REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej osób będzie mogło zalegalizować budynki

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Inwestorzy nie mają obowiązku dostarczenia w postępowaniu legalizacyjnym decyzji o warunkach zabudowy. Zdaniem ekspertów, zwiększy się liczba legalizowanych budynków. Osoby, które otrzymały nakaz rozbiórki z powodu braku decyzji o warunkach zabudowy, mogą żądać wznowienia postępowania.

Przy legalizacji samowoli budowlanych inspektorzy nadzoru nie będą mogli żądać już od inwestorów przedstawienia ostatecznych w dniu wszczęcia postępowania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Brak tych decyzji był do tej pory jedną z przyczyn trudności w zalegalizowaniu nielegalnie wybudowanych obiektów.

REKLAMA

REKLAMA

Niekonstytucyjne przepisy

Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku (sygn. akt P 37/06) stwierdził, że niekonstytucyjne jest domaganie się od inwestorów chcących zalegalizować samowolę powstałą na działce, dla której nie sporządzono miejscowego planu zagospodarowania, ostatecznej w dniu wszczęcia postępowania decyzji o warunkach zabudowy. Inwestorzy, którzy chcą skorzystać z postępowania legalizacyjnego, a posiadają samowolę na działce objętej planem, nie muszą bowiem przedkładać takiej decyzji.

- Inwestor - sprawca samowoli nie ma żadnego wpływu na to, czy na danym terenie miejscowy plan istnieje czy też nie. W procesie legalizacji samowoli decydujące znaczenie powinno mieć zatem udowodnienie przed nadzorem budowlanym, że samowolnie wybudowany obiekt swym istnieniem nie narusza przepisów prawa, w tym przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - mówi Mirosław Wyrzykowski, sędzia Trybunału Konstytucyjnego.

Większa liczba legalizacji

Takie stanowisko Trybunału Konstytucyjnego daje szansę na to, że więcej inwestorów będzie miało szansę na zalegalizowanie swoich budynków. Dotychczasowe przepisy prawa budowlanego sprawiały bowiem, że zalegalizowanie samowoli na terenach nieobjętych planami było praktycznie niemożliwe. Na taką sytuację zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, który w tej sprawie zwrócił się z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego. Zdaniem tego sądu, co do zasady, bardzo trudne jest uzyskanie ostatecznej w dniu wszczęcia postępowania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, co praktycznie uniemożliwia legalizację samowoli budowlanej. Jednocześnie w zupełnie innej sytuacji znajdują się inwestorzy, którzy posiadają samowolę budowlaną na terenie objętym planem, bowiem nie muszą przedkładać żadnych dodatkowych dokumentów, co sprawia, że legalizacja budynku jest dużo łatwiejsza.

REKLAMA

Również inwestorzy uważają, że takie zróżnicowanie ich sytuacji nie jest niczym uzasadnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie jest winą inwestora, że gmina nie uchwaliła miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego. Jeżeli takiego planu nie ma, to inwestor powinien mieć możliwość innego wykazania, że budowa nie narusza przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - mówi Jacek Karczewski, inwestor z Krakowa.

Dodaje, że brak ostatecznych w dniu wszczęcia postępowania decyzji o warunkach zabudowy był jedną z barier uniemożliwiających legalizację budynków.

Zmiana interpretacji

Także inspektorzy nadzoru budowlanego uważają, że teraz łatwiej powinno się zalegalizować samowolę istniejącą na działce, dla której nie ma miejscowego planu.

- Do tej pory zdobycie ostatecznej w dniu wszczęcia postępowania decyzji o warunkach zabudowy było praktycznie niemożliwe, bowiem gminy tłumaczyły, że ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym nie daje podstaw do ustalania warunków zabudowy dla obiektu, którego choćby część już istnieje. Organy gminy będą musiały teraz zmienić swoje podejście w taki sposób, żeby można było ustalić warunki zabudowy lub odmówić ich ustalenia dla każdego przypadku - mówi Małgorzata Mazur, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego w Katowicach.

Zgodnie z art. 145a kodeksu postępowania administracyjnego, w sytuacji gdy Trybunał Konstytucyjny uzna dane przepisy za niezgodne z konstytucją, to osoba, która na ich podstawie otrzymała decyzję administracyjną, może żądać wznowienia postępowania. Każdy, kto z powodu braku decyzji o warunkach zabudowy otrzymał decyzję nakazującą rozbiórkę budynku, może zatem żądać wznowienia postępowania.

 

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20 grudnia 2007 r. (sygn. akt P 37/06).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA