Oferty nienormalnie niskie w zamówieniach publicznych
REKLAMA
REKLAMA
Automatyczne wykluczanie przez instytucje zamawiające ofert nienormalnie niskich jest niezgodne z prawem wspólnotowym, gdy liczba ofert nie jest nadzwyczajnie duża, tak że przeprowadzenie kontradyktoryjnych postępowań sprawdzających jest wykonalne - orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w wyroku z 15 maja 2008 r. w sprawie SECAP SpA/Comune di Torino.
REKLAMA
SYGN. AKT C-147/06
SECAP wzięła udział w otwartym postępowaniu przetargowym zorganizowanym przez gminę Turyn na roboty budowlane o szacowanej wartości niższej od progu, od którego zastosowanie znajduje procedura określona w dyrektywie 93/37 o procedurze udzielania zamówień na roboty budowlane. Ogłoszenie przewidywało, że udzielenie zamówienia nastąpi w oparciu o kryterium najniższej oferowanej ceny, po dokonaniu sprawdzenia i bez automatycznego wykluczenia ofert nienormalnie niskich przewidzianego w przepisach włoskich. W wyniku oceny ofert zakwalifikowano ofertę SECAP na pierwszym miejscu spośród tych, które nie zostały uznane jako nienormalnie niskie. Po sprawdzeniu ofert nienormalnie niskich gmina Turyn ostatecznie odrzuciła ofertę SECAP oraz udzieliła zamówienia innym spółkom. SECAP podnosiła w odwołaniu, że gmina powinna była z urzędu zastosować przepis o wykluczeniu ofert nienormalnie niskich, co spowodowałoby przyznanie zamówienia SECAP.
UZASADNIENIE
REKLAMA
Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że szczególne, rygorystyczne procedury ustanowione we wspólnotowych dyrektywach w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych mają zastosowanie wyłącznie do zamówień, których wartość przekracza próg wyraźnie przewidziany w każdej z tych dyrektyw. Jednak nie oznacza to, że zamówienia, których wartość jest niższa niż progi dyrektyw, są wyłączone z zakresu stosowania prawa wspólnotowego. Zgodnie bowiem z utrwalonym orzecznictwem ETS w zakresie dotyczącym udzielania zamówień, które ze względu na swoją wartość nie są objęte procedurami przewidzianymi w regulacjach wspólnotowych, instytucje zamawiające są jednak zobowiązane do przestrzegania podstawowych zasad TWE oraz zasady niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową. Jednakże ETS orzekał już, że stosowanie podstawowych norm i ogólnych zasad TWE do procedur udzielania zamówień publicznych o wartości niższej od progu stosowania dyrektyw wspólnotowych zakłada, że zamówienia te stanowią niewątpliwy przedmiot zainteresowania o charakterze transgranicznym.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nawet przy wystąpieniu niewątpliwego zainteresowania transgranicznego, automatyczne wykluczenie niektórych ofert ze względu na ich nienormalnie niski charakter może się okazać dopuszczalne, gdy zastosowanie tego przepisu jest uzasadnione nadzwyczaj dużą liczbą ofert, a więc w sytuacji, w której instytucja zamawiająca musiałaby przeprowadzić kontradyktoryjne postępowania sprawdzające tak duże ilości ofert, że przekraczałoby to możliwości administracyjne tej instytucji zamawiającej lub zagroziłoby realizacji projektu ze względu na opóźnienie spowodowane tymi postępowaniami.
ANNA OSTROWSKA-TOMAŃSKA
aplikantka adwokacka, doktorantka w Centrum im. Willy Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego
REKLAMA
REKLAMA