REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gminy powinny gospodarować nieruchomościami

REKLAMA

Prawidłowa gospodarka mieniem komunalnym wymaga przede wszystkim opracowania przez gminę informacji o stanie tego mienia. Gminy powinny również określać strategię zarządzania swoim majatkiem, w którym będą określały, czy nieruchomości należy sprzedawać, dzierżawić czy wynajmować oraz na jakich zasadach należy to robić.


Niezbędne jest również uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

REKLAMA

REKLAMA

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadził kontrolę w 29 jednostkach samorządowych w terminie od 1 marca do 16 sierpnia 2006 r. Objęła ona dziewięć urzędów miast, 17 urzędów miast i gmin oraz trzy urzędy gmin. Obszar kontroli NIK dotyczył realizacji przez wójtów zadań z zakresu gospodarowania nieruchomościami gminnymi, o których mowa w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawie z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, ustawie z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz ustawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego i ustawie z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.

Złe gospodarowanie

Kontrola NIK wykazała, że wójtowie w ponad 2/3 liczby skontrolowanych gmin nie posiadają pełnej wiedzy o nieruchomościach gminnych z uwagi na nieprowadzenie lub nierzetelne prowadzenie ewidencji tych nieruchomości. NIK stwierdził również rozbieżności danych zawartych w gminnych ewidencjach nieruchomości, geodezyjnych ewidencjach gruntów i budynków prowadzonych przez starostów, urządzeniach księgowych i informacjach o stanie mienia komunalnego.

REKLAMA

Z pokontrolnego raportu wynika również, że aż 69 proc. wójtów sporządzało informacje o stanie mienia komunalnego niezgodnie z przepisami. Tylko co piąty zrealizował ustawowy obowiązek sporządzenia planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli tak stwierdzony stan faktyczny wpływa również na trwający od 1990 roku. proces komunalizacji nieruchomości. Raport wykazał bowiem, że proces ten nie został zakończony w blisko 70 proc. objętych kontrolą gminach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KONIECZNE ZMIANY PRZEPISÓW

Które przepisy przepisach trzeba poprawić według Najwyższej Izby Kontroli:

n ustawę o gospodarce nieruchomościami tak, aby jej przepisy zobowiązywały wójtów do ewidencjonowania wszystkich nieruchomości gminnych w sposób umożliwiający wyodrębnienie nieruchomości gminnego zasobu i zapewniający zgodność danych dotyczących nieruchomości gminnych zawartych w ewidencjach wójtów z danymi geodezyjnej ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostów

n ustawę Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych tak, aby przepisy tej ustawy jednoznacznie wskazywały, kto jest zobowiązany do sporządzenia spisów inwentaryzacyjnych nieruchomości, które stały się własnością gmin.

NIK wskazał ponadto, że niepokojące jest również to, iż wójtowie nie wykorzystywali możliwości zwiększania dochodów gmin. Wójtowie nie podejmowali bowiem wystarczających działań w zakresie udostępniania nieruchomości do korzystania oraz aktualizacji wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami.

Strategia zarządzania

Prawidłowe gospodarowanie nieruchomościami gminy wymaga również, by posiadały one strategie zarządzania swoim majątkiem. Strategia ta może być jednak bardzo różna - począwszy od prostego użyczenia, poprzez sprzedaż, a skończywszy na utworzeniu spółek kapitałowych. Nie narzucają tego z góry żadne przepisy ani wytyczne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Od ich wyboru zależy głównie efektywne wykorzystanie mienia.

Strategia gospodarowania mieniem gminy powinna zawierać wiele elementów, wśród których na pewno nie powinno zabraknąć precyzyjnego wskazania nieruchomości, które wymagają zmiany swojego przeznaczenia. Strategia powinna także określać, które nieruchomości lub lokale stanowiące własność gminy będą w najbliższej przyszłości zbywane, oddawane w użytkowanie wieczyste, wynajmowane lub wydzierżawiane. Tutaj powinny zostać wskazane powody, dla których podjęto takie decyzje, termin ich realizacji i tryb zbycia nieruchomości.

Wynajem lokali

W celu redukcji kosztów utrzymania nieruchomości należących do gmin, bardzo często decydują się one na wynajmowanie powierzchni w lokalach użyteczności publicznej, jak np. w urzędach i innych obiektach administracyjnych, obiektach sportowych i rekreacyjnych, a nawet szkołach. Lokale w tego typu budynkach mogą być wykorzystane np. na organizację wystaw, ekspozycji lub mogą być wynajmowane na działalność gospodarczą, jak np. prowadzenie sklepiku. Fasady takich budynków mogą również służyć za powierzchnie reklamowe, a na ich dachach mogą być instalowane anteny, maszty i przekaźniki. Dzięki takim działaniom koszty utrzymania obiektów należących do gminy zostają obniżone, a często nawet pokryte w całości. Zgodnie jednak z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym rada gminy musi określić zasady nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Rada gminy, określając te zasady, powinna dokładnie w nich wskazać, kto, kiedy i na jakich zasadach może korzystać z pomieszczeń należących do gminy.

Plany zagospodarowania

Prawidłowe wypełnianie zadań związanych z gospodarowaniem mieniem gminy wymaga również prowadzenia dobrej polityki planistycznej. Oznacza to, że gminy mają ustawowy obowiązek uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W planach tych muszą one określać, jakie obszary są przeznaczone na inwestycje przemysłowe, jakie na inwestycje mieszkaniowe, a jakie np. na tereny rekreacyjne. Gminy nie muszą uchwalać planów dla wszystkich swoich terenów. Powinny one tworzyć je przede wszystkim dla terenów, na których mają być prowadzone inwestycje. Dzięki temu gminy mają jasność co do tego, jakie ma być przeznaczenie danego terenu i mają informację, w jaki sposób zarządzać nieruchomościami, które tam się znajdują - np. czy je wynajmować, sprzedawać, dzierżawić.

INFORMACJE O MAJĄTKU GMINY

Każda gmina gospodarująca swoimi nieruchomościami ma obowiązek opracowania informacji o stanie mienia komunalnego (art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych). Dokument taki powinien zawierać:

n zestaw danych o stanie majątku gminy i jego wartości na określony dzień,

n dane o przysługujących jednostce samorządu terytorialnego prawach własności i innych niż własność prawach majątkowych (czyli o ograniczonych prawach rzeczowych, np. służebnościach gruntowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelności, udziały w spółkach,

n zmiany, które zaszły w majątku od momentu przygotowania poprzedniego dokumentu,

n dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania.

Na podstawie raportu NIK o wynikach kontroli gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości. Nr ewid. P/06/132

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

n Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

n Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA