Jak budować obiekty handlowe w oparciu o plany zagospodarowania
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Budowa sklepów wielkopowierzchniowych to inwestycje ważne z punktu widzenia każdej gminy. Tworzą one stosunkowo dużo miejsc pracy i dają duże dochody podatkowe. Inwestycje tego typu są atrakcyjne również z tego względu, że nie wymagają żadnego wsparcia gmin, bowiem dla inwestorów są one bardzo dochodowe. Powstawanie sklepów wielkopowierzchniowych może także przyczynić się do poprawy lokalnej infrastruktury. Tego typu sklepy powinny być jednak traktowane tak jak każdy inny inwestor i powinny one uczestniczyć w budowie np. dróg jedynie wówczas, gdy budowa obiektu obciąża infrastrukturę drogową. W praktyce jednak budowa dużych obiektów handlowych o powierzchni kilku tys. mkw. obciąża taką infrastrukturę i inwestorzy uczestniczą w budowie dróg.
REKLAMA
REKLAMA
Korzyści, o których mowa, nie wiążą się jednak z wszystkimi wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, czyli tymi powyżej 400 mkw., ale wyłącznie z dużymi super- i hipermarketami. Mniejsze sklepy, czyli np. te o powierzchni pomiędzy 400 a 2 tys. mkw., nie mają żadnych elementów rewitalizacyjnych, bowiem nie tworzą dodatkowych sklepów handlowych czy punktów usługowych, jak to jest w przypadku wielkich centrów handlowych. Dodatkowo sklepy o powierzchni kilkuset mkw. tworzą duże zagrożenie dla istniejącej sieci handlowej, czego nie można powiedzieć o dużych marketach. Na przykład miastom powinno zależeć na tym, aby na ich terenie powstawały przede wszystkim tego typu obiekty. Argumentem przeciwko takiemu rozwiązaniu nie może być powstawanie korków, bowiem powstają one także na przedmieściach i utrudniają wjazd do miasta. Rozwiązaniem problemu korków powinno być stworzenie dobrego układu komunikacyjnego, który uprości ruch.
Miasta już na etapie przyjmowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinny rozważać lokalizacje dużych centrów handlowych. Dodatkowo tego typu obiekty powinny powstawać tylko i wyłącznie w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, a nie decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wtedy jest bowiem miejsce na konsultacje społeczne. Tworzenie obiektów, o których mowa w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, daje jednak gwarancję, że miejsce ich powstania będzie znane z wieloletnim wyprzedzeniem i mieszkańcy nie mogą czuć się zaskoczeni i mają czas na dostosowanie się i przygotowanie do powstania tego typu obiektu. Jednocześnie tworzenie dużych obiektów handlowych w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego pozwala na danie mieszkańcom czegoś w zamian za uciążliwości, jakie wiążą się z budową centrum. Miasto może np. określić w planach, że w bliskiej odległości od centrum powstaną dodatkowe tereny zielone, place zabaw czy parki rozrywki.
RYSZARD GROBELNY
prezydent Poznania
REKLAMA
REKLAMA