REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie transportu publicznego po roku 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014–2020 będzie zwiększenie dostępności transportu publicznego, rozwój połączeń między największymi miastami i wspieranie przyjaznych dla środowiska przewozów. Środki na te cele będzie można pozyskać z programów unijnych.

1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przejmie odpowiedzialność za politykę miejską, co oznacza również, że w jego kompetencjach znajdzie się m.in. kwestia transportu miejskiego. Jeden resort będzie więc odpowiadał zarówno za podział środków unijnych w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, jak i rozwój transportowy miast.

REKLAMA

REKLAMA

– Po 2013 roku środki unijne nadal będą głównym źródłem finansowania rozwoju regionalnego w Polsce. A ważną częścią rozwoju regionalnego jest transport publiczny – twierdzi minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. – Ponieważ wymiar miejski będzie mocno wspierany w nowym budżecie unijnym, a pomoc na ten cel będzie znacznie wyższa niż obecnie, więcej środków trafi też na transport publiczny.

W obecnym budżecie Unii Europejskiej (UE) na transport publiczny w Polsce przeznaczono ponad 2,5 mld euro. Po 2013 roku pieniędzy ma być znacznie więcej.

– W ramach obecnej perspektywy finansowej transport publiczny to ok. 2 mld euro w programach krajowych i pół miliarda euro w programach regionalnych. Już dziś możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, że wysokość środków kierowanych na ten cel w nowym budżecie będzie wyższa – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. – Finansowane będą m.in. inwestycje w zbiorowy transport miejski, przy czym stawiamy na efektywność – zarówno w obszarze kosztów eksploatacji, jak i redukcji emisji.

REKLAMA

Transport przyszłości

Miejski transport publiczny w nowym budżecie UE będzie finansowany ze środków przeznaczonych na 4. cel tematyczny „Gospodarka niskoemisyjna”. Celem polityki unijnej po 2013 roku będzie obniżenie poziomu emisji i zmniejszenie uzależnienia od ropy i paliw ropopochodnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Niskoemisyjność gospodarki będzie jednym z najważniejszych celów Komisji Europejskiej do 2020 roku. Transport publiczny odgrywa tu kluczową rolę. Zadaniem wszystkich państw UE powinna więc być budowa konkurencyjnego, ekologicznego i niskoemisyjnego systemu transportowego – mówi Ioannis Kroustalis, przedstawiciel Komisji Europejskiej. – Wydajna sieć połączeń pozwoli miastom odgrywać istotną rolę w polityce regionalnej i przełoży się na zrównoważony rozwój całego regionu.

Przesunięcie środków na transport miejski do programu niskiej emisji oznacza, że miasta nie będą musiały konkurować o środki np. z kolejami, które będą wspierane z programów transportowych.

– Trzeba jednak pamiętać, że dla największych miast transport publiczny bez kolei nie istnieje. Dlatego często inwestycje trzeba będzie finansować z dwóch źródeł unijnych – zauważa Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie najważniejsze jest planowanie, jak będą wydawane środki unijne po 2013 roku. Wiadomo już, że inwestycje transportowe będą wspierane zarówno z programów krajowych (w tym programu Rozwój Polski Wschodniej), jak i regionalnych programów operacyjnych. Jednak samorządy, które będą chciały pozyskiwać środki unijne na transport miejski po 2013 roku, będą musiały spełniać pewne warunki.

– Miasta chcące skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej UE będą musiały mieć program niskoemisyjności – zapowiada Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie trwają negocjacje z władzami regionów dotyczące podziału środków unijnych po 2013 roku. Dyskusje te powinni śledzić wszyscy samorządowcy.

– Teraz można mieć wpływ na nowe programowanie. Za 10 miesięcy rozmowy na ten temat będą zamknięte, dlatego ewentualne postulaty muszą być zgłoszone jak najszybciej, najlepiej do końca 2012 roku – tłumaczy Elżbieta Bieńkowska. – Chcemy w 2014 roku płynnie przejść w nowe finansowanie. Zobaczymy, czy się to uda.

Dotacje dla wybranych

Z obliczeń Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że do 2020 roku na inwestycje drogowe i kolejowe oraz integrację transportu publicznego potrzeba ok. 280 mld zł. A takich środków w budżecie unijnym nie będzie.

– Wyścig po dotacje wygrają więc najlepiej przygotowane projekty, najlepiej służące pasażerowi – twierdzi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

REKLAMA

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

REKLAMA

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA