REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strażnicy gminni uzyskają nowe uprawnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Rubinkowska

REKLAMA

REKLAMA

O utworzeniu lub likwidacji straży gminnej będzie decydować rada gminy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego komendanta Policji i powiadomieniu wojewody. Jeżeli opinia z Policji nie dotrze w ciągu 14 dni, radni będą mogli rozstrzygać sami.

Straże gminne funkcjonują w Polsce od 16 lat i odgrywają ważną rolę w systemie bezpieczeństwa, wspierając działania Policji. Jednak praktyka stosowania dotychczasowych przepisów ustawy z 29 stycznia 1997 r. o strażach gminnych (dalej: ustawa o strażach gminnych) wskazała na potrzebę dostosowania prawa do aktualnych potrzeb i poziomu rozwoju tej formacji. Dlatego zarówno rząd, jak i posłowie przygotowali propozycje nowelizacji ustawy o strażach gminnych. Ostatecznie, po rozpatrzeniu obu projektów, Sejm przyjął ustawę z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o strażach gminnych, ustawy o Policji oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym (dalej: nowelizacja ustawy o strażach gminnych). Obecnie (w chwili oddania numeru do druku – przyp. red.) oczekuje ona na publikację w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Wojewoda będzie nadzorował

Najważniejsze, wynikające z nowelizacji ustawy o strażach gminnych, zmiany dla samorządu to obowiązek powiadomienia wojewody o zamiarze utworzenia albo likwidacji straży gminnej. Istotne jest także przekazanie wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta prawa do decydowania o utworzeniu wspólnej straży gminnej z sąsiednimi gminami.

Według nowelizacji ustawy o strażach gminnych nadzór nad strażami będzie sprawował wojewoda, a nie jak obecnie – Komendant Główny Policji.

Największe zmiany nowelizacja ustawy o strażach gminnych wprowadza w zakresie uprawnień strażników, które znacząco rozszerza.

REKLAMA

Nowe uprawnienia

Strażnicy miejscy cieszą się z planów nadania im nowych uprawnień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda zmiana poszerzająca uprawnienia lub precyzująca pragmatykę służbową straży i strażników poprawia warunki funkcjonowania, a tym samym jest korzystna – mówi Kazimierz Rukszto, Zastępca Komendanta Straży Miejskiej Miasta Poznań.

Największe kontrowersje wzbudzają propozycje przyznające strażnikom prawo do dokonywania kontroli osobistej, przeglądania podręcznych przedmiotów i bagaży oraz używania koni służbowych i paralizatorów.

Kontrola osobista

Zdaniem przedstawicieli straży gminnych i miejskich nadanie uprawnień do kontroli osobistej jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo strażników, zagrożone zwłaszcza w przypadku kontaktów z osobami zakłócającymi porządek publiczny i będącymi pod wpływem alkoholu, które należy odprowadzić do miejsca zamieszkania lub na komisariat Policji.

Oczywiście kontrola osobista będzie mogła być przeprowadzona w uzasadnionych przypadkach, tylko wówczas, gdy chodzi o bezpieczeństwo funkcjonariuszy – mówi Mirosław Dąbrowski, Komendant Straży Miejskiej w Kędzierzynie-Koźlu.

Według nowelizacji ustawy i strażach gminnych strażnik będzie mógł dokonać kontroli osobistej w sytuacji, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary oraz w przypadku, gdy taka osoba będzie stwarzać w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego czy mienia. Kontrola będzie mogła także dotyczyć osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień, ale tylko w sytuacjach, gdy funkcjonariusz będzie miał uzasadnione obawy, że posiada ona przedmioty niebezpieczne dla życia lub zdrowia ludzkiego.

Zdaniem Piotra Rogińskiego, Komendanta Straży Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim, kwestie dotyczące kontroli osobistej powinny być precyzyjniej określone, niż zostało to ujęte w nowelizacji ustawy o strażach gminnych.

Kontrola osobista powinna dotyczyć wyłącznie zdarzeń, gdy strażnik, mając podejrzenia co do osoby, która może mieć przy sobie zabronione przedmioty, takie jak: narkotyki, niebezpieczne narzędzia, broń, nóż, będzie mógł podjąć działania w celu ich odebrania i zabezpieczenia jako dowód w sprawie oraz w celu ochrony przed narażeniem siebie i innych osób na niebezpieczeństwo użycia, np. tej broni – twierdzi Piotr Rogiński.

Dodatkowe środki przymusu bezpośredniego

W nowych przepisach znalazły się 2 dodatkowe środki przymusu:

1) konie służbowe oraz

2) przedmioty oznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, czyli tzw. paralizatory, na które nie jest wymagane pozwolenie na broń.

Konie będą mogły być wykorzystywane podczas pilnowania porządku w trudno dostępnych dla innych środków transportu miejscach, np. w parkach czy lasach miejskich.

Umożliwienie strażnikom korzystania z paralizatorów zwiększy ich bezpieczeństwo, gdyż stosowanie tego środka przymusu bezpośredniego nie wymaga bezpośredniego kontaktu fizycznego między strażnikiem a osobą obezwładnianą.

Wprowadzanie proponowanych zmian spowoduje m.in. odciążenie sądów i ograniczenie zaangażowania Policji w sytuacjach, gdy strażnicy sami będą mogli prowadzić dalsze czynności, np. sprawdzenie dokumentów sprawców wykroczeń, którzy niejednokrotnie wprowadzają w błąd funkcjonariuszy, nie okazują dokumentów lub podają fałszywe dane – przekonuje Mirosław Dąbrowski, Komendant Staży Miejskiej w Kędzierzynie-Koźlu. – Dzięki poszerzonym uprawnieniom straże będą skuteczniejsze – podsumowuje.

Możliwość, a nie przymus

Zapisy nowelizacji ustawy o strażach gminnych mają walor fakultatywny, gdyż straże gminne będą mogły, a nie musiały kupować koni czy dodatkowego sprzętu.

Proponowane zmiany ustawy nie wymuszą na straży miejskiej zakupu nowego sprzętu – informuje Ryszard Podgórny, Komendant Straży Miejskiej w Nowej Soli. – Dlatego nie przewiduję zakupu paralizatorów elektrycznych, gdyż w moim odczuciu nie są one potrzebne. W związku z tym nie będziemy organizować też dodatkowych szkoleń z tego zakresu.

Szkolenia dla funkcjonariuszy z wykorzystania nowych środków przymusu będą odbywać się natomiast w Zabrzu. Nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami dzięki zaangażowaniu trenerów wewnętrznych.

Praktykujemy prowadzenie szkoleń wewnętrznych dla funkcjonariuszy, w przypadku wejścia jakichkolwiek zmian w obowiązujących przepisach prawa – tłumaczy Mirosława Czubała-Uziel, Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Zabrzu. – Mamy wykwalifikowanych prawników przygotowanych do szkolenia w zakresie zwiększenia kompetencji do przeprowadzania np. „kontroli osobistej” oraz współpracujemy z Policją. Taki system pozwala na prowadzenie szkoleń bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

STRAŻNICY BEZ WCZEŚNIEJSZYCH EMERYTUR

W ustawie o strażach gminnych nie znalazły się korzystne dla strażników regulacje dotyczące przywilejów emerytalno-rentowych, które miałyby być takie same, jak policyjne, czyli nabycie prawa do emerytury i renty policyjnej oraz prawa do emerytury po 25 latach pracy.

Anna Rubinkowska

Podstawy prawne:

• Ustawa z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o strażach gminnych, ustawy o Policji oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym (http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/ustawy/530_u.htm) – czeka na publikację w Dzienniku Ustaw

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. nr 123, poz. 779; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458)

KOMENTARZ

Nowe przepisy usprawnią pracę strażników

LECH SZCZEPAŃSKI,

Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Bydgoszczy

– Żeby skutecznie i bezpiecznie realizować nowe zadania i uprawnienia, jak np. doprowadzenie osób nietrzeźwych do izb wytrzeźwień oraz prawo do ujmowania osób stwarzających bezpośrednie zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego, niezbędne jest uprawnienie strażnika do kontroli osobistej i przeglądania podręcznych przedmiotów i bagaży tych osób. Brak tego uprawnienia stwarza realne zagrożenie dla życia i zdrowia strażnika oraz innych osób.

Podobnie wygląda sytuacja ze środkiem przymusu bezpośredniego, tzw. paralizatora, na który nie jest wymagane pozwolenie na broń. Konsekwencją przyznania strażnikom prawa stosowania paralizatorów będzie z pewnością konieczność sfinansowania zakupu tych urządzeń oraz przeszkolenia strażników, którzy będą w nie wyposażeni. Skala wydatków zależy od liczby zakupionych urządzeń oraz liczby strażników w nie wyposażonych.

Bardzo istotna jest zmiana przepisu art. 24 pkt 7 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, który w szczególny sposób dyskryminował strażników miejskich i gminnych. Obecnie strażnikiem miejskim nie może być osoba karana sądownie. W konsekwencji strażnik, który dopuścił się wykroczenia, musi się liczyć z wypowiedzeniem umowy o pracę. Nowy kształt tego przepisu określa, że, podobnie jak w przypadku innych służb mundurowych, strażnikiem nie będzie mogła być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo.

Nowelizacja ustawy o strażach gminnych budzi w środowisku strażników gminnych duży niedosyt, gdyż nie uwzględnia ich propozycji dotyczących uprawnień emerytalnych. Pominięcie tego postulatu będzie w przyszłości rzutowało negatywnie na sprawność tej formacji oraz na dalszy jej rozwój.

Notowała Małgorzata Rajan

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA