REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakimi środkami oprócz kredytów można sfinansować budowę dróg

AO

REKLAMA

Czy banki komercyjne mają ofertę finansowania budowy i modernizacji dróg. Czy są inne formy finansowania bankowego niż kredyty? Czy banki włączą się we współfinansowanie projektów unijnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego?

 

 

Banki komercyjne są zainteresowane wspieraniem jednostek samorządu terytorialnego w budowie, modernizacji i remontach dróg. Jednostki samorządu terytorialnego sięgają jednak po kredyt na ten cel w ostateczności. Sama Najwyższa Izba Kontroli w ubiegłorocznej Informacji o wynikach kontroli finansowania dróg publicznych zarządzanych przez samorządy wojewódzkie i powiatowe poinformowała publicznie, że do wszystkich skontrolowanych podmiotów skierowano wnioski dotyczące m.in.: zintensyfikowania starań o pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowych na budowę i modernizację dróg, w tym środków pomocowych z Unii Europejskiej. Samorządy nie wykorzystują bowiem możliwości, jakie dają im przepisy mówiące o pozyskiwaniu środków finansowych, przede wszystkim pozabudżetowych na poprawę stanu drogownictwa w Polsce.

Finansowania budowy nowych dróg czy remontów i modernizacji już istniejących nie należy już oczekiwać wyłącznie z budżetów samorządowych, gdyż te muszą jeszcze finansować inne równie ważne potrzeby. Istnieje wiele możliwości wykorzystania innych źródeł finansowania, w tym bankowego w powiązaniu z finansowaniem z przyszłych unijnych, pomocowych programów operacyjnych, które będą dostępne w okresie 2007-2013.

Tymczasem sektor bankowy jako jeden z najbardziej konkurencyjnych pozostaje otwarty na różne formy współpracy. Oczywiście z punktu widzenia banków istotnym czynnikiem podczas podejmowania decyzji inwestycyjnych będzie jednak określenie poziomu ryzyka związanego z projektem, co będzie miało wpływ zarówno na wysokość udzielanego kredytu, jak i jego oprocentowanie.

W przypadku gdyby okres spłaty zobowiązań miał być dłuższy, rekomendowalibyśmy jednostkom samorządu terytorialnego, np. skorzystanie z obligacji, które mogłyby mieć dłuższy termin wykupu. Obecnie większość banków komercyjnych może wyemitować na rzecz gminy, powiatu lub województwa, obligacje komunalne. Z ich sprzedaży można następnie sfinansować budowę albo modernizację lub remont drogi gminnej, powiatowej albo wojewódzkiej. Jest to forma finansowania m.in. drogownictwa konkurencyjna w stosunku do klasycznego kredytu inwestycyjnego. W zależności od treści umowy zawartej między jednostką samorządu terytorialnego a bankiem jako emitentem obligacji komunalnych tzw. zapadalność albo wykup akcji może wynosić 5 lat, 10 albo 15 lub więcej lat. Z tego sposobu korzysta coraz więcej samorządów, głównie miasta. Finansowane w ten sposób są różne przedsięwzięcia i projekty inwestycyjne.

Związek Banków Polskich przedstawił Ministerstwu Transportu stanowisko sektora bankowego w sprawie udziału banków w finansowaniu budowy infrastruktury drogowej w latach 2007-2013, wyrażając gotowość do pokrycia luki budżetowej związanej z finansowaniem Programu Rzeczowego Dróg Krajowych na ten okres. Mają to być m.in. kredyty podobne do kredytów pomostowych, jakie były oferowane samorządom w poprzednim okresie aplikowania o pomoc unijną. Czekając na dalsze rozmowy w tej sprawie jesteśmy także otwarci do rozmów w sprawie systemowej oferty dla jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami zrzeszającymi samorządy, jak np. z Związkiem Miast Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP albo Związek Powiatów Polskich.



SZYMON STELLMASZCZYK

Związek Banków Polskich

AO

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA