REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie transportu publicznego po roku 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014–2020 będzie zwiększenie dostępności transportu publicznego, rozwój połączeń między największymi miastami i wspieranie przyjaznych dla środowiska przewozów. Środki na te cele będzie można pozyskać z programów unijnych.

1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przejmie odpowiedzialność za politykę miejską, co oznacza również, że w jego kompetencjach znajdzie się m.in. kwestia transportu miejskiego. Jeden resort będzie więc odpowiadał zarówno za podział środków unijnych w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, jak i rozwój transportowy miast.

REKLAMA

– Po 2013 roku środki unijne nadal będą głównym źródłem finansowania rozwoju regionalnego w Polsce. A ważną częścią rozwoju regionalnego jest transport publiczny – twierdzi minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. – Ponieważ wymiar miejski będzie mocno wspierany w nowym budżecie unijnym, a pomoc na ten cel będzie znacznie wyższa niż obecnie, więcej środków trafi też na transport publiczny.

W obecnym budżecie Unii Europejskiej (UE) na transport publiczny w Polsce przeznaczono ponad 2,5 mld euro. Po 2013 roku pieniędzy ma być znacznie więcej.

– W ramach obecnej perspektywy finansowej transport publiczny to ok. 2 mld euro w programach krajowych i pół miliarda euro w programach regionalnych. Już dziś możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, że wysokość środków kierowanych na ten cel w nowym budżecie będzie wyższa – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. – Finansowane będą m.in. inwestycje w zbiorowy transport miejski, przy czym stawiamy na efektywność – zarówno w obszarze kosztów eksploatacji, jak i redukcji emisji.

Transport przyszłości

REKLAMA

Miejski transport publiczny w nowym budżecie UE będzie finansowany ze środków przeznaczonych na 4. cel tematyczny „Gospodarka niskoemisyjna”. Celem polityki unijnej po 2013 roku będzie obniżenie poziomu emisji i zmniejszenie uzależnienia od ropy i paliw ropopochodnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Niskoemisyjność gospodarki będzie jednym z najważniejszych celów Komisji Europejskiej do 2020 roku. Transport publiczny odgrywa tu kluczową rolę. Zadaniem wszystkich państw UE powinna więc być budowa konkurencyjnego, ekologicznego i niskoemisyjnego systemu transportowego – mówi Ioannis Kroustalis, przedstawiciel Komisji Europejskiej. – Wydajna sieć połączeń pozwoli miastom odgrywać istotną rolę w polityce regionalnej i przełoży się na zrównoważony rozwój całego regionu.

Przesunięcie środków na transport miejski do programu niskiej emisji oznacza, że miasta nie będą musiały konkurować o środki np. z kolejami, które będą wspierane z programów transportowych.

– Trzeba jednak pamiętać, że dla największych miast transport publiczny bez kolei nie istnieje. Dlatego często inwestycje trzeba będzie finansować z dwóch źródeł unijnych – zauważa Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie najważniejsze jest planowanie, jak będą wydawane środki unijne po 2013 roku. Wiadomo już, że inwestycje transportowe będą wspierane zarówno z programów krajowych (w tym programu Rozwój Polski Wschodniej), jak i regionalnych programów operacyjnych. Jednak samorządy, które będą chciały pozyskiwać środki unijne na transport miejski po 2013 roku, będą musiały spełniać pewne warunki.

– Miasta chcące skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej UE będą musiały mieć program niskoemisyjności – zapowiada Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie trwają negocjacje z władzami regionów dotyczące podziału środków unijnych po 2013 roku. Dyskusje te powinni śledzić wszyscy samorządowcy.

– Teraz można mieć wpływ na nowe programowanie. Za 10 miesięcy rozmowy na ten temat będą zamknięte, dlatego ewentualne postulaty muszą być zgłoszone jak najszybciej, najlepiej do końca 2012 roku – tłumaczy Elżbieta Bieńkowska. – Chcemy w 2014 roku płynnie przejść w nowe finansowanie. Zobaczymy, czy się to uda.

Dotacje dla wybranych

Z obliczeń Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że do 2020 roku na inwestycje drogowe i kolejowe oraz integrację transportu publicznego potrzeba ok. 280 mld zł. A takich środków w budżecie unijnym nie będzie.

– Wyścig po dotacje wygrają więc najlepiej przygotowane projekty, najlepiej służące pasażerowi – twierdzi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na kilkunastu kąpieliskach nad Bałtykiem pojawiły się czerwone flagi

Na kilkunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim pojawiły się czerwone flagi. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne oraz zakwit sinic.

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

REKLAMA

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

REKLAMA

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

REKLAMA