Ranking stron internetowych miejskich przewoźników
REKLAMA
REKLAMA
Krakowskie studio badawczo-projektowe „Edisonda” przygotowało pod patronatem serwisu „Samorząd i Administracja” raport na temat funkcjonalności stron internetowych przedsiębiorstw komunikacyjnych w dziesięciu największych polskich aglomeracjach. Celem raportu było sprawdzenie, jak łatwo użytkownik Internetu może znaleźć podstawowe informacje na stronach miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych.
REKLAMA
Ponieważ serwisy te mają charakter lokalny i trudno jest je porównywać bez lokalnego kontekstu, w badaniu przyjęto perspektywę osób przyjezdnych. Dokonując oceny, wcielano się w rolę turystów, którzy chcą przyjechać do danego miasta i poruszać się po nim komunikacją miejską.
W badaniu skupiono się na dostępności podstawowych informacji w poszczególnych serwisach internetowych, takich jak:
- rozkłady jazdy,
- wyszukiwanie połączeń,
- ceny biletów,
- zmiany w kursach
oraz na przejrzystości strony głównej i konstrukcji nawigacji.
Strona główna
Pierwszy kontakt użytkownika z serwisem ma często miejsce właśnie na stronie głównej, dlatego pełni ona ważną funkcję - pozwala zorientować się, jakie cele można w nim zrealizować. Ważny jest także wygląd: estetyczna i przejrzysta strona jest doskonałą wizytówką przewoźnika, podobnie jak zadbane autobusy czy tramwaje.
W rankingu skupiono się zatem na powyższych aspektach. Maksymalną liczbę punktów przyznawano stronom, które obok atrakcyjnego wyglądy były przejrzyste (optymalna ilość informacji na stronie, mała ilość bannerów rozpraszających uwagę), miały czytelne i zrozumiałe menu, z którego na pierwszy rzut oka można się zorientować, co znajduje się w serwisie.
W wyniku analizy łącznych ocen w poszczególnych kategoriach, liderami rankingu zostały przedsiębiorstwa komunikacyjne z następujących metropolii:
- Górnośląski Okręg Przemysłowy;
- Warszawa
- Gdańsk
Metodologia:
Prezentowany raport jest wynikiem eksperckiej oceny użyteczności. Jest ona jedną z podstawowych metod badania serwisów internetowych. Specjaliści dokonują przeglądu najważniejszych funkcji serwisu i na podstawie własnego doświadczenia oraz przyjętych i sprawdzonych standardów sporządzają ocenę.
Badanie rozpoczyna się od ustalenia obszarów podlegających ocenie, a następnie przyjmuje się kryteria przyznawania ocen. Dodatkowo, przyjęto wagi dla poszczególnych obszarów, by wyróżnić te elementy, które są najistotniejsze dla serwisu. Aby zmniejszyć ryzyko subiektywności ocen, w raporcie zastosowano oceny dwóch badaczy.
Pełny tekst raportu znajduje się na stronie internetowej studia „Edisonda”.
NiP
REKLAMA
REKLAMA