwoławcze w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, która jest wnioskodawcą dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, powinna odwoływać się od decyzji komisji organizującej konkurs, tylko gdy jest pewna, że jej projekt jest dobry. Warto się odwoływać, szczególnie gdy środki są już na wyczerpaniu i z tego powodu można nie otrzymać dofinansowania w następnej rundzie.

Procedurę odwoławczą w procesie wyłaniania wniosków o dofinansowanie, w tym rodzaj przysługujących środków odwoławczych, tryb i termin ich wnoszenia, reguluje ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658). Ponieważ ustawa określa jedynie ogólne ramy procedury odwoławczej, a ponadto wyłącza możliwości stosowania w postępowaniu o udzieleniu dofinansowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz postępowania sądowo-administracyjnego, minister rozwoju regionalnego opracował wytyczne w zakresie procedury odwoławczej dla wszystkich (krajowych i regionalnych) programów operacyjnych. Dokument ten można znaleźć na stronach internetowych: www.mrr.gov.pl w zakładce - obowiązujące wytyczne MRR.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją dwie formy odwołania się wnioskodawcy od decyzji komisji oceniającej wniosek. Pierwszym jest protest, zaś drugim jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Drogowskaz odwołań

- Wspomniane wytyczne posłużyły za drogowskaz do uregulowania procedury odwoławczej dla PO IiŚ, która umieszczona została w załączniku nr 2 do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Trzeba zaakcentować to, że procedura odwoławcza PO IiŚ odnosi się wyłącznie do projektów wybieranych w trybie konkursowym. Nie dotyczy wniosków ocenianych w trybie indywidualnym i systemowym. Informacji na temat działań, dla których przewidziany został tryb konkursowy, należy szukać w szczegółowym opisie priorytetów - informuje Paweł Fluder, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe.

Celowość korzystania przez wnioskodawców z procedury odwoławczej może uzasadniać m.in. okoliczność, że w trakcie dokonywania oceny projektu popełniono uchybienia mające wpływ na wyniki przeprowadzonej oceny. Błędy instytucji oceniających mogą polegać choćby na nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie, błędach obrachunkowych polegających na np. nieprawidłowym zsumowaniu punktów itd.

REKLAMA

Należy pamiętać, że w komisji nie zawsze będą zasiadać fachowcy posługujący się językiem technicznym. I dlatego w przypadku oceny projektu, w szczególności jego części technicznej, mogą pojawiać się błędy w ocenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwołać można się, gdy odrzucony projekt nie będzie miał możliwości dalszego ubiegania się o dofinansowanie, ponieważ instytucja organizująca konkurs nie ogłosi kolejnych rund naboru projektów, bo np. wyczerpane zostaną środki finansowe w danej rundzie aplikacyjnej. W takiej sytuacji odrzucony projekt będzie mógł być złożony dopiero w następnym konkursie, przy założeniu że jest on przewidziany w harmonogramie konkursów.

Nie ma również obaw, że odrzucone projekty, które pomyślnie przejdą procedurę odwoławczą, pozbawione zostaną dofinansowania wskutek wyczerpania środków pieniężnych. W tym celu utworzone będą rezerwy zabezpieczające, z funduszy przeznaczonych na konkurs. Środka odwoławczego nie wiąże się z koniecznością poniesienia przez wnioskodawcę dodatkowych kosztów, bo procedura odwoławcza wolna jest od opłat. Wnioskodawca więc nic nie traci finansowo. Proces odwoławczy nie jest jednak prosty.

Wynik odwołania

Jeżeli na podstawie zebranych informacji i dokumentów instytucja zarządzająca (IZ) danym programem uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, to wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zostanie rozpatrzony pozytywnie. W pozostałych przypadkach wniosek taki nie zostanie uwzględniony. To oznacza, że argumenty wnioskodawcy nie zostały przyjęte i poprzednią decyzję oceny podtrzymano. Instytucja zarządzająca informuje wnioskodawcę, że rozstrzygniecie ma charakter ostateczny i że nie przysługuje od niego żaden środek odwoławczy.

Następstwem uwzględnienia środków odwoławczych, tj. protestu lub wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest skierowanie (poza pewnymi zastrzeżeniami) projektu do ponownej oceny instytucji przeprowadzającej konkurs. Ponowna ocena jest dokonywana w terminie wskazanym w regulaminie każdego konkursu, przy uwzględnieniu treści rozstrzygnięcia wydanego w postępowaniu odwoławczym. Wyniki ponownie przeprowadzonej oceny są wiążące i kończą całą procedurę odwoławczą w odniesieniu do konkretnego projektu. Oznacza to, że wnioskodawcy nie przysługują dodatkowe środki odwoławcze. A w razie ponownej, negatywnej oceny projektu procedura wyboru w stosunku do niego zostaje zakończona.

Przyjęcie wniosku i zakończenie pozytywne odwołania nie jest równoznaczne z otrzymaniem dofinansowania. Daje jednak szansę na jego uzyskanie. Wniosek raz mylnie odrzucony może ponownie otrzymać pozytywną ocenę. Może jednak otrzymać za mało punktów albo będzie za mało środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu. Ocena wniosków w trybie konkursowym polega m.in. na przyznawaniu za konkretne elementy wniosku określonej ilości punktów. I dlatego mimo że merytorycznie projekt może być dobry, to może mu zabraknąć np. kilku punktów na 100 możliwych, by otrzymać wsparcie finansowe.

5 ETAPÓW PROCEDURY ODWOŁAWCZEJ

1 Protest

Może być złożony pisemnie w ciągu 14 dni do instytucji pośredniczącej II stopnia lub do instytucji wdrażającej.

2 Termin rozpatrzenia protestu

Odpowiedzialna instytucja ma 30 dni na dokonanie ponownej oceny i przyjęcie argumentów wnioskodawcy.

3 Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Jest składany do instytucji zarządzającej PO IiŚ w terminie siedmiu dni, od otrzymania odmowy uwzględnienia protestu.

4 Rozpatrzenie wniosku

Termin na ponowne rozpatrzenie wniosku to 30 dni.

5 Sąd administracyjny

Istnieje możliwość odwołania się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale tylko w przypadku, gdy nastąpiły uchybienia w procedurze administracyjnej i niedopełnione zostały obowiązki przez jedną z instytucji wymienionych w procedurze odwoławczej. Nie może być zaskarżona do sądu sama negatywna ocena wniosku.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658).

• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA