REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy muszą umieć zarządzać projektami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Matoga
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2007-2013 Polska otrzyma z Unii Europejskiej blisko 68 miliardów euro. To ogromna suma, której efektywne wykorzystanie będzie wymagało profesjonalnego przygotowania, przede wszystkim specjalistów zajmujących się zarządzaniem projektami.

Jak dowodzi Stanisław Sroka, prezes Zarządu Stowarzyszenia Project Management Polska, umiejętność zarządzania projektami nie może ominąć administracji publicznej. - W czasach dynamicznych zmian, globalizacji, projektów finansowanych przez UE, zarówno biznes, jak i władze nie obejdą się bez profesjonalnych metod zarządzania, bo projekty staną się niedługo codziennością - mówi.

Przed administracją publiczną stoi więc zadanie przygotowania swoich kadr do umiejętnego zarządzania projektami. I nie chodzi tu o to, by przeszkolić jedną czy dwie osoby, lecz zdecydowaną większość urzędników, ponieważ skuteczne zarządzanie projektem to przede wszystkim współpraca zespołu ludzi zajmujących się różnymi dziedzinami w obrębie danej instytucji.

Specjaliści branży project management (PM) zwracają także uwagę na to, że osoby, które pierwszy raz muszą zmierzyć się z realizacją postawionego przed nimi projektu, mają często wrażenie, że to, co robią, jest podobne do zwykłych procesów czy operacji wykonywanych podczas codziennych obowiązków. Różnica polega jednak na tym, że obowiązki mają charakter ciągły, zaś projekty są tymczasowe i unikatowe.

Jak zostać project managerem?

Project management to dziedzina zupełnie nowa w naszym kraju. Dyplom PM uzyskuje się poprzez specjalistyczne szkolenia prowadzone przez instytucje do tego uprawnione. Jedną z nich jest w naszym kraju Stowarzyszenie Project Management Polska (narodowej organizacji IPMA), której system certyfikacji uznawany jest na całym świecie. Certyfikat IPMA stanowi potwierdzenie kompetencji, wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania projektami na czterech różnych poziomach - od D do A, czyli od poziomu Project Management Associate, Project Manager, Senior Project Manager po Projects Director. - Podstawowe korzyści wynikające z posiadania certyfikatu to przede wszystkim możliwość spełnienia warunków stawianych przy składaniu wniosków o dofinansowanie projektu - przekonuje S. Sroka. Kandydat na project managera powinien spełnić wymogi kwalifikacyjne, w zależności od rodzaju certyfikatu, jaki chce uzyskać. Wiąże się to także z kosztami od 1 do 10 tys. zł.

Czego uczą szkolenia?

Project manager musi mieć wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem z dziewięciu podstawowych zakresów:

-integracji zadań, czyli całościowego spojrzenia na projekt oraz uwzględnienia wszystkich możliwych czynności z nim związanych,

-zarządzania zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań na innych pracowników - członków zespołu - i ustalania wzorców ich wykonania,

-zarządzania czasem swoim i podwładnych, co jest uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności menedżera projektu,

-zarządzania zaopatrzeniem, czyli podejmowania decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji pośród ofert dostawców,

-zarządzania zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu,

-komunikacji międzyludzkiej,

-kontroli jakości wykonania zadań projektowych,

-zarządzania kosztami projektu,

-oceny ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.

Do obowiązków specjalisty w zakresie zarządzania projektem należy kierowanie zespołem oraz koordynacja działań osób zaangażowanych w dane przedsięwzięcie, planowanie i wprowadzanie strategii działań w danym projekcie, analiza jakościowa i ilościowa rynku i dostępnych zasobów, opracowywanie biznesplanów, monitorowanie działań i czuwanie nad sprawnością procesów,

sporządzanie sprawozdań i raportów okresowych i końcowych.

Żeby uzyskać certyfikat IPMA, kandydat musi spełnić wszystkie wymagania Stowarzyszenia dotyczące wykształcenia i doświadczenia zawodowego, a następnie udowodnić odpowiednie rozumienie i znajomość zarządzania projektem podczas egzaminu certyfikacyjnego.

Zarządzanie projektami staje się powszechne

W krajach najwyżej rozwiniętych profesjonalne zarządzanie projektami jest już zjawiskiem powszechnym, w Polsce zaś dopiero zaczyna być stosowane, głównie w branżach, w których zadania do wykonania mają charakter projektowy. Naczelną zasadą PM jest „zrób to w wyznaczonym czasie i za zaplanowane pieniądze”.

Pod pojęciem projektu występuje niepowtarzalne i nietypowe zadanie, które ma swój budżet i określony czas realizacji. Angażuje specjalistów z różnych dziedzin, zaś metody planowania, organizacji i nadzoru nazywane jest zarządzaniem projektem, które obecnie nabiera szczególnego znaczenia. Kluczem do sukcesu jest umiejętność pracy w zespole, która na gruncie biznesu przynosi wzrost wartości rynkowej firmy, podnosi jej prestiż, pozwala obniżać koszty działalności i równocześnie zwiększać wydajność. Na gruncie administracyjnym, a więc przede wszystkim usługowym, profesjonalne zarządzanie projektem to przede wszystkim skrócenie czasu działania, dotrzymywanie terminów i zminimalizowanie błędów.

W wielu krajach na świecie zarządzanie projektami stało się na tyle kluczowe, że bez profesjonalnie przygotowanego zespołu, legitymującego się certyfikatami, zadanie nie ma szans ani na dofinansowanie z innych źródeł, jak choćby z pieniędzy publicznych, ani na samą realizację. Już niedługo w Polsce może być podobnie.

KATARZYNA MATOGA

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA