REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gminy powinny gospodarować nieruchomościami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawidłowa gospodarka mieniem komunalnym wymaga przede wszystkim opracowania przez gminę informacji o stanie tego mienia. Gminy powinny również określać strategię zarządzania swoim majatkiem, w którym będą określały, czy nieruchomości należy sprzedawać, dzierżawić czy wynajmować oraz na jakich zasadach należy to robić.


Niezbędne jest również uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

REKLAMA

REKLAMA

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadził kontrolę w 29 jednostkach samorządowych w terminie od 1 marca do 16 sierpnia 2006 r. Objęła ona dziewięć urzędów miast, 17 urzędów miast i gmin oraz trzy urzędy gmin. Obszar kontroli NIK dotyczył realizacji przez wójtów zadań z zakresu gospodarowania nieruchomościami gminnymi, o których mowa w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawie z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, ustawie z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz ustawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego i ustawie z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.

Złe gospodarowanie

Kontrola NIK wykazała, że wójtowie w ponad 2/3 liczby skontrolowanych gmin nie posiadają pełnej wiedzy o nieruchomościach gminnych z uwagi na nieprowadzenie lub nierzetelne prowadzenie ewidencji tych nieruchomości. NIK stwierdził również rozbieżności danych zawartych w gminnych ewidencjach nieruchomości, geodezyjnych ewidencjach gruntów i budynków prowadzonych przez starostów, urządzeniach księgowych i informacjach o stanie mienia komunalnego.

REKLAMA

Z pokontrolnego raportu wynika również, że aż 69 proc. wójtów sporządzało informacje o stanie mienia komunalnego niezgodnie z przepisami. Tylko co piąty zrealizował ustawowy obowiązek sporządzenia planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli tak stwierdzony stan faktyczny wpływa również na trwający od 1990 roku. proces komunalizacji nieruchomości. Raport wykazał bowiem, że proces ten nie został zakończony w blisko 70 proc. objętych kontrolą gminach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KONIECZNE ZMIANY PRZEPISÓW

Które przepisy przepisach trzeba poprawić według Najwyższej Izby Kontroli:

n ustawę o gospodarce nieruchomościami tak, aby jej przepisy zobowiązywały wójtów do ewidencjonowania wszystkich nieruchomości gminnych w sposób umożliwiający wyodrębnienie nieruchomości gminnego zasobu i zapewniający zgodność danych dotyczących nieruchomości gminnych zawartych w ewidencjach wójtów z danymi geodezyjnej ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostów

n ustawę Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych tak, aby przepisy tej ustawy jednoznacznie wskazywały, kto jest zobowiązany do sporządzenia spisów inwentaryzacyjnych nieruchomości, które stały się własnością gmin.

NIK wskazał ponadto, że niepokojące jest również to, iż wójtowie nie wykorzystywali możliwości zwiększania dochodów gmin. Wójtowie nie podejmowali bowiem wystarczających działań w zakresie udostępniania nieruchomości do korzystania oraz aktualizacji wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami.

Strategia zarządzania

Prawidłowe gospodarowanie nieruchomościami gminy wymaga również, by posiadały one strategie zarządzania swoim majątkiem. Strategia ta może być jednak bardzo różna - począwszy od prostego użyczenia, poprzez sprzedaż, a skończywszy na utworzeniu spółek kapitałowych. Nie narzucają tego z góry żadne przepisy ani wytyczne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Od ich wyboru zależy głównie efektywne wykorzystanie mienia.

Strategia gospodarowania mieniem gminy powinna zawierać wiele elementów, wśród których na pewno nie powinno zabraknąć precyzyjnego wskazania nieruchomości, które wymagają zmiany swojego przeznaczenia. Strategia powinna także określać, które nieruchomości lub lokale stanowiące własność gminy będą w najbliższej przyszłości zbywane, oddawane w użytkowanie wieczyste, wynajmowane lub wydzierżawiane. Tutaj powinny zostać wskazane powody, dla których podjęto takie decyzje, termin ich realizacji i tryb zbycia nieruchomości.

Wynajem lokali

W celu redukcji kosztów utrzymania nieruchomości należących do gmin, bardzo często decydują się one na wynajmowanie powierzchni w lokalach użyteczności publicznej, jak np. w urzędach i innych obiektach administracyjnych, obiektach sportowych i rekreacyjnych, a nawet szkołach. Lokale w tego typu budynkach mogą być wykorzystane np. na organizację wystaw, ekspozycji lub mogą być wynajmowane na działalność gospodarczą, jak np. prowadzenie sklepiku. Fasady takich budynków mogą również służyć za powierzchnie reklamowe, a na ich dachach mogą być instalowane anteny, maszty i przekaźniki. Dzięki takim działaniom koszty utrzymania obiektów należących do gminy zostają obniżone, a często nawet pokryte w całości. Zgodnie jednak z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym rada gminy musi określić zasady nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Rada gminy, określając te zasady, powinna dokładnie w nich wskazać, kto, kiedy i na jakich zasadach może korzystać z pomieszczeń należących do gminy.

Plany zagospodarowania

Prawidłowe wypełnianie zadań związanych z gospodarowaniem mieniem gminy wymaga również prowadzenia dobrej polityki planistycznej. Oznacza to, że gminy mają ustawowy obowiązek uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W planach tych muszą one określać, jakie obszary są przeznaczone na inwestycje przemysłowe, jakie na inwestycje mieszkaniowe, a jakie np. na tereny rekreacyjne. Gminy nie muszą uchwalać planów dla wszystkich swoich terenów. Powinny one tworzyć je przede wszystkim dla terenów, na których mają być prowadzone inwestycje. Dzięki temu gminy mają jasność co do tego, jakie ma być przeznaczenie danego terenu i mają informację, w jaki sposób zarządzać nieruchomościami, które tam się znajdują - np. czy je wynajmować, sprzedawać, dzierżawić.

INFORMACJE O MAJĄTKU GMINY

Każda gmina gospodarująca swoimi nieruchomościami ma obowiązek opracowania informacji o stanie mienia komunalnego (art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych). Dokument taki powinien zawierać:

n zestaw danych o stanie majątku gminy i jego wartości na określony dzień,

n dane o przysługujących jednostce samorządu terytorialnego prawach własności i innych niż własność prawach majątkowych (czyli o ograniczonych prawach rzeczowych, np. służebnościach gruntowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelności, udziały w spółkach,

n zmiany, które zaszły w majątku od momentu przygotowania poprzedniego dokumentu,

n dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania.

Na podstawie raportu NIK o wynikach kontroli gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości. Nr ewid. P/06/132

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

n Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

n Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA