REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakimi środkami oprócz kredytów można sfinansować budowę dróg

AO

REKLAMA

Czy banki komercyjne mają ofertę finansowania budowy i modernizacji dróg. Czy są inne formy finansowania bankowego niż kredyty? Czy banki włączą się we współfinansowanie projektów unijnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego?

 

 

Banki komercyjne są zainteresowane wspieraniem jednostek samorządu terytorialnego w budowie, modernizacji i remontach dróg. Jednostki samorządu terytorialnego sięgają jednak po kredyt na ten cel w ostateczności. Sama Najwyższa Izba Kontroli w ubiegłorocznej Informacji o wynikach kontroli finansowania dróg publicznych zarządzanych przez samorządy wojewódzkie i powiatowe poinformowała publicznie, że do wszystkich skontrolowanych podmiotów skierowano wnioski dotyczące m.in.: zintensyfikowania starań o pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowych na budowę i modernizację dróg, w tym środków pomocowych z Unii Europejskiej. Samorządy nie wykorzystują bowiem możliwości, jakie dają im przepisy mówiące o pozyskiwaniu środków finansowych, przede wszystkim pozabudżetowych na poprawę stanu drogownictwa w Polsce.

Finansowania budowy nowych dróg czy remontów i modernizacji już istniejących nie należy już oczekiwać wyłącznie z budżetów samorządowych, gdyż te muszą jeszcze finansować inne równie ważne potrzeby. Istnieje wiele możliwości wykorzystania innych źródeł finansowania, w tym bankowego w powiązaniu z finansowaniem z przyszłych unijnych, pomocowych programów operacyjnych, które będą dostępne w okresie 2007-2013.

Tymczasem sektor bankowy jako jeden z najbardziej konkurencyjnych pozostaje otwarty na różne formy współpracy. Oczywiście z punktu widzenia banków istotnym czynnikiem podczas podejmowania decyzji inwestycyjnych będzie jednak określenie poziomu ryzyka związanego z projektem, co będzie miało wpływ zarówno na wysokość udzielanego kredytu, jak i jego oprocentowanie.

W przypadku gdyby okres spłaty zobowiązań miał być dłuższy, rekomendowalibyśmy jednostkom samorządu terytorialnego, np. skorzystanie z obligacji, które mogłyby mieć dłuższy termin wykupu. Obecnie większość banków komercyjnych może wyemitować na rzecz gminy, powiatu lub województwa, obligacje komunalne. Z ich sprzedaży można następnie sfinansować budowę albo modernizację lub remont drogi gminnej, powiatowej albo wojewódzkiej. Jest to forma finansowania m.in. drogownictwa konkurencyjna w stosunku do klasycznego kredytu inwestycyjnego. W zależności od treści umowy zawartej między jednostką samorządu terytorialnego a bankiem jako emitentem obligacji komunalnych tzw. zapadalność albo wykup akcji może wynosić 5 lat, 10 albo 15 lub więcej lat. Z tego sposobu korzysta coraz więcej samorządów, głównie miasta. Finansowane w ten sposób są różne przedsięwzięcia i projekty inwestycyjne.

Związek Banków Polskich przedstawił Ministerstwu Transportu stanowisko sektora bankowego w sprawie udziału banków w finansowaniu budowy infrastruktury drogowej w latach 2007-2013, wyrażając gotowość do pokrycia luki budżetowej związanej z finansowaniem Programu Rzeczowego Dróg Krajowych na ten okres. Mają to być m.in. kredyty podobne do kredytów pomostowych, jakie były oferowane samorządom w poprzednim okresie aplikowania o pomoc unijną. Czekając na dalsze rozmowy w tej sprawie jesteśmy także otwarci do rozmów w sprawie systemowej oferty dla jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami zrzeszającymi samorządy, jak np. z Związkiem Miast Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP albo Związek Powiatów Polskich.



SZYMON STELLMASZCZYK

Związek Banków Polskich

AO

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA