REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wskazanie instalacji do zagospodarowania odpadów przez zamawiającego./ fot. Shutterstock
Wskazanie instalacji do zagospodarowania odpadów przez zamawiającego./ fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z sztandarowych zmian przewidzianych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw[1] jest wyeliminowanie tzw. zamówień kompleksowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Wejście w życie planowanej zmiany wymusi na gminach, które dotychczas udzielały zamówienia łącznego, dostosowanie praktyk zamówieniowych, jak również zmierzenia się z problemami swoistymi dla zamówień obejmujących wyłącznie odbiór albo zagospodarowanie odpadów komunalnych. Niezbędne będzie m.in. podjęcie działań odpowiednio koordynujących realizację zamówienia na odbiór odpadów komunalnych oraz ich zagospodarowanie, jak również właściwe rozlokowanie obowiązków i odpowiedzialności kontraktowej pomiędzy poszczególnymi uczestnikami gminnego rynku gospodarki odpadami.

Obowiązek wskazania instalacji w przetargu na odbiór odpadów

REKLAMA

Rozdzielenie zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych skutkować będzie wzrostem stopnia zaangażowania gminy w funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Powyższe wynika m.in. z okoliczności, iż to gmina zobowiązana będzie nie tylko względem mieszkańców lecz również operatora odbierającego odpady, do zapewnienia instalacji w których nastąpi zagospodarowanie odpadów komunalnych.

REKLAMA

Wskazana kwestia znajduje swoje bezpośrednie odbicie w regulacjach dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia na odbiór odpadów komunalnych jak i umów w sprawie zamówień publicznych. Gmina jako zamawiający zarówno na etapie udzielania zamówienia jak i na etapie jego realizacji będzie zobowiązana do wskazania instalacji, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązany będzie je przekazać (art. 6d ust. 4 pkt 5 i 6f ust. 1a pkt 5 u.c.p.g.). Przywołana reguła jest tożsama z obowiązującą obecnie względem zamówień na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Wskazanie kilku alternatywnych instalacji

W kontekście obowiązku przewidzianego w art. 6d ust. 4 pkt 5 u.c.p.g. warto odwołać się do wyroku z dnia 27 grudnia 2017 r., KIO 2623/17, w którym Izba odniosła się do zarzutu wskazania przez zamawiającego kilku instalacji zajmujących się zagospodarowanie takich samych frakcji odpadów, bez skonkretyzowania zasad do której instalacji mają być przekazywane odpady. Krajowa Izba Odwoławcza uznając dopuszczalność takiego skonstruowania SIWZ wskazała, że powyższe „oznacza, że zamawiający podając je w dokumentacji przetargowej, bierze na siebie odpowiedzialność za to, że wykonywanie umowy oraz świadczenie przez wykonawcę usługi będzie możliwe, zaś instalacja przyjmie odpady bez zastrzeżeń i nie pozostawi wykonawcy z zebranymi odpadami. Nie sposób w tym miejscu tracić z pola widzenia, czym jest SIWZ, a przecież wspomniany załącznik jest jej elementem. Przypomnienia wymaga, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia ma charakter zobowiązania, w którym zamawiający z pełną odpowiedzialnością przyjmuje na siebie zapewnienie wykonywania zadania objętego postępowaniem, w tym zakłada, że elementy infrastruktury, również te do niego nie należące (pozostające w gestii innych podmiotów) będą dostępne do realizacji zamówienia. SIWZ stanowi element przyszłego stosunku łączącego wykonawcę z zamawiającym, a tym samym ma charakter pełnoprawnego zobowiązania się do zapewnienia do realizacji zamówienia tych elementów, które ze strony zamawiającego zostały wskazane. (…) Z tej perspektywy, specyfikację istotnych warunków zamówienia oraz sporne w niej postanowienie dotyczące wskazania regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych postrzegać trzeba jako zobowiązanie się zamawiającego do gotowości wskazanych przez niego jednostek do przyjęcia odpadów. Tego rodzaju zobowiązanie wobec wykonawców uczestniczących w postępowaniu o zamówienie publiczne nie wymaga posiadania zawartych umów na odbiór odpadów.”. Z powyższego można wywieść dwa istotne wnioski, zamawiający nie jest zobowiązany do zawarcia umów z instalacjami by móc je wskazać w SIWZ sporządzonym na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia na odbiór odpadów komunalnych, jednakże bierze na siebie ewentualne konsekwencje niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania jakie zaciągnął wobec przyszłego operatora odbioru odpadów komunalnych na etapie kontraktowania.

Zmiana instalacji w trakcie realizacji umowy

REKLAMA

Ze względu na okoliczność, iż wykaz instalacji stanowi element umowy jak również zważając na niemożliwość wykluczenia, że w trakcie trwania stosunku kontraktowego wystąpią okoliczności dezaktualizujące możliwość przekazywania odpadów do konkretnej instalacji gminy powinny zadbać m.in. o zapewnienie sobie możliwości zmiany kontraktu w tym zakresie przy poszanowaniu rygoru wynikającego z art. 144 ust. 1 P.z.p. Zamawiający powinni uwzględnić m.in. że zmiana instalacji do której transportowane są odpady może wpływać modyfikująco na koszty ponoszone przez wykonawcę odbierającego odpady, albowiem koszt logistyczny stanowi jeden z kluczowych kosztów świadczonej przez operatora usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyroku z dnia 27 grudnia 2017 r., KIO 2623/17, Izba wskazała, że „możliwość dokonywania zmian wykazu instalacji definitywnie powinna pozostać w SIWZ. Słuszne jest także stanowisko, że pod rozwagę należałoby poddać doprecyzowanie warunków zmian oraz wprowadzenie postanowienia umożliwiającego zmianę wysokości wynagrodzenia wykonawcy w razie zmiany listy instalacji, do których mają być przekazywane odpady jeżeli zmiany te będą miały wpływ na wzrost kosztów wykonania zamówienia przez wykonawcę”.

[1] Projekt z dnia 18 marca 2019 r. ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12315504/12530816/dokument385611.pdf

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można rozpalać ognisko na plaży nad morzem?

Ognisko na plaży nad morzem – czy można palić ognisko bez widma mandatu? Jakie są przepisy? Ile wynosi mandat za ognisko na plaży? Jakie wykroczenia najczęściej popełniane są na plaży? Jak złożyć wniosek o zgodę na ognisko na plaży?

Sztab kryzysowy na Pomorzu. "Nie wchodźcie do lasów"

W ostatnich dniach potwierdzono obecność wirusa ASF (Afrykańskiego Pomoru Świń) w Gdyni, co stanowi poważne wyzwanie dla regionu. W odpowiedzi na to zagrożenie, Trójmiasto podejmuje działania prewencyjne, aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące działań podejmowanych w Trójmieście.

Tego węgla od 1 lipca 2029 r. nie kupisz. Resort klimatu i środowiska szykuje nowy zakaz

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem zakazu sprzedaży niektórych sortymentów węgla gospodarstwom domowym. Od 1 lipca 2029 r. nie będzie możliwe zakupienie pewnych rodzajów węgla. Jednak dopuszczone do obrotu będą paliwa sortymentu orzech i groszek, przeznaczone dla klasowych urządzeń grzewczych, spełniających określone normy.

Ponad 57 000 zł dofinansowania. Rusza nabór wniosków do programu Aktywny Maluch

Aktywny Maluch to nowa odsłona programu, wcześniej znanego jako Maluch+. Zwiększono budżet programu z 5,5 mld zł do 6,5 mld zł, co pozwoli na powstanie jeszcze większej liczby żłobków w całym kraju. Obecnie trwa także 4. tura naboru ciągłego wniosków do programu, która potrwa do końca czerwca bieżącego roku.

REKLAMA

Bez zmian w lekturach. Quo vadis zostaje. Uczniowie nie czytają żadnego żyjącego autora

Filolog prof. Krzysztof Biedrzycki zwrócił uwagę, że "w szkole podstawowej wśród lektur obowiązkowych nie ma ani jednego żyjącego autora". Jednocześnie zauważył, że wśród lektur dodatkowych jest ich wielu i lista została bardzo dobrze uzupełniona. "Jeśli celem w szkole podstawowej na języku polskim jest zachęcenie do czytania, to trzeba proponować lektury, które młodzież będzie chciała czytać" - podkreślił.

Duże utrudnienia w weekend w Warszawie. Prace drogowe, filmowcy, masa krytyczna i rozpoczęcie sezonu przez motocyklistów

Na mieszkańców Warszawy czekają w ten weekend spore utrudnienia. Gdzie dokładnie można spodziewać się problemów z ruchem ulicznym?

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu do historycznego centrum

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu, zgodnie z którymi należy zgłosić swój przyjazd do historycznego centrum i dodatkowo wnieść opłatę 5 euro, jeśli nie ma się zamiaru zostawać na  noc. Już prawie 16 tys. osób uiściło opłatę. 

Maturzyści kończą rok szkolny. Kiedy egzaminy?

Piątek 26 kwietnia 2024 r. to ważny dzień dla tegorocznych maturzystów. Świadectwa ukończenia szkoły odbiorą uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. 

REKLAMA

Cyberprzemoc i przemoc szkolna przybierają na sile w zastraszającym tempie. Jak ochronić nasze dzieci?

Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Dostęp do internetu rodzi wiele zagrożeń. W Polsce nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci. W szkołach też nie jest najlepiej – przemocy mogło doświadczyć 10 proc. dzieci.

Wybory do PE 2024. PKW zarejestrowała 4 komitety koalicyjne, 27 komitetów partii i 9 komitetów wyborców

Komitety wyborcze mają czas do 2 maja na zgłaszanie list kandydatów na europosłów. Kto może startować do Parlamentu Europejskiego?

REKLAMA