REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie i zarządzanie kosztami w projekcie unijnym

Betina Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie i zarządzanie kosztami powinno współgrać z ustalonymi wcześniej celami projektu i opracowanym harmonogramem prac. Wymaga zatem uważnego sterowania ich przebiegiem i szczegółowej kontroli osób odpowiedzialnych za zarządzanie.

Zarządzanie kosztami projektu ma zapewnić jego prawidłową realizację zgodnie z przyjętym budżetem, a ich planowanie powinno koncentrować się przede wszystkim na określeniu zasobów potrzebnych do realizacji projektu oraz dokładnym oszacowaniu kosztów. Zaplanowanie kosztów bywa trudne, zwłaszcza przed rozpoczęciem projektu. Dlatego przed planowaniem kosztów bardzo istotne jest opracowanie harmonogramu całego projektu, z którym późniejszy budżet projektu powinien korelować.

Bardzo pomocne przy planowaniu kosztów mogą być informacje z wcześniej zrealizowanych projektów bądź opinie osób doświadczonych w danej dziedzinie. Należy jednak pamiętać, by aktualizować je o ceny zasobów, które będą obowiązywały w okresie realizacji nowych działań.

Prognozy kosztów projektu należy zaklasyfikować do właściwej kategorii kosztów, do których najczęściej należą: koszty związane z personelem, koszty związane z beneficjentami ostatecznymi i pozostałe koszty, których nie można ująć w dwóch pierwszych kategoriach. Po zakończeniu etapu planowania kosztów, należy opracować budżet projektu, który w odróżnieniu od planu kosztów jest wiążący i stanowi podstawę akceptacji wydatków ponoszonych na realizację działań.

Sporządzenie budżetu projektu jest jednym z najistotniejszych etapów projektu. Tworząc go należy nie tylko zadbać o to, by był on adekwatny do harmonogramu projektu, oparty na realnych wyliczeniach, ale by określał wydatki, które będą pokryte z dotacji w ramach EFS, czyli wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane. Dla jasnego określenia kosztów pomocny będzie z pewnością podręcznik dla realizatorów projektów unijnych, czy informacje z instytucji wdrażających projekty UE. W budżecie projektu można ująć również koszty niekwalifikowane, jest to możliwe, ale należy pamiętać, że te wydatki w całości sfinansować będzie musiał realizator projektu.

Budżet projektu powinien zostać podzielony nie tylko na lata, ale wręcz na miesiące. Taki podział budżetu na okresy z pewnością pozwala na sprawne monitorowanie powstawania kosztów projektu i umożliwia sprawdzenie wykonania założonego budżetu poprzez porównanie stanu obecnego z planowanym. A to z kolei pozwoli osobom odpowiedzialnym za zarządzanie kosztami odpowiednio reagować w razie różnic i podejmować działania korygujące, pozwalające usunąć niezgodności czy błędy, a dalej w oparciu o przyczyny ujawnionych zmian w planie kosztów podjąć działania zapobiegające takim odchyleniom w przyszłości. Zasady postępowania w przypadku odchyleń w kosztach od założeń projektowych powinny być punktem każdego planu zarządzania kosztami.

Trzeba zaznaczyć, iż odchylenia od planu kosztów nie zawsze wynikają z zaniedbań czy błędów przy realizacji projektu. Często powiązane są po prostu z ogólnymi zmianami w projekcie bądź są niezależne od realizatora projektu i mogą pojawić się nawet w najlepiej oszacowanym budżecie. Niewielkie zmiany w planie kosztów nie są czymś złym. Ważna jest tylko stała kontrola kosztów, która pozwoli na szybkie i właściwe dokonywanie zmian.

Precyzyjnie opracowany plan zarządzania kosztami oraz bieżący nadzór nad kosztami w trakcie realizacji projektu, porównywanie kosztów rzeczywiście poniesionych z kosztami założonymi projektu pozwoli zapewnić jego ukończenie w ramach ustalonego budżetu.

Betina Piotrowska

specjalista ds. szkoleń i organizacji w projektach europejskich, Doradztwo Gospodarcze DGA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA