REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować obiekty handlowe w oparciu o plany zagospodarowania

_ AR
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie korzyści ma gmina i jej mieszkańcy z budowy dużych obiektów i centrów handlowych? Czy każdy duży obiekt handlowy to dobre rozwiązanie? Jakie elementy powinny decydować o lokalizacji?

Budowa sklepów wielkopowierzchniowych to inwestycje ważne z punktu widzenia każdej gminy. Tworzą one stosunkowo dużo miejsc pracy i dają duże dochody podatkowe. Inwestycje tego typu są atrakcyjne również z tego względu, że nie wymagają żadnego wsparcia gmin, bowiem dla inwestorów są one bardzo dochodowe. Powstawanie sklepów wielkopowierzchniowych może także przyczynić się do poprawy lokalnej infrastruktury. Tego typu sklepy powinny być jednak traktowane tak jak każdy inny inwestor i powinny one uczestniczyć w budowie np. dróg jedynie wówczas, gdy budowa obiektu obciąża infrastrukturę drogową. W praktyce jednak budowa dużych obiektów handlowych o powierzchni kilku tys. mkw. obciąża taką infrastrukturę i inwestorzy uczestniczą w budowie dróg.

REKLAMA

REKLAMA

Korzyści, o których mowa, nie wiążą się jednak z wszystkimi wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, czyli tymi powyżej 400 mkw., ale wyłącznie z dużymi super- i hipermarketami. Mniejsze sklepy, czyli np. te o powierzchni pomiędzy 400 a 2 tys. mkw., nie mają żadnych elementów rewitalizacyjnych, bowiem nie tworzą dodatkowych sklepów handlowych czy punktów usługowych, jak to jest w przypadku wielkich centrów handlowych. Dodatkowo sklepy o powierzchni kilkuset mkw. tworzą duże zagrożenie dla istniejącej sieci handlowej, czego nie można powiedzieć o dużych marketach. Na przykład miastom powinno zależeć na tym, aby na ich terenie powstawały przede wszystkim tego typu obiekty. Argumentem przeciwko takiemu rozwiązaniu nie może być powstawanie korków, bowiem powstają one także na przedmieściach i utrudniają wjazd do miasta. Rozwiązaniem problemu korków powinno być stworzenie dobrego układu komunikacyjnego, który uprości ruch.

Miasta już na etapie przyjmowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinny rozważać lokalizacje dużych centrów handlowych. Dodatkowo tego typu obiekty powinny powstawać tylko i wyłącznie w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, a nie decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wtedy jest bowiem miejsce na konsultacje społeczne. Tworzenie obiektów, o których mowa w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, daje jednak gwarancję, że miejsce ich powstania będzie znane z wieloletnim wyprzedzeniem i mieszkańcy nie mogą czuć się zaskoczeni i mają czas na dostosowanie się i przygotowanie do powstania tego typu obiektu. Jednocześnie tworzenie dużych obiektów handlowych w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego pozwala na danie mieszkańcom czegoś w zamian za uciążliwości, jakie wiążą się z budową centrum. Miasto może np. określić w planach, że w bliskiej odległości od centrum powstaną dodatkowe tereny zielone, place zabaw czy parki rozrywki.

REKLAMA

RYSZARD GROBELNY

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prezydent Poznania

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

REKLAMA

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

REKLAMA

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA