REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowanie wspólnotowego prawa zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

TEZA

REKLAMA

Zamawiający w rozumieniu Dyrektywy 2004/17/WE ma obowiązek stosowania procedury określonej w tej dyrektywie wyłącznie w przypadku zamówień udzielanych w celu wykonywania tzw. działalności sektorowej. Podmiotem prawa publicznego w świetle dyrektyw 2004/17 i 2004/18 jest każdy podmiot, który, po pierwsze, został ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, po drugie, posiada osobowość prawną i, po trzecie, jest finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego.

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 10 kwietnia 2008 r.

SYGN. AKT C393/06

STAN FAKTYCZNY

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spółka Fernwärme Wien została utworzona w celu dostarczania energii cieplnej poprzez miejską sieć ciepłowniczą w Wiedniu. Spółka miała osobowość prawną i należała w całości do miasta Wiedeń, które powoływało i odwoływało zarząd oraz członków rady nadzorczej przedsiębiorstwa oraz udziela im absolutorium. Równocześnie z działalnością z zakresu ciepłownictwa miejskiego Fernwärme Wien zajmowała się też projektowaniem instalacji chłodniczych dla większych przedsięwzięć budowlanych. W ramach tej działalności konkurowała z innymi firmami. Fernwärme Wien zorganizowała przetarg na budowę instalacji chłodniczej dla projektu centrum biurowo-handlowego w Wiedniu, podając, iż do tego przetargu nie stosuje się austriackiego prawa zamówień publicznych. Firma Ing. Aigner wzięła udział w tym przetargu, składając ofertę. Jednak zamawiający poinformował ją, że nie będzie rozpatrywał jej oferty bo zawierała ona niekorzystne elementy. Firma Ing. Aigner zakwestionowała tę decyzję przed sądem krajowym, podnosząc, iż należało zastosować wspólnotowe przepisy z zakresu zamówień publicznych.

Sąd krajowy zauważa, że działalność Fernwärme Wien związana z eksploatacją stałej miejskiej sieci ciepłowniczej bezsprzecznie podlega zakresowi przedmiotowemu Dyrektywy 2004/17. Natomiast jej działalność dotycząca instalacji chłodniczych nie podlega zakresowi tej Dyrektywy. W związku z tym sąd zastanawia się, czy ta druga część działalności również podlega przepisom tej dyrektywy. Wobec wątpliwości w tej sprawie sąd zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Według sądu podmiot zamawiający w rozumieniu Dyrektywy 2004/17 ma obowiązek stosowania procedury określonej w tej dyrektywie wyłącznie w przypadku udzielania zamówień związanych z działalnością sektorową. Zatem Dyrektywa 2004/17 ma zastosowanie nie tylko do podmiotów zamawiających będących instytucjami zamawiającymi, lecz również do podmiotów będących przedsiębiorstwami publicznymi lub przedsiębiorstwami, które korzystają z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych przez właściwy organ państwa członkowskiego, o ile każdy z tych podmiotów prowadzi działalność sektorową.

Według sądu podmiot taki, jak Fernwärme Wien należy uznać za podmiot prawa publicznego w rozumieniu Dyrektywy 2004/17 i Dyrektywy 2004/18. Obie dyrektywy zawierają identyczną definicję pojęcia podmiot prawa publicznego. Z przepisów tych wynika, że podmiotem prawa publicznego jest każdy podmiot, który, po pierwsze, został ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, po drugie, posiada osobowość prawną i po trzecie, jest finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów, albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego. Dwa ostatnie kryteria są spełnione, skoro Fernwärme Wien posiada osobowość prawną, a miasto Wiedeń jest właścicielem całości jej kapitału i kontroluje jej zarząd gospodarczy i finansowy. Należy też uznać, że podmiot ten został stworzony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego. Fernwärme Wien została utworzona w szczególnym celu dostarczania energii cieplnej poprzez miejską sieć ciepłowniczą. Nie ma znaczenia, że poza zadaniami w interesie ogólnym spółka wykonuje również inną działalność w celach zarobkowych, jeżeli nadal zajmuje się zaspokajaniem potrzeb w interesie ogólnym, które ma on szczególny obowiązek zaspokajać.

Według sądu, zamówienia udzielane przez podmiot będący podmiotem prawa publicznego w rozumieniu dyrektyw 2004/17 i 2004/18, mające związek z wykonywaniem działalności sektorowej, powinny podlegać procedurom przewidzianym w tej Dyrektywie 2004/17. Natomiast wszystkie inne zamówienia udzielane przez ten podmiot w związku z inną działalnością podlegają procedurom określonym w Dyrektywie 2004/18. Każda z tych dwóch dyrektyw ma zastosowanie, bez rozróżnienia między działalnością prowadzoną przez ten podmiot w celu wypełnienia swojego zadania zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym oraz działalnością prowadzoną w warunkach konkurencji, nawet przy takim prowadzeniu księgowości, które ma na celu rozdział sektorów działalności tego podmiotu, aby uniknąć krzyżowego finansowania między tymi sektorami.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

OPINIA

TOMASZ JANAS

radca prawny z Kancelarii Clifford Chance

Wydany 10 kwietnia 2008 r. wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jest istotny co najmniej z dwóch względów. Po pierwsze, zawiera on interpretację sytuacji prawnej podmiotów prowadzących dwa rodzaje działalności tzn. działalności regulowanej przepisami tzw. Dyrektywy sektorowej (2004/17) oraz Dyrektywy klasycznej (2004/18). Ponadto ETS po raz kolejny wypowiedział się na temat budzącej szereg sporów definicji podmiotu prawa publicznego (występującego na gruncie obu dyrektyw).

Zgodnie z wyrokiem, procedury określone w Dyrektywie 2004/17 stosuje się tylko w przypadku, gdy zamówienie jest udzielane w celu wykonywania tzw. działalności sektorowej. Inne zamówienia powinny podlegać zwykłym procedurom (o ile spełnione byłyby oczywiście właściwe przesłanki). Analogiczne uregulowanie znajduje się de facto w polskiej ustawie Prawo zamówień publicznych. Przyznać jednak trzeba, iż w wielu sytuacjach jednoznaczne rozstrzygnięcie, czy dane zamówienie jest udzielane w celu wykonywania działalności sektorowej jest niezwykle trudne. Ponadto warto zwrócić uwagę, że zgodnie z Dyrektywą 2004/17, jeżeli dane zamówienie obejmuje kilka rodzajów działalności, podlega ono zasadom dotyczącym tej działalności, która stanowi działalność główną. Odnosząc się do pojęcia podmiotu prawa publicznego, ETS zwrócił uwagę, iż dla oceny, czy realizowane przez dany podmiot prawa publicznego potrzeby są potrzebami o charakterze powszechnym, niemającym charakteru przemysłowego lub handlowego (w wyniku czego materializuje się obowiązek stosowania procedur dotyczących zamówień publicznych) należy brać pod uwagę m.in. stan rzeczy istniejący w momencie utworzenia danego podmiotu. Teza ta, w moim przekonaniu, z uwagi na postępujący rozwój życia społeczno-gospodarczego może budzić poważne wątpliwości. Po drugie, dla tego rodzaju oceny nie ma znaczenia fakt, że nawet teoretycznie potrzeby te mogą być realizowane przez podmiot prywatny, jeżeli zazwyczaj z uwagi na interes ogólny państwo decyduje się na ich zaspokajanie, bądź też wywiera na ich zaspokajanie znaczący wpływ.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na kilkunastu kąpieliskach nad Bałtykiem pojawiły się czerwone flagi

Na kilkunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim pojawiły się czerwone flagi. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne oraz zakwit sinic.

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

REKLAMA

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

REKLAMA

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

REKLAMA