REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy muszą umieć zarządzać projektami

Katarzyna Matoga
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2007-2013 Polska otrzyma z Unii Europejskiej blisko 68 miliardów euro. To ogromna suma, której efektywne wykorzystanie będzie wymagało profesjonalnego przygotowania, przede wszystkim specjalistów zajmujących się zarządzaniem projektami.

Jak dowodzi Stanisław Sroka, prezes Zarządu Stowarzyszenia Project Management Polska, umiejętność zarządzania projektami nie może ominąć administracji publicznej. - W czasach dynamicznych zmian, globalizacji, projektów finansowanych przez UE, zarówno biznes, jak i władze nie obejdą się bez profesjonalnych metod zarządzania, bo projekty staną się niedługo codziennością - mówi.

Przed administracją publiczną stoi więc zadanie przygotowania swoich kadr do umiejętnego zarządzania projektami. I nie chodzi tu o to, by przeszkolić jedną czy dwie osoby, lecz zdecydowaną większość urzędników, ponieważ skuteczne zarządzanie projektem to przede wszystkim współpraca zespołu ludzi zajmujących się różnymi dziedzinami w obrębie danej instytucji.

Specjaliści branży project management (PM) zwracają także uwagę na to, że osoby, które pierwszy raz muszą zmierzyć się z realizacją postawionego przed nimi projektu, mają często wrażenie, że to, co robią, jest podobne do zwykłych procesów czy operacji wykonywanych podczas codziennych obowiązków. Różnica polega jednak na tym, że obowiązki mają charakter ciągły, zaś projekty są tymczasowe i unikatowe.

Jak zostać project managerem?

Project management to dziedzina zupełnie nowa w naszym kraju. Dyplom PM uzyskuje się poprzez specjalistyczne szkolenia prowadzone przez instytucje do tego uprawnione. Jedną z nich jest w naszym kraju Stowarzyszenie Project Management Polska (narodowej organizacji IPMA), której system certyfikacji uznawany jest na całym świecie. Certyfikat IPMA stanowi potwierdzenie kompetencji, wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami na czterech różnych poziomach - od D do A, czyli od poziomu Project Management Associate, Project Manager, Senior Project Manager po Projects Director. - Podstawowe korzyści wynikające z posiadania certyfikatu to przede wszystkim możliwość spełnienia warunków stawianych przy składaniu wniosków o dofinansowanie projektu - przekonuje S. Sroka. Kandydat na project managera powinien spełnić wymogi kwalifikacyjne, w zależności od rodzaju certyfikatu, jaki chce uzyskać. Wiąże się to także z kosztami od 1 do 10 tys. zł.

Czego uczą szkolenia?

Project manager musi mieć wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem z dziewięciu podstawowych zakresów:

-integracji zadań, czyli całościowego spojrzenia na projekt oraz uwzględnienia wszystkich możliwych czynności z nim związanych,

-zarządzania zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań na innych pracowników - członków zespołu - i ustalania wzorców ich wykonania,

-zarządzania czasem swoim i podwładnych, co jest uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności menedżera projektu,

-zarządzania zaopatrzeniem, czyli podejmowania decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji pośród ofert dostawców,

-zarządzania zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu,

-komunikacji międzyludzkiej,

-kontroli jakości wykonania zadań projektowych,

-zarządzania kosztami projektu,

-oceny ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.

Do obowiązków specjalisty w zakresie zarządzania projektem należy kierowanie zespołem oraz koordynacja działań osób zaangażowanych w dane przedsięwzięcie, planowanie i wprowadzanie strategii działań w danym projekcie, analiza jakościowa i ilościowa rynku i dostępnych zasobów, opracowywanie biznesplanów, monitorowanie działań i czuwanie nad sprawnością procesów,

sporządzanie sprawozdań i raportów okresowych i końcowych.

Żeby uzyskać certyfikat IPMA, kandydat musi spełnić wszystkie wymagania Stowarzyszenia dotyczące wykształcenia i doświadczenia zawodowego, a następnie udowodnić odpowiednie rozumienie i znajomość zarządzania projektem podczas egzaminu certyfikacyjnego.

Zarządzanie projektami staje się powszechne

W krajach najwyżej rozwiniętych profesjonalne zarządzanie projektami jest już zjawiskiem powszechnym, w Polsce zaś dopiero zaczyna być stosowane, głównie w branżach, w których zadania do wykonania mają charakter projektowy. Naczelną zasadą PM jest „zrób to w wyznaczonym czasie i za zaplanowane pieniądze”.

Pod pojęciem projektu występuje niepowtarzalne i nietypowe zadanie, które ma swój budżet i określony czas realizacji. Angażuje specjalistów z różnych dziedzin, zaś metody planowania, organizacji i nadzoru nazywane jest zarządzaniem projektem, które obecnie nabiera szczególnego znaczenia. Kluczem do sukcesu jest umiejętność pracy w zespole, która na gruncie biznesu przynosi wzrost wartości rynkowej firmy, podnosi jej prestiż, pozwala obniżać koszty działalności i równocześnie zwiększać wydajność. Na gruncie administracyjnym, a więc przede wszystkim usługowym, profesjonalne zarządzanie projektem to przede wszystkim skrócenie czasu działania, dotrzymywanie terminów i zminimalizowanie błędów.

W wielu krajach na świecie zarządzanie projektami stało się na tyle kluczowe, że bez profesjonalnie przygotowanego zespołu, legitymującego się certyfikatami, zadanie nie ma szans ani na dofinansowanie z innych źródeł, jak choćby z pieniędzy publicznych, ani na samą realizację. Już niedługo w Polsce może być podobnie.

KATARZYNA MATOGA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA