REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie transportu publicznego po roku 2013

Wioletta Kępka

REKLAMA

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014–2020 będzie zwiększenie dostępności transportu publicznego, rozwój połączeń między największymi miastami i wspieranie przyjaznych dla środowiska przewozów. Środki na te cele będzie można pozyskać z programów unijnych.

1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przejmie odpowiedzialność za politykę miejską, co oznacza również, że w jego kompetencjach znajdzie się m.in. kwestia transportu miejskiego. Jeden resort będzie więc odpowiadał zarówno za podział środków unijnych w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, jak i rozwój transportowy miast.

REKLAMA

– Po 2013 roku środki unijne nadal będą głównym źródłem finansowania rozwoju regionalnego w Polsce. A ważną częścią rozwoju regionalnego jest transport publiczny – twierdzi minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. – Ponieważ wymiar miejski będzie mocno wspierany w nowym budżecie unijnym, a pomoc na ten cel będzie znacznie wyższa niż obecnie, więcej środków trafi też na transport publiczny.

W obecnym budżecie Unii Europejskiej (UE) na transport publiczny w Polsce przeznaczono ponad 2,5 mld euro. Po 2013 roku pieniędzy ma być znacznie więcej.

– W ramach obecnej perspektywy finansowej transport publiczny to ok. 2 mld euro w programach krajowych i pół miliarda euro w programach regionalnych. Już dziś możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, że wysokość środków kierowanych na ten cel w nowym budżecie będzie wyższa – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. – Finansowane będą m.in. inwestycje w zbiorowy transport miejski, przy czym stawiamy na efektywność – zarówno w obszarze kosztów eksploatacji, jak i redukcji emisji.

Transport przyszłości

REKLAMA

Miejski transport publiczny w nowym budżecie UE będzie finansowany ze środków przeznaczonych na 4. cel tematyczny „Gospodarka niskoemisyjna”. Celem polityki unijnej po 2013 roku będzie obniżenie poziomu emisji i zmniejszenie uzależnienia od ropy i paliw ropopochodnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Niskoemisyjność gospodarki będzie jednym z najważniejszych celów Komisji Europejskiej do 2020 roku. Transport publiczny odgrywa tu kluczową rolę. Zadaniem wszystkich państw UE powinna więc być budowa konkurencyjnego, ekologicznego i niskoemisyjnego systemu transportowego – mówi Ioannis Kroustalis, przedstawiciel Komisji Europejskiej. – Wydajna sieć połączeń pozwoli miastom odgrywać istotną rolę w polityce regionalnej i przełoży się na zrównoważony rozwój całego regionu.

Przesunięcie środków na transport miejski do programu niskiej emisji oznacza, że miasta nie będą musiały konkurować o środki np. z kolejami, które będą wspierane z programów transportowych.

– Trzeba jednak pamiętać, że dla największych miast transport publiczny bez kolei nie istnieje. Dlatego często inwestycje trzeba będzie finansować z dwóch źródeł unijnych – zauważa Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie najważniejsze jest planowanie, jak będą wydawane środki unijne po 2013 roku. Wiadomo już, że inwestycje transportowe będą wspierane zarówno z programów krajowych (w tym programu Rozwój Polski Wschodniej), jak i regionalnych programów operacyjnych. Jednak samorządy, które będą chciały pozyskiwać środki unijne na transport miejski po 2013 roku, będą musiały spełniać pewne warunki.

– Miasta chcące skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej UE będą musiały mieć program niskoemisyjności – zapowiada Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie trwają negocjacje z władzami regionów dotyczące podziału środków unijnych po 2013 roku. Dyskusje te powinni śledzić wszyscy samorządowcy.

– Teraz można mieć wpływ na nowe programowanie. Za 10 miesięcy rozmowy na ten temat będą zamknięte, dlatego ewentualne postulaty muszą być zgłoszone jak najszybciej, najlepiej do końca 2012 roku – tłumaczy Elżbieta Bieńkowska. – Chcemy w 2014 roku płynnie przejść w nowe finansowanie. Zobaczymy, czy się to uda.

Dotacje dla wybranych

Z obliczeń Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że do 2020 roku na inwestycje drogowe i kolejowe oraz integrację transportu publicznego potrzeba ok. 280 mld zł. A takich środków w budżecie unijnym nie będzie.

– Wyścig po dotacje wygrają więc najlepiej przygotowane projekty, najlepiej służące pasażerowi – twierdzi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA