REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie transportu publicznego po roku 2013

Wioletta Kępka

REKLAMA

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014–2020 będzie zwiększenie dostępności transportu publicznego, rozwój połączeń między największymi miastami i wspieranie przyjaznych dla środowiska przewozów. Środki na te cele będzie można pozyskać z programów unijnych.

1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przejmie odpowiedzialność za politykę miejską, co oznacza również, że w jego kompetencjach znajdzie się m.in. kwestia transportu miejskiego. Jeden resort będzie więc odpowiadał zarówno za podział środków unijnych w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, jak i rozwój transportowy miast.

REKLAMA

– Po 2013 roku środki unijne nadal będą głównym źródłem finansowania rozwoju regionalnego w Polsce. A ważną częścią rozwoju regionalnego jest transport publiczny – twierdzi minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. – Ponieważ wymiar miejski będzie mocno wspierany w nowym budżecie unijnym, a pomoc na ten cel będzie znacznie wyższa niż obecnie, więcej środków trafi też na transport publiczny.

W obecnym budżecie Unii Europejskiej (UE) na transport publiczny w Polsce przeznaczono ponad 2,5 mld euro. Po 2013 roku pieniędzy ma być znacznie więcej.

– W ramach obecnej perspektywy finansowej transport publiczny to ok. 2 mld euro w programach krajowych i pół miliarda euro w programach regionalnych. Już dziś możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, że wysokość środków kierowanych na ten cel w nowym budżecie będzie wyższa – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. – Finansowane będą m.in. inwestycje w zbiorowy transport miejski, przy czym stawiamy na efektywność – zarówno w obszarze kosztów eksploatacji, jak i redukcji emisji.

Transport przyszłości

REKLAMA

Miejski transport publiczny w nowym budżecie UE będzie finansowany ze środków przeznaczonych na 4. cel tematyczny „Gospodarka niskoemisyjna”. Celem polityki unijnej po 2013 roku będzie obniżenie poziomu emisji i zmniejszenie uzależnienia od ropy i paliw ropopochodnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Niskoemisyjność gospodarki będzie jednym z najważniejszych celów Komisji Europejskiej do 2020 roku. Transport publiczny odgrywa tu kluczową rolę. Zadaniem wszystkich państw UE powinna więc być budowa konkurencyjnego, ekologicznego i niskoemisyjnego systemu transportowego – mówi Ioannis Kroustalis, przedstawiciel Komisji Europejskiej. – Wydajna sieć połączeń pozwoli miastom odgrywać istotną rolę w polityce regionalnej i przełoży się na zrównoważony rozwój całego regionu.

Przesunięcie środków na transport miejski do programu niskiej emisji oznacza, że miasta nie będą musiały konkurować o środki np. z kolejami, które będą wspierane z programów transportowych.

– Trzeba jednak pamiętać, że dla największych miast transport publiczny bez kolei nie istnieje. Dlatego często inwestycje trzeba będzie finansować z dwóch źródeł unijnych – zauważa Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie najważniejsze jest planowanie, jak będą wydawane środki unijne po 2013 roku. Wiadomo już, że inwestycje transportowe będą wspierane zarówno z programów krajowych (w tym programu Rozwój Polski Wschodniej), jak i regionalnych programów operacyjnych. Jednak samorządy, które będą chciały pozyskiwać środki unijne na transport miejski po 2013 roku, będą musiały spełniać pewne warunki.

– Miasta chcące skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej UE będą musiały mieć program niskoemisyjności – zapowiada Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie trwają negocjacje z władzami regionów dotyczące podziału środków unijnych po 2013 roku. Dyskusje te powinni śledzić wszyscy samorządowcy.

– Teraz można mieć wpływ na nowe programowanie. Za 10 miesięcy rozmowy na ten temat będą zamknięte, dlatego ewentualne postulaty muszą być zgłoszone jak najszybciej, najlepiej do końca 2012 roku – tłumaczy Elżbieta Bieńkowska. – Chcemy w 2014 roku płynnie przejść w nowe finansowanie. Zobaczymy, czy się to uda.

Dotacje dla wybranych

Z obliczeń Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że do 2020 roku na inwestycje drogowe i kolejowe oraz integrację transportu publicznego potrzeba ok. 280 mld zł. A takich środków w budżecie unijnym nie będzie.

– Wyścig po dotacje wygrają więc najlepiej przygotowane projekty, najlepiej służące pasażerowi – twierdzi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

REKLAMA

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł.

REKLAMA

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

REKLAMA