REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy muszą umieć zarządzać projektami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Matoga
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2007-2013 Polska otrzyma z Unii Europejskiej blisko 68 miliardów euro. To ogromna suma, której efektywne wykorzystanie będzie wymagało profesjonalnego przygotowania, przede wszystkim specjalistów zajmujących się zarządzaniem projektami.

Jak dowodzi Stanisław Sroka, prezes Zarządu Stowarzyszenia Project Management Polska, umiejętność zarządzania projektami nie może ominąć administracji publicznej. - W czasach dynamicznych zmian, globalizacji, projektów finansowanych przez UE, zarówno biznes, jak i władze nie obejdą się bez profesjonalnych metod zarządzania, bo projekty staną się niedługo codziennością - mówi.

Przed administracją publiczną stoi więc zadanie przygotowania swoich kadr do umiejętnego zarządzania projektami. I nie chodzi tu o to, by przeszkolić jedną czy dwie osoby, lecz zdecydowaną większość urzędników, ponieważ skuteczne zarządzanie projektem to przede wszystkim współpraca zespołu ludzi zajmujących się różnymi dziedzinami w obrębie danej instytucji.

Specjaliści branży project management (PM) zwracają także uwagę na to, że osoby, które pierwszy raz muszą zmierzyć się z realizacją postawionego przed nimi projektu, mają często wrażenie, że to, co robią, jest podobne do zwykłych procesów czy operacji wykonywanych podczas codziennych obowiązków. Różnica polega jednak na tym, że obowiązki mają charakter ciągły, zaś projekty są tymczasowe i unikatowe.

Jak zostać project managerem?

Project management to dziedzina zupełnie nowa w naszym kraju. Dyplom PM uzyskuje się poprzez specjalistyczne szkolenia prowadzone przez instytucje do tego uprawnione. Jedną z nich jest w naszym kraju Stowarzyszenie Project Management Polska (narodowej organizacji IPMA), której system certyfikacji uznawany jest na całym świecie. Certyfikat IPMA stanowi potwierdzenie kompetencji, wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami na czterech różnych poziomach - od D do A, czyli od poziomu Project Management Associate, Project Manager, Senior Project Manager po Projects Director. - Podstawowe korzyści wynikające z posiadania certyfikatu to przede wszystkim możliwość spełnienia warunków stawianych przy składaniu wniosków o dofinansowanie projektu - przekonuje S. Sroka. Kandydat na project managera powinien spełnić wymogi kwalifikacyjne, w zależności od rodzaju certyfikatu, jaki chce uzyskać. Wiąże się to także z kosztami od 1 do 10 tys. zł.

Czego uczą szkolenia?

Project manager musi mieć wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem z dziewięciu podstawowych zakresów:

-integracji zadań, czyli całościowego spojrzenia na projekt oraz uwzględnienia wszystkich możliwych czynności z nim związanych,

-zarządzania zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań na innych pracowników - członków zespołu - i ustalania wzorców ich wykonania,

-zarządzania czasem swoim i podwładnych, co jest uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności menedżera projektu,

-zarządzania zaopatrzeniem, czyli podejmowania decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji pośród ofert dostawców,

-zarządzania zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu,

-komunikacji międzyludzkiej,

-kontroli jakości wykonania zadań projektowych,

-zarządzania kosztami projektu,

-oceny ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.

Do obowiązków specjalisty w zakresie zarządzania projektem należy kierowanie zespołem oraz koordynacja działań osób zaangażowanych w dane przedsięwzięcie, planowanie i wprowadzanie strategii działań w danym projekcie, analiza jakościowa i ilościowa rynku i dostępnych zasobów, opracowywanie biznesplanów, monitorowanie działań i czuwanie nad sprawnością procesów,

sporządzanie sprawozdań i raportów okresowych i końcowych.

Żeby uzyskać certyfikat IPMA, kandydat musi spełnić wszystkie wymagania Stowarzyszenia dotyczące wykształcenia i doświadczenia zawodowego, a następnie udowodnić odpowiednie rozumienie i znajomość zarządzania projektem podczas egzaminu certyfikacyjnego.

Zarządzanie projektami staje się powszechne

W krajach najwyżej rozwiniętych profesjonalne zarządzanie projektami jest już zjawiskiem powszechnym, w Polsce zaś dopiero zaczyna być stosowane, głównie w branżach, w których zadania do wykonania mają charakter projektowy. Naczelną zasadą PM jest „zrób to w wyznaczonym czasie i za zaplanowane pieniądze”.

Pod pojęciem projektu występuje niepowtarzalne i nietypowe zadanie, które ma swój budżet i określony czas realizacji. Angażuje specjalistów z różnych dziedzin, zaś metody planowania, organizacji i nadzoru nazywane jest zarządzaniem projektem, które obecnie nabiera szczególnego znaczenia. Kluczem do sukcesu jest umiejętność pracy w zespole, która na gruncie biznesu przynosi wzrost wartości rynkowej firmy, podnosi jej prestiż, pozwala obniżać koszty działalności i równocześnie zwiększać wydajność. Na gruncie administracyjnym, a więc przede wszystkim usługowym, profesjonalne zarządzanie projektem to przede wszystkim skrócenie czasu działania, dotrzymywanie terminów i zminimalizowanie błędów.

W wielu krajach na świecie zarządzanie projektami stało się na tyle kluczowe, że bez profesjonalnie przygotowanego zespołu, legitymującego się certyfikatami, zadanie nie ma szans ani na dofinansowanie z innych źródeł, jak choćby z pieniędzy publicznych, ani na samą realizację. Już niedługo w Polsce może być podobnie.

KATARZYNA MATOGA

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA