Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (SUiKZP)
REKLAMA
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: UPZP) przewiduje, na poziomie gminy kilka instrumentów, które urzeczywistniają istniejące władztwo planistyczne gminy. Dwa z nich w pewien sposób podobne do siebie (przynajmniej w zakresie procedury w jakiej powstają), to:
• instytucja studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (dalej: studium) oraz
• instytucja miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: plan miejscowy).
REKLAMA
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – tryb ustalania
REKLAMA
Tryb ustalania studium uregulowany jest w art. 9 ust. 1 UPZP oraz w art. 11 i 12 UPZP. Podstawowe obowiązki w tym zakresie zostały przypisane wójtowi, który wykonuje uchwałę rady gminy o przystąpieniu do sporządzania studium. Tryb postępowania wójta reguluje art. 11 UPZP. Artykuł ten wskazuje wyraźnie kolejność podejmowanych czynności.
W odniesieniu do trybu sporządzania planu miejscowego, właściwa procedura uregulowana została w art. 17 UPZP. Pomimo, że procedury te są podobne, to jednak należy wskazać, na pewne różnice pomiędzy procedurą uchwalania studium a procedurą uchwalania planu miejscowego.
Art. 17 pkt 13 stanowi, że wójt wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego, wynikające z rozpatrzenia uwag, a następnie w niezbędnym zakresie ponawia uzgodnienia. Ustawodawca wyraźnie wskazuje tu, obowiązek ponowienia procedury w przypadku wprowadzenia zmian wynikających z rozpatrzonych uwag. Podobnie w art. 19 UPZP ustawodawca stanowi, że „jeżeli rada gminy stwierdzi konieczność dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu planu - czynności, o których mowa w art. 17, ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian”.
Zobacz serwis: Gospodarka przestrzenna
W odniesieniu natomiast do projektu studium, brak jest takiego przepisu. Wydaje się, że wynika to z przemyślanej polityki legislacyjnej ustawodawcy. Studium nie jest aktem prawa miejscowego, a wytycza tylko ogólne, polityczne dyrektywy wiążące wyłącznie organy gminy. Stąd też, skoro ustawodawca nie wskazał wyraźnie potrzeby powtarzania procedury w odniesieniu do studium w przypadku uwzględnienia przez wójta uwag, a zrobił to w odniesieniu do procedury uchwalania planu miejscowego, to należy przyjąć, że nie zachodzi potrzeba powtarzania takiej procedury po uwzględnieniu uwag.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – wprowadzanie zmian
Ustawodawca nie przyznaje również wyraźnie kompetencji do zmiany projektu studium przez radę gminy, z wyjątkiem uwzględniania uwag, wcześniej nieuwzględnionych przez wójta. Taka kompetencja rady gminy istnieje na mocy art. 19 ust. 1 UPZP przy procedurze uchwalania planu miejscowego. Stąd też, kierując się zasadą legalizmu, oznaczającą że organy administracji publicznej mogą działać tylko wówczas i tylko w taki sposób na jaki prawo wyraźnie tym organom zezwala, należy uznać, że rada gminy (czy poszczególne komisje lub radni) nie mogą wnosić poprawek do projektu Studium, z wyjątkiem uwzględnianych uwag.
Podziel się swoją wiedzą w tym zakresie na naszym Forum.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717).
Źródło: ADMINISTRACJA.MAC.GOV.PL
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.