REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowanie wspólnotowego prawa zamówień publicznych

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

TEZA

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający w rozumieniu Dyrektywy 2004/17/WE ma obowiązek stosowania procedury określonej w tej dyrektywie wyłącznie w przypadku zamówień udzielanych w celu wykonywania tzw. działalności sektorowej. Podmiotem prawa publicznego w świetle dyrektyw 2004/17 i 2004/18 jest każdy podmiot, który, po pierwsze, został ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, po drugie, posiada osobowość prawną i, po trzecie, jest finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego.

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 10 kwietnia 2008 r.

SYGN. AKT C393/06

REKLAMA

STAN FAKTYCZNY

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka Fernwärme Wien została utworzona w celu dostarczania energii cieplnej poprzez miejską sieć ciepłowniczą w Wiedniu. Spółka miała osobowość prawną i należała w całości do miasta Wiedeń, które powoływało i odwoływało zarząd oraz członków rady nadzorczej przedsiębiorstwa oraz udziela im absolutorium. Równocześnie z działalnością z zakresu ciepłownictwa miejskiego Fernwärme Wien zajmowała się też projektowaniem instalacji chłodniczych dla większych przedsięwzięć budowlanych. W ramach tej działalności konkurowała z innymi firmami. Fernwärme Wien zorganizowała przetarg na budowę instalacji chłodniczej dla projektu centrum biurowo-handlowego w Wiedniu, podając, iż do tego przetargu nie stosuje się austriackiego prawa zamówień publicznych. Firma Ing. Aigner wzięła udział w tym przetargu, składając ofertę. Jednak zamawiający poinformował ją, że nie będzie rozpatrywał jej oferty bo zawierała ona niekorzystne elementy. Firma Ing. Aigner zakwestionowała tę decyzję przed sądem krajowym, podnosząc, iż należało zastosować wspólnotowe przepisy z zakresu zamówień publicznych.

Sąd krajowy zauważa, że działalność Fernwärme Wien związana z eksploatacją stałej miejskiej sieci ciepłowniczej bezsprzecznie podlega zakresowi przedmiotowemu Dyrektywy 2004/17. Natomiast jej działalność dotycząca instalacji chłodniczych nie podlega zakresowi tej Dyrektywy. W związku z tym sąd zastanawia się, czy ta druga część działalności również podlega przepisom tej dyrektywy. Wobec wątpliwości w tej sprawie sąd zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

UZASADNIENIE

Według sądu podmiot zamawiający w rozumieniu Dyrektywy 2004/17 ma obowiązek stosowania procedury określonej w tej dyrektywie wyłącznie w przypadku udzielania zamówień związanych z działalnością sektorową. Zatem Dyrektywa 2004/17 ma zastosowanie nie tylko do podmiotów zamawiających będących instytucjami zamawiającymi, lecz również do podmiotów będących przedsiębiorstwami publicznymi lub przedsiębiorstwami, które korzystają z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych przez właściwy organ państwa członkowskiego, o ile każdy z tych podmiotów prowadzi działalność sektorową.

Według sądu podmiot taki, jak Fernwärme Wien należy uznać za podmiot prawa publicznego w rozumieniu Dyrektywy 2004/17 i Dyrektywy 2004/18. Obie dyrektywy zawierają identyczną definicję pojęcia podmiot prawa publicznego. Z przepisów tych wynika, że podmiotem prawa publicznego jest każdy podmiot, który, po pierwsze, został ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, po drugie, posiada osobowość prawną i po trzecie, jest finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów, albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego. Dwa ostatnie kryteria są spełnione, skoro Fernwärme Wien posiada osobowość prawną, a miasto Wiedeń jest właścicielem całości jej kapitału i kontroluje jej zarząd gospodarczy i finansowy. Należy też uznać, że podmiot ten został stworzony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego. Fernwärme Wien została utworzona w szczególnym celu dostarczania energii cieplnej poprzez miejską sieć ciepłowniczą. Nie ma znaczenia, że poza zadaniami w interesie ogólnym spółka wykonuje również inną działalność w celach zarobkowych, jeżeli nadal zajmuje się zaspokajaniem potrzeb w interesie ogólnym, które ma on szczególny obowiązek zaspokajać.

Według sądu, zamówienia udzielane przez podmiot będący podmiotem prawa publicznego w rozumieniu dyrektyw 2004/17 i 2004/18, mające związek z wykonywaniem działalności sektorowej, powinny podlegać procedurom przewidzianym w tej Dyrektywie 2004/17. Natomiast wszystkie inne zamówienia udzielane przez ten podmiot w związku z inną działalnością podlegają procedurom określonym w Dyrektywie 2004/18. Każda z tych dwóch dyrektyw ma zastosowanie, bez rozróżnienia między działalnością prowadzoną przez ten podmiot w celu wypełnienia swojego zadania zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym oraz działalnością prowadzoną w warunkach konkurencji, nawet przy takim prowadzeniu księgowości, które ma na celu rozdział sektorów działalności tego podmiotu, aby uniknąć krzyżowego finansowania między tymi sektorami.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

OPINIA

TOMASZ JANAS

radca prawny z Kancelarii Clifford Chance

Wydany 10 kwietnia 2008 r. wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jest istotny co najmniej z dwóch względów. Po pierwsze, zawiera on interpretację sytuacji prawnej podmiotów prowadzących dwa rodzaje działalności tzn. działalności regulowanej przepisami tzw. Dyrektywy sektorowej (2004/17) oraz Dyrektywy klasycznej (2004/18). Ponadto ETS po raz kolejny wypowiedział się na temat budzącej szereg sporów definicji podmiotu prawa publicznego (występującego na gruncie obu dyrektyw).

Zgodnie z wyrokiem, procedury określone w Dyrektywie 2004/17 stosuje się tylko w przypadku, gdy zamówienie jest udzielane w celu wykonywania tzw. działalności sektorowej. Inne zamówienia powinny podlegać zwykłym procedurom (o ile spełnione byłyby oczywiście właściwe przesłanki). Analogiczne uregulowanie znajduje się de facto w polskiej ustawie Prawo zamówień publicznych. Przyznać jednak trzeba, iż w wielu sytuacjach jednoznaczne rozstrzygnięcie, czy dane zamówienie jest udzielane w celu wykonywania działalności sektorowej jest niezwykle trudne. Ponadto warto zwrócić uwagę, że zgodnie z Dyrektywą 2004/17, jeżeli dane zamówienie obejmuje kilka rodzajów działalności, podlega ono zasadom dotyczącym tej działalności, która stanowi działalność główną. Odnosząc się do pojęcia podmiotu prawa publicznego, ETS zwrócił uwagę, iż dla oceny, czy realizowane przez dany podmiot prawa publicznego potrzeby są potrzebami o charakterze powszechnym, niemającym charakteru przemysłowego lub handlowego (w wyniku czego materializuje się obowiązek stosowania procedur dotyczących zamówień publicznych) należy brać pod uwagę m.in. stan rzeczy istniejący w momencie utworzenia danego podmiotu. Teza ta, w moim przekonaniu, z uwagi na postępujący rozwój życia społeczno-gospodarczego może budzić poważne wątpliwości. Po drugie, dla tego rodzaju oceny nie ma znaczenia fakt, że nawet teoretycznie potrzeby te mogą być realizowane przez podmiot prywatny, jeżeli zazwyczaj z uwagi na interes ogólny państwo decyduje się na ich zaspokajanie, bądź też wywiera na ich zaspokajanie znaczący wpływ.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

ZUS przegrał kilkaset spraw w sądach. Ale dziesiątki tysięcy poszkodowanych nie poszło do sądu [Przeliczenie zaniżonej emerytury. Podwyżki. Wyrównania. Odsetki]

Nie zmieniają korzystnej dla ZUS sytuacji co do przeliczania emerytur 223 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Wyroki te można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA