REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie transportu publicznego po roku 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014–2020 będzie zwiększenie dostępności transportu publicznego, rozwój połączeń między największymi miastami i wspieranie przyjaznych dla środowiska przewozów. Środki na te cele będzie można pozyskać z programów unijnych.

1 stycznia 2013 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przejmie odpowiedzialność za politykę miejską, co oznacza również, że w jego kompetencjach znajdzie się m.in. kwestia transportu miejskiego. Jeden resort będzie więc odpowiadał zarówno za podział środków unijnych w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, jak i rozwój transportowy miast.

REKLAMA

REKLAMA

– Po 2013 roku środki unijne nadal będą głównym źródłem finansowania rozwoju regionalnego w Polsce. A ważną częścią rozwoju regionalnego jest transport publiczny – twierdzi minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. – Ponieważ wymiar miejski będzie mocno wspierany w nowym budżecie unijnym, a pomoc na ten cel będzie znacznie wyższa niż obecnie, więcej środków trafi też na transport publiczny.

W obecnym budżecie Unii Europejskiej (UE) na transport publiczny w Polsce przeznaczono ponad 2,5 mld euro. Po 2013 roku pieniędzy ma być znacznie więcej.

– W ramach obecnej perspektywy finansowej transport publiczny to ok. 2 mld euro w programach krajowych i pół miliarda euro w programach regionalnych. Już dziś możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, że wysokość środków kierowanych na ten cel w nowym budżecie będzie wyższa – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. – Finansowane będą m.in. inwestycje w zbiorowy transport miejski, przy czym stawiamy na efektywność – zarówno w obszarze kosztów eksploatacji, jak i redukcji emisji.

REKLAMA

Transport przyszłości

Miejski transport publiczny w nowym budżecie UE będzie finansowany ze środków przeznaczonych na 4. cel tematyczny „Gospodarka niskoemisyjna”. Celem polityki unijnej po 2013 roku będzie obniżenie poziomu emisji i zmniejszenie uzależnienia od ropy i paliw ropopochodnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Niskoemisyjność gospodarki będzie jednym z najważniejszych celów Komisji Europejskiej do 2020 roku. Transport publiczny odgrywa tu kluczową rolę. Zadaniem wszystkich państw UE powinna więc być budowa konkurencyjnego, ekologicznego i niskoemisyjnego systemu transportowego – mówi Ioannis Kroustalis, przedstawiciel Komisji Europejskiej. – Wydajna sieć połączeń pozwoli miastom odgrywać istotną rolę w polityce regionalnej i przełoży się na zrównoważony rozwój całego regionu.

Przesunięcie środków na transport miejski do programu niskiej emisji oznacza, że miasta nie będą musiały konkurować o środki np. z kolejami, które będą wspierane z programów transportowych.

– Trzeba jednak pamiętać, że dla największych miast transport publiczny bez kolei nie istnieje. Dlatego często inwestycje trzeba będzie finansować z dwóch źródeł unijnych – zauważa Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie najważniejsze jest planowanie, jak będą wydawane środki unijne po 2013 roku. Wiadomo już, że inwestycje transportowe będą wspierane zarówno z programów krajowych (w tym programu Rozwój Polski Wschodniej), jak i regionalnych programów operacyjnych. Jednak samorządy, które będą chciały pozyskiwać środki unijne na transport miejski po 2013 roku, będą musiały spełniać pewne warunki.

– Miasta chcące skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej UE będą musiały mieć program niskoemisyjności – zapowiada Elżbieta Bieńkowska.

Obecnie trwają negocjacje z władzami regionów dotyczące podziału środków unijnych po 2013 roku. Dyskusje te powinni śledzić wszyscy samorządowcy.

– Teraz można mieć wpływ na nowe programowanie. Za 10 miesięcy rozmowy na ten temat będą zamknięte, dlatego ewentualne postulaty muszą być zgłoszone jak najszybciej, najlepiej do końca 2012 roku – tłumaczy Elżbieta Bieńkowska. – Chcemy w 2014 roku płynnie przejść w nowe finansowanie. Zobaczymy, czy się to uda.

Dotacje dla wybranych

Z obliczeń Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że do 2020 roku na inwestycje drogowe i kolejowe oraz integrację transportu publicznego potrzeba ok. 280 mld zł. A takich środków w budżecie unijnym nie będzie.

– Wyścig po dotacje wygrają więc najlepiej przygotowane projekty, najlepiej służące pasażerowi – twierdzi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA