REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować obiekty handlowe w oparciu o plany zagospodarowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AR
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie korzyści ma gmina i jej mieszkańcy z budowy dużych obiektów i centrów handlowych? Czy każdy duży obiekt handlowy to dobre rozwiązanie? Jakie elementy powinny decydować o lokalizacji?

REKLAMA

Budowa sklepów wielkopowierzchniowych to inwestycje ważne z punktu widzenia każdej gminy. Tworzą one stosunkowo dużo miejsc pracy i dają duże dochody podatkowe. Inwestycje tego typu są atrakcyjne również z tego względu, że nie wymagają żadnego wsparcia gmin, bowiem dla inwestorów są one bardzo dochodowe. Powstawanie sklepów wielkopowierzchniowych może także przyczynić się do poprawy lokalnej infrastruktury. Tego typu sklepy powinny być jednak traktowane tak jak każdy inny inwestor i powinny one uczestniczyć w budowie np. dróg jedynie wówczas, gdy budowa obiektu obciąża infrastrukturę drogową. W praktyce jednak budowa dużych obiektów handlowych o powierzchni kilku tys. mkw. obciąża taką infrastrukturę i inwestorzy uczestniczą w budowie dróg.

REKLAMA

REKLAMA

Korzyści, o których mowa, nie wiążą się jednak z wszystkimi wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, czyli tymi powyżej 400 mkw., ale wyłącznie z dużymi super- i hipermarketami. Mniejsze sklepy, czyli np. te o powierzchni pomiędzy 400 a 2 tys. mkw., nie mają żadnych elementów rewitalizacyjnych, bowiem nie tworzą dodatkowych sklepów handlowych czy punktów usługowych, jak to jest w przypadku wielkich centrów handlowych. Dodatkowo sklepy o powierzchni kilkuset mkw. tworzą duże zagrożenie dla istniejącej sieci handlowej, czego nie można powiedzieć o dużych marketach. Na przykład miastom powinno zależeć na tym, aby na ich terenie powstawały przede wszystkim tego typu obiekty. Argumentem przeciwko takiemu rozwiązaniu nie może być powstawanie korków, bowiem powstają one także na przedmieściach i utrudniają wjazd do miasta. Rozwiązaniem problemu korków powinno być stworzenie dobrego układu komunikacyjnego, który uprości ruch.

Miasta już na etapie przyjmowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinny rozważać lokalizacje dużych centrów handlowych. Dodatkowo tego typu obiekty powinny powstawać tylko i wyłącznie w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, a nie decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wtedy jest bowiem miejsce na konsultacje społeczne. Tworzenie obiektów, o których mowa w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, daje jednak gwarancję, że miejsce ich powstania będzie znane z wieloletnim wyprzedzeniem i mieszkańcy nie mogą czuć się zaskoczeni i mają czas na dostosowanie się i przygotowanie do powstania tego typu obiektu. Jednocześnie tworzenie dużych obiektów handlowych w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego pozwala na danie mieszkańcom czegoś w zamian za uciążliwości, jakie wiążą się z budową centrum. Miasto może np. określić w planach, że w bliskiej odległości od centrum powstaną dodatkowe tereny zielone, place zabaw czy parki rozrywki.

RYSZARD GROBELNY

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prezydent Poznania

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

Odpowiedzialność trenera personalnego za kontuzje

Branża fitness dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób uzyskuje kwalifikacje trenera personalnego lub instruktora fitness i podejmuje się trenowania podopiecznych w ramach współpracy z siłownią, czy klubem fitness, albo działając na własną rękę. W toku takich treningów zdarzają się jednak kontuzje.

REKLAMA

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

REKLAMA