REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu może wnieść każdy, kto uważa, że jego prawa zostały naruszone przez państwo lub organy państwa i żadne z odwołań składanych w kraju w tej sprawie tego nie zmieniło

Do składania skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC) uprawnia art. 34 Konwencji o Ochronie Praw i Podstawowych Wolności z 4 lipca 1950 r., podpisanej przez Polskę 26 listopada 1991 r. i ratyfikowanej 19 stycznia 1993 r. (Dz.U. z 1993 r. nr 61, poz. 284). Na podstawie wspomnianego artykułu osoba fizyczna, grupa osób lub organizacja pozarządowa może wnieść skargę do tego trybunału, jeśli uznają, że ich państwo lub takie organy państwa, jak parlament, administracja, organy samorządu terytorialnego czy sądy naruszyły ich prawa gwarantowane Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności i jej protokołach dodatkowych nr 1, 4, 6, 7 i 13 (zmieniających lub uzupełniających treść Konwencji). Należy przy tym wiedzieć, że naruszenie praw musi dotyczyć skarżącego bezpośrednio i osobiście.

Ważne!

Trybunał nie może interweniować u władz, na które złożono skargę, ani unieważniać albo zmieniać zaskarżonych orzeczeń

Co może ETPC

Nie można skarżyć osób prywatnych, firm czy instytucji, takich jak stowarzyszenia, fundacje, związki zawodowe, chyba że wykonują one zadania zlecone administracji rządowej. Należy zaznaczyć, że Europejski Trybunał Praw Człowieka nie pełni funkcji sądu odwoławczego od decyzji instytucji krajowych i nie sprawuje nad nimi żadnej kontroli, nie może więc unieważniać lub zmieniać wydanych przez nie orzeczeń. Trybunał nie może interweniować w imieniu jednostek bezpośrednio u władz, których skarga dotyczy.

Zgodnie z art. 41 Konwencji, jeśli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło jej naruszenie lub jej protokołów, oraz jeśli prawo wewnętrzne strony Konwencji pozwala tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, wówczas Trybunał orzeka, gdy zachodzi potrzeba, o odszkodowaniu, ewentualnie o słusznym zadośćuczynieniu pokrzywdzonej stronie (skarżącemu) za doznane krzywdy i zwrocie kosztów, jakie strona poniosła w związku z przeprowadzonym postępowaniem w sprawie skargi, przy czym odpowiedzialność państwa ogranicza się do czynów i zaniechań, które miały miejsce po dacie określonej w deklaracji rządu o uznaniu prawa obywateli państwa do wnoszenia skarg do Trybunału. Dla samej Konwencji jest to data 1 maja 1993 r. Dodatkowe protokoły zostały ratyfikowane przez Polskę później niż sama Konwencja. Ma to takie znaczenie praktyczne, że postanowienia tych Protokołów mogą być brane pod uwagę przez skarżących, jeśli działania lub bezczynność polskich organów miała miejsce po datach zadeklarowanych w deklaracjach ich przyjęcia (dla protokołów nr 1 i 2 jest to dzień 10 października 1994 r., dla protokołu nr 6 - 1 listopada 2000 r., dla protokołu nr 7 - 1 marca 2003 r.).

Nie od razu do Trybunału

Zgodnie z art. 35 Konwencji, skargę można wnieść dopiero po wyczerpaniu wszelkich możliwych środków odwoławczych, jakie przewiduje wewnętrzny system prawny państwa skarżonego, nie później w ciągu sześciu miesięcy od ostatecznego zakończenia sprawy przed sądami krajowymi lub organami rozstrzygającymi dany rodzaj sprawy. Bieg terminu rozpoczyna się wtedy, gdy ostateczna decyzja lub wyrok sądu wydane w zwykłym toku instancji zostaną doręczone skarżącemu lub jego pełnomocnikowi. Późniejsze oddalenie wniosku (skargi) o wznowienie postępowania, wniosku o ułaskawienie lub amnestie nie ma wpływu na bieg tego terminu.

Ważne jest, aby skarga pochodziła od konkretnego podmiotu (nie była anonimowa), nie była co do swej istoty identyczna ze sprawą już rozpatrywaną przez Trybunał lub inny międzynarodowy organ, jeśli skarga nie zawiera nowych istotnych informacji, które mogą mieć wpływ na rozstrzygnięcie w danej sprawie (art. 35 ust 2).

Postępowanie w sprawie skargi co do zasady jest kontradyktoryjne (czyli przebiega z udziałem stron), a rozprawy przed Izbami i Wielką Izbą są publiczne, o ile Izba nie zadecyduje, że wyjątkowe okoliczności uzasadniają wyłączenie jawności rozprawy. Dokumenty złożone przez strony w Kancelarii Trybunału w związku z toczącymi się przed nim postępowaniami również co do zasady są jawne i dostępne do wglądu dla osób trzecich zainteresowanych przebiegiem sprawy i postępowania. Przewodniczący może jednak - na wniosek strony - zadecydować o wyłączeniu jawności ze względu na moralność, porządek publiczny, bezpieczeństwo państwowe, dobro małoletnich, ochronę życia prywatnego, a w szczególnych okolicznościach, gdy jawność mogłaby przynieść szkodę interesom wymiaru sprawiedliwości (Reguła 33).

POD OCHRONĄ KONWENCJI

Do praw objętych ochroną Konwencji należą na przykład:

l prawo do życia (art. 2)

l prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 5)

l prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania (art. 9)

l prawo do rzetelnego procesu sądowego (art. 6)

l prawo do zgromadzeń się i stowarzyszanie się (art. 11)

l zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej (art.4)

l zakaz karania bez podstawy prawnej (art. 7)

l prawo do poszanowania swojego mienia/ochrona własności (art. 1 protokołu nr 1 z 20 marca 1952 r.)

l zakaz pozbawiania wolności za długi (art. 2 protokołu nr 4 z 16 września 1963 r.).

GDZIE PRZESŁAĆ SKARGĘ

Jeśli sprawa objęta skargą kwalifikuje się do rozpatrzenia przed Trybunałem, to skarżący wysyła ją na następujący adres Trybunału:

The Registrar

European Court of Human Rights

Council of Europe

F-67075 Strasbourg Cedex.

PRZYDATNY ADRES

BIURO INFORMACJI RADY EUROPY - można tam uzyskać szczególnie informacje dotyczące zakresu wnoszenia skarg do ETPC.

Informacje udzielane są:

l telefonicznie - poniedziałek, środa, czwartek w godz. 12.30-17.00,

l podczas spotkania - po uprzednim umówieniu terminu.

Kontakt:

Biuro Informacji Rady Europy

Al. Niepodległości 22, 02-653 Warszawa

tel. (4822) 845 20 84, 853 57 73

fax (48 22) 853 57 74

http://www.coe.org.pl/

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA