REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udział radnego w przetargu na zakup nieruchomości

Marcin Polit

REKLAMA

REKLAMA

Czy członek rady gminy może złożyć ofertę w pisemnym przetargu nieograniczonym na sprzedaż gminnej, niezabudowanej nieruchomości gruntowej? Czy pełnienie mandatu radnego jest przeszkodą do nabywania mienia gminy w przetargach?

Odpowiedź: Co do zasady, nie ma przeciwwskazań do tego, by radny złożył ofertę w przetargu na zbycie nieruchomości gminnej i brał udział w postępowaniu przetargowym bez względu na to, czy będzie to przetarg ustny, czy pisemny. Pełnienie funkcji radnego nie stoi również bezpośrednio na przeszkodzie nabywaniu nieruchomości od gminy w drodze przetargu, jak i w drodze bezprzetargowej.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Osoba pełniąca mandat radnego podlega takim samym rygorom, jak każdy inny potencjalny uczestnik przetargu, tj. nie może uczestniczyć w takim postępowaniu jeżeli (§ 9 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości):

• jest członkiem komisji przetargowej,

• jest osobą bliską członka komisji przetargowej albo

REKLAMA

• stosunki prawne lub faktyczne radnego z członkiem komisji mogą budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności komisji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości co do bezstronności komisji spowodowane stosunkiem jej członka i uczestnika przetargu powinny być uzasadnione, co powoduje, że nie każdy rodzaj stosunku prawnego lub faktycznego będzie automatycznie skutkował zakazem uczestnictwa w postępowaniu.

Co istotne, ustawodawca w postępowaniu przetargowym na zbycie nieruchomości nie przewidział możliwości wyłączenia członka z udziału w komisji przetargowej. Z tego powodu stwierdzenie, że osoba, która złożyła ofertę, pozostaje z członkiem komisji w stosunku pokrewieństwa, skutkować będzie niedopuszczeniem oferenta do udziału w przetargu, a nie wyłączeniem członka z udziału w komisji przetargowej.

Decyduje najkorzystniejsza oferta

Organem prowadzącym postępowanie na zbycie nieruchomości gminnej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Radni mogą zdecydować tylko, czy określona nieruchomość zostanie przeznaczona do sprzedaży. Nie mają natomiast żadnego wpływu na wyłonienie osoby nabywcy.

W przetargu decyduje najwyższa cena (przetarg ustny) albo najkorzystniejsza oferta (przetarg pisemny). Dlatego nie można odmówić zbycia nabywcy, który zgodzi się uiścić wyznaczoną cenę.

Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) nie zawiera regulacji, które zabraniałyby radnym udziału na zbycie nieruchomości gminnych. Zakazu takiego nie sposób wyinterpretować również z całokształtu przepisów dotyczących zbywania nieruchomości publicznych.

Zadania komisji przetargowej

Prawidłowość postępowania przetargowego zapewnia komisja przetargowa, która zawsze powinna wnikliwie zbadać, czy osoby, które złożyły oferty (lub zgłosiły udział w przetargu), są osobami bliskimi dla członków komisji oraz czy nie pozostają z członkami komisji w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może budzić to uzasadnione wątpliwości co do bezstronności komisji przetargowej.

Ograniczenia w przypadku najmu lub dzierżawy

Jeżeli przedmiotem przetargu nie jest zbycie, ale najem lub dzierżawa nieruchomości gminnej, to radny, który wygra przetarg i będzie użytkował tą nieruchomość, nie będzie mógł samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami prowadzić z wykorzystaniem tej nieruchomości działalności gospodarczej (art. 24f ustawy o samorządzie gminnym). Należy zaznaczyć jednak, że graniczenie to obejmuje wyłącznie władanie wynajmowaną lub dzierżawioną nieruchomością, a nie nawiązanie stosunku najmu lub dzierżawy. Komisja przetargowa nie może autorytatywnie stwierdzić, że radny-uczestnik przetargu na pewno będzie prowadził działalność na wynajmowanej nieruchomości i z tego powodu nie dopuścić go do udziału w postępowaniu.

Marcin Polit

ZAPAMIĘTAJ!

Osobą bliską w stosunku do członka komisji przetargowej może być osoba należąca do następującej grupy: zstępnych, wstępnych, rodzeństwa, dzieci rodzeństwa, małżonka, osoby przysposabiającej i przysposobionej oraz osoby, która pozostaje z członkiem komisji faktycznie we wspólnym pożyciu (art. 4 pkt 13 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami)

Podstawy prawne:

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. nr 207, poz. 2108)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA