Powiatowy pomysł na remonty dróg
REKLAMA
Gruntowna modernizacja i rozbudowa sieci drogowej w Polsce to warunek dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego kraju. Dotychczasowe doświadczenia wskazują jednak na to, że obecny system finansowania inwestycji drogowych, zwłaszcza w zakresie dróg powiatowych, nie pozwala na nadrobienie zaległości w tym zakresie. Związek Powiatów Polskich (ZPP) przygotował propozycję, która ma przyspieszyć i usprawnić modernizację dróg. Pomysł, przedstawiony podczas XV Zgromadzenia Ogólnego ZPP, które odbyło się 12 i 13 kwietnia 2012 r. w Ossie koło Rawy Mazowieckiej, dotyczy zarówno zmian organizacyjnych, jak i finansów.
REKLAMA
Samorządowy Fundusz Drogowy
Z liczącej 378 tys. kilometrów sieci dróg w Polsce aż 96% zarządzają samorządy terytorialne. Od dziesięcioleci drogi te są niedoinwestowane. Problem ten widać najbardziej w przypadku dróg powiatowych.
– Drogi to jeden z najważniejszych, obok szpitali, problemów samorządu powiatowego. Środki, jakimi dysponujemy, nie pozwalają na sfinansowanie koniecznych remontów i modernizacji dróg oraz doprowadzenie ich do takiego stanu, jakiego życzyliby sobie mieszkańcy – mówi Mirosław Pampuch, starosta olsztyński. – Na terenie mojego powiatu jest ok. 436 km dróg powiatowych. Środków, które mogę przeznaczyć na remonty, mam ok. 1,5 mln zł rocznie. Oznacza to, że w ciagu roku mogę wyremontować jedynie kilkanaście kilometrów dróg, przy czym nie ma mowy o żadnych modernizacjach czy przebudowach.
Podobnie jest w zdecydowanej większości powiatów.
REKLAMA
– Modernizacje i przebudowy możemy realizować jedynie w partnerstwie. Takim partnerstwem są schetynówki oraz pomoc gmin. Bardzo często władze gminne finansują remonty dróg powiatowych w 50%. Bardzo im za to dziękujemy. Gdyby nie ta pomoc, nie zrobilibyśmy nawet części inwestycji – twierdzi Mirosław Pampuch. – Jeżeli nie otrzymamy dodatkowych środków na inwestycje drogowe, sytuacja się nie poprawi. Z własnych budżetów nie wyasygnujemy więcej.
Rozwiązaniem, przynajmniej części drogowych problemów, ma być zaproponowane przez ZPP stworzenie Samorządowego Funduszu Drogowego (SFD). Fundusz ten nie miałby zastępować istniejących źródeł finansowania remontów dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, lecz je uzupełniać.
Kategoryzacja dróg
Propozycja ZPP przewiduje, że zmiany w systemie drogowym powinny być poprzedzone przeglądem dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych, pod kątem sklasyfikowania ich w odpowiedniej kategorii.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji – Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA