Rekompensaty w gospodarce odpadami na nowych zasadach
REKLAMA
Projekty dotyczące gospodarowania odpadami są realizowane na warunkach pomocy publicznej w formie rekompensaty, a nie pomocy regionalnej lub horyzontalnej. Tak uznała Komisja Europejska.
– Uznanie dofinansowania dla podmiotów świadczących usługi w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie gospodarki odpadami za rekompensatę wiąże się z licznymi zaletami dla samorządów i wykonawców usług – mówi Roman Gąszczyk, naczelnik w Wydziale Analiz Prawnych Departamentu Wsparcia Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Przede wszystkim nie ma sztywnych limitów wysokości rekompensaty, tak jak to się dzieje np. w stosunku do pomocy regionalnej. Nie ma też ograniczeń dotyczących kumulacji pomocy w formie rekompensaty, co oznacza m.in. możliwość łączenia środków unijnych z krajowymi.
Rekompensata a pomoc publiczna
Szczegółowe zasady naliczania i wypłacania rekompensaty w zakresie gospodarki odpadami określają wydane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) „Wytyczne w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w gospodarce odpadami”. Obowiązują one od 27 lipca 2012 r. Wytyczne MRR zawierają nowe wymogi Unii Europejskiej w tym zakresie, które weszły w życie 31 stycznia 2012 r. (decyzja Komisji Europejskiej z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym; dalej: decyzja KE 2011/21/UE).
Decyzja KE 2011/21/UE określa warunki, przy spełnianiu których rekompensata jest dozwoloną pomocą publiczną (czyli jest zgodna z przepisami UE) i nie wymaga – z jednym wyjątkiem – notyfikacji ze strony Komisji Europejskiej. Dzieje się tak wtedy, kiedy:
● rekompensata jest przyznana w celu zapewnienia świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym,
● operator, który świadczy te usługi, został specjalnie zobowiązany przez organ publiczny do ich wykonywania,
● określono szczegółowe warunki wyliczania i sprawdzania kwot rekompensaty.
Zobowiązanie operatora do świadczenia usług może nastąpić w jednym lub kilku aktach, w zależności od wymogów danego państwa. Najważniejsze jest, aby w tych dokumentach wskazano:
● charakter i czas trwania zobowiązania z tytułu świadczenia usług,
● wykonawcę i terytorium, na którym będzie on świadczył usługi,
● rodzaj wszystkich wyłącznych lub specjalnych praw, jakie przyznano wykonawcy,
● wskaźniki służące do obliczania, kontrolowania i przeglądu rekompensaty,
● zasady dotyczące ustalania i zwrotu nadwyżek rekompensaty.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?
Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!
Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.