REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie powiadomiła o pozostawieniu wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania. Należało złożyć nowy wniosek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Gminy zgłaszają kolejny prawny problem z wnioskami o dodatek węglowym. Co zrobić z pozostawionymi wnioskami bez rozpoznania
Gminy zgłaszają kolejny prawny problem z wnioskami o dodatek węglowym. Co zrobić z pozostawionymi wnioskami bez rozpoznania
Media

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu i październiku 2022 r. niektóre gminy nie wysyłały do wnioskodawców zawiadomień, że ich wniosek o dodatek węglowy pozostał bez rozpoznania. 3 listopada 2022 r. zmiana przepisów sprawiła, że te wnioski uzyskały szansę na pozytywne załatwienie. Ale gminy przyjęły interpretację, że potrzebny jest nowy wniosek. Wnioskodawcy ich nie złożyli. Bo gminy ich nie poinformowały o tym, że pierwszy wniosek został pozostawiony bez rozpoznania. Jak rozwiązać problem w styczniu 2023 r. już po upływie terminu na składanie wniosków o dodatek węglowy?

Problem ilustruje przykład:

REKLAMA

REKLAMA

1 września 2022 r. MOPS otrzymał trzy wnioski o dodatek węglowy od trzech rodzin spod jednego adresu. 10 października 2022 r. urzędnik podjął decyzję o pozostawieniu wniosku nr 2 i nr 3 bez rozpoznania. Nie wysłał zawiadomienia o tym do wnioskodawców. 3 listopada 2022 r. zmieniły się przepisy. I wnioskodawcy mają szanse na przyznanie dodatku. Czy muszą składać ponownie wniosek, czy MOPS z urzędu wraca do sprawy i proceduje ją na nowo?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta - 3 listopada 2022 r. MOPS z urzędu powinien wrócić do nierozpoznanego wniosku i procedować go na nowo. Stosując przy tym przepisy obowiązujące od 3 listopada 2022 r. Dotyczy to także sytuacji, gdy sprawa według nowych przepisów jest niezałatwiona w styczniu 2023 r.

Jeżeli gmina pozostawiła wniosek o dodatek węglowy bez rozpoznania 10 października 2022 r., ale nie powiadomiła o tym wnioskodawców, to ta sprawa nie jest zakończona w świetle nowelizacji ustawy o dodatku węglowym, która weszła w życie 3 listopada 2022 r.

REKLAMA

Bez powiadomienia wnioskodawcy nie ma znaczenia, że gmina w październiku 2022 r. zamknęła akta sprawy. Wnioskodawca przecież o tym nic nie wiedział.

Przy czym termin na składanie wniosków już minął. Data graniczna, to 30 listopada 2022 r. Powoduje to konflikty, jeżeli gmina zastosowała błędną interpretację przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyobraźmy sobie reakcję wnioskodawcy, który dowiaduje się np. 20 stycznia 2023 r., że zdaniem gminy powinien do 30 listopada 2022 r. ponownie złożyć wniosek o dodatek węglowy. Bo poprzedni "pozostał bez rozpoznania" w październiku 2022 r., a przepisy zdaniem gminy nie nakazywały nikogo o tym powiadomić.

Kilka rodzin a dodatek węglowy do 2 listopada 2022 r.

Przypomnijmy, ze w połowie 2022 r. głośną sprawą było mnożenie wniosków o dodatek węglowy spod jednego adresu. Luka w przepisach sprawiła, że spod jednego adresu gminy otrzymywały często 3-4 wnioski. Każdy o wypłatę 3000 zł. Osobne wnioski składali brat, siostra, a nawet małżonkowie twierdzący, że są w faktycznej separacji.

Spotkało się to z negatywnym odbiorem społecznym. Rząd i parlament zablokowali więc lukę w prawie. Tylko pierwszy wnioskodawca spod danego adresu otrzymywał 3000 zł dodatku. Wnioski pozostałych przepisy nakazują pozostawić bez rozpoznania.

W okresie do 2 listopada 2022 r. urząd badał tylko, czy drugi i kolejne wnioski są spod jednego adresu. I zostawiał sprawę bez rozpoznania. Budzi to wątpliwości, co do zgodności z Konstytucją RP. Ale obowiązuje od pół roku.

Pozostawić bez rozpoznania, czyli jak?

Łatwo powiedzieć: "pozostawić wniosek bez rozpoznania". Ale z perspektywy urzędnika, to jest problem. "Czy mam tylko sporządzić notatkę i złożyć ją do akt sprawy? Co z powiadomieniem wnioskodawcy, że prace nad jego wnioskiem się zakończyły, ale nie otrzyma nawet negatywnej decyzji? Jeżeli powiadamiam wnioskodawcę, to w jakiej formie - telefon, email, pismo?"

Ustawa o dodatku węglowym nie precyzuje, co oznacza „pozostawić wniosek bez rozpatrzenia”. Prawo nie milczy jednak w tej kwestii. Podpowiedzi można znaleźć np. w uzasadnieniu uchwały NSA z 3 września 2013 r. (I OPS 2/13). Czytamy w nim: Nie ulega wątpliwości, że pozostawienie podania bez rozpoznania następuje w drodze czynności materialno-technicznej, o podjęciu której należy powiadomić wnoszącego podanie na piśmie. W najnowszej literaturze przedmiotu nie ma w tej kwestii wątpliwości”. Uchwała dotyczy jednego z przepisów kpa, ale sposób rozumowania sędziów można zastosować także do dodatku węglowego.

Istotne są też art. 6-15 kodeksu postępowania administracyjnego. Wprowadzają ogólne zasady prowadzenia spraw przez urzędy. Są to m.in. zasady:

  1. praworządności,
  2. prowadzenia postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej,
  3. informowania stron postępowania o okolicznościach sprawy faktycznych i prawnych,
  4. wyjaśnienia im przesłanek załatwienia sprawy.

Trudno uznać, że zasady te były przestrzegane przez gminy, które nie powiadamiały wnioskodawców o pozostawieniu ich wniosku o dodatek węglowy bez rozpoznania.

Zasady ogólne kpa nakazują gminie wysłanie do wnioskodawcy informacji o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania. Nawet jeżeli nie wynika to z ustawy o dodatku węglowym.

Kilka rodzin a dodatek węglowy od 3 listopada 2022 r.

3 listopada 2022 r. weszły w życie przepisy zmieniające sytuację prawną rodzin starających się spod jednego adresu o kilka dodatków węglowych. Mają szansę na dodatek 3000 zł, jeżeli:

1) rzeczywiście mieszkają w odrębnych pomieszczeniach i

2) są osobnymi gospodarstwami domowymi.

Gmina musi przeprowadzić wywiad środowiskowy. I sprawdzić,czy te przesłanki są spełnione.

Podsumowanie

Gmina przed 3 listopada 2022 r. pozostawiła wniosek o dodatek węglowy bez rozpoznania. Mamy takie warianty:

1) przed 3 listopada 2022 r. zostało wysłane powiadomienie do wnioskodawcy o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania. W terminie do 30 listopada 2022 r. rodzina musiała złożyć nowy wniosek o dodatek węglowy;

2) przed 3 listopada 2022 r. nie zostało wysłane ww. powiadomienie. Rodzina nie składa nowego wniosku o dodatek węglowy. Gmina wraca do sprawy na podstawie "starego" wniosku.

12 artykułów Infor.pl o kilku dodatkach węglowych spod jednego adresu

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA