REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DGP: Kto może skorzystać z maksymalnej ceny za prąd 70-80 groszy za 1 kWh w 2023 r.?

DGP: Kto może skorzystać z maksymalnej ceny za prąd 70-80 groszy za 1 kWh w 2023 r.?
DGP: Kto może skorzystać z maksymalnej ceny za prąd 70-80 groszy za 1 kWh w 2023 r.?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Z nieoficjalnych informacji wynika, że rząd zdecydował się na wprowadzenie cen maksymalnych, które będą chronić małe i średnie firmy, samorządy i odbiorców wrażliwych.

Cena maksymalna za prąd dla przekraczających limit 2000 kWh

Na stole leżała także opcja wprowadzania sztywnej taryfy dla małych i średnich firm oraz samorządów, ale – jak podkreśla nasz rozmówca z rządu – ceny maksymalne są korzystniejsze, bo dają możliwość negocjowania z dostawcami jeszcze lepszych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Cena maksymalna ma być też odgórnym ograniczeniem dla decyzji prezesa URE w sprawie taryf dla gospodarstw domowych. Firmy energetyczne będą wysyłały mu swoje propozycje na przyszły rok, on będzie je zatwierdzał, ale ostateczna opłata nie będzie mogła przekroczyć ceny maksymalnej. Nie zmienia to tego, że dla gospodarstw domowych, które zużyją mniej prądu, niż wynoszą przyjęte już limity (2000 kWh dla większości gospodarstw, ale 3000 dla rolników i dużych rodzin), ceny zostaną zamrożone na poziomie z tego roku. Za wprowadzenie systemu cen maksymalnych firmy energetyczne mają otrzymać rekompensaty. – Nie może być tak, że te spółki stracą płynność – podkreśla nasz rozmówca z rządu.

Aktualizacja i uzupełnienie artykułu:

Maksymalnie 70-80 groszy za 1 kWh za prąd w 2023 r.?

– Będzie jeden poziom maksymalnej ceny dla tych wszystkich grup – mówi nasz rozmówca z rządu.

Dyskusje dotyczyły przede wszystkim tego, na jakim poziomie ustalić maksymalną cenę energii, i tego, kto ma być nią objęty, i będzie to „mniej niż 860 zł”. Skąd ta kwota?

REKLAMA

To średnia za II kw. br. Przykładowo za I kw. było ponad 400 zł, III kw. to powyżej 1100 zł – wyjaśnia nasz rozmówca. W praktyce cena ma być niższa i wynieść między 700 a 800 zł. – Chcemy w ten sposób podziałać na inflację, firmy nie będą przerzucały kosztów energii na produkty – mówi osoba z rządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto skorzysta z ceny maksymalnej za prąd?

Inny informator z kręgów rządowych twierdzi, że w przypadku firm, odbiorców wrażliwych (także samorządowych) będzie lista, która enumeratywnie wskaże, dla kogo przewidziane są preferencyjne ceny energii. – Wszystkiego się nie da objąć taryfami. O ile Komisja Europejska zawsze to przepuści w przypadku szkół, urzędów, DPS-ów itd., o tyle dla aquaparków taryfy już nie będziemy mogli zastosować – przekonuje. Jak wskazuje, efekt będzie taki, że choć trzeba się liczyć z podwyżkami, to będą wielokrotnie niższe niż obecnie.

Cena maksymalna za prąd dla gmin

Jakie będą efekty proponowanych rozwiązań? Jeżeli chodzi o samorządy, np. Piotrków Trybunalski dotychczas płacił 338 zł brutto za 1 MWh. Oferta, jaką PGE Obrót złożyła mu w drugim przetargu, opiewa na 3517,80 zł brutto za 1 MWh, czyli o 1040 proc. więcej. Gdyby cena 1 MWh faktycznie wynosiła 860 zł, oznaczałoby to ponad cztery razy mniej niż ostatnia oferta, ale wciąż ponad 2,5 razy więcej niż do tej pory.

Cena maksymalna za prąd dla firm

Z kolei w przypadku biznesu otrzymaliśmy przykłady z branży recyklingowej. Jedna z działających w niej firm na początku tego roku płaciła 425 zł za MWh, a w sierpniu – 1460 zł za MWh. Inne przedsiębiorstwo z tej samej branży w I kw. 2021 r. płaciło 379 zł/MWh, w III kw. – 1110 zł za MWh. W obu tych przypadkach oferty na przyszłoroczne kontrakty wynoszą ponad 3000 zł. I znów 860 zł za MWh to ponad trzy razy mniej niż ostatnie oferty, ale ponad dwa razy więcej niż na początku roku.

Limit hurtowej ceny za prąd

Drugim tematem, którym może zająć się rząd, jest wprowadzenie limitu na ceny energii na rynku hurtowym.

Jak wskazywali wcześniej nasi rozmówcy w rządzie, rozwiązanie to miałoby wpłynąć na obniżanie ceny hurtowej dla wszystkich odbiorców. – W naszej opinii są one obecnie oderwane od kosztów wytwarzania. Powód to m.in. szacowanie ryzyka przez spółki i umiejętne wykorzystywanie przez nie obecnej sytuacji – mówiło nasze źródło. Jak tłumaczyło, nowy system ma polegać na wyznaczeniu limitu cenowego. – Nasza propozycja zakłada wprowadzenie limitu, który będzie odzwierciedlał rzeczywiste koszty wytwarzania energii z poszczególnych nośników energii. Przewidujemy jednocześnie pokrywanie uzasadnionych kosztów tym, którzy przekraczają zakładany limit cenowy, a których udział jest konieczny w bilansie – opisywał nasz rozmówca.

Ile wyniesie limit hurtowej ceny za prąd?

Efektem tych działań, jak zapowiadał, będzie wprowadzenie ceny, która będzie oscylować poniżej 1 tys. zł za MWh dla wszystkich.

Po wprowadzeniu tego rozwiązania na pewno będziemy się mierzyć z ograniczeniem eksportu energii. U nas będzie bowiem znacząco taniej niż w reszcie Europy. Dlatego rząd wolałby wprowadzenie rozwiązań na poziomie UE.

Zniesienie obliga giełdowego na pewno daje narzędzia Ministerstwu Aktywów Państwowych do tego, by pilnować marż, jeżeli chodzi o wytwarzanie. Są jednak obawy, że marże mogą teraz generować spółki obrotu.

Cena energii a cena polskiego węgla

– Konieczne jest wprowadzenie ceny odniesienia dla polskiego węgla z polskich kopalń – bez tego nadal wytwórcy będą mogli żądać horrendalnych cen. Propozycja kancelarii premiera dotycząca urealnienia bardzo nie spodobała się spółkom Skarbu Państwa, co jest dowodem na to, że tam jest źródło problemu, które trzeba zwalczać – mówi nam jeden z ekspertów zajmujących się rynkiem energii.

Jego zdaniem kierunkowo propozycja urealnienia kosztów wytworzenia u wytwórców jest dobra. Według niego ważne jest jednak to, czy będziemy odnosić się do każdej technologii oddzielnie, czy wprowadzać pośredni próg cenowy dla wszystkich technologii w odniesieniu do tej najdroższej (np. węgiel z importu). – Jeśli to pierwsze rozwiązanie, to możemy mieć do czynienia z rewolucją – państwo musiałoby chyba stworzyć dużą grupę zakupową, a nie tylko mechanizm spowiadania się z osiąganych kosztów. Jeśli to drugie, to mamy do czynienia z umiarkowaną interwencją, której skutki nie musiałyby zabić płynności na rynku – wskazuje.

Proponowane w tym kształcie rozwiązanie – dodaje – miałoby sens na rynku terminowym, gdzie jest kontraktowane gros energii. – Trzeba jednak zostawić furtkę na rynku spotowym dla jednostek szczytowych, aby te miały zachętę do produkcji energii, co ta propozycja zakłada – przekonuje.

Ekspert zwraca też uwagę na problem wynagradzania wytwórców z rynku OZE. – Dla nich pewnie cena maksymalna to nie będzie cena wytworzenia, bo ta jest prawie zerowa, ale trzeba im zagwarantować jakiś mechanizm zapłaty. Punktem odniesienia pewnie będą i powinny być ceny z aukcji z jakimś wskaźnikiem inflacyjnym, bo trzeba utrzymać sygnał cenowy dla budowy nowych mocy OZE – uważa nasz rozmówca.

Windfall tax

Koszty rozwiązań mogą być w części pokryte z tzw. windfall tax, czyli podatku od nadzwyczajnych zysków. Taką propozycję złożył wicepremier Jacek Sasin, ale pojawiły się także inne pomysły.

DGP: Będzie cena maksymalna na prąd. Znamy proponowane stawki dla MSP, samorządów i odbiorców wrażliwych

Sonia Sobczyk-Grygiel, Tomasz Żółciak, Grzegorz Osiecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA