REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (SUiKZP)

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP), to dokument sporządzany dla całego obszaru gminy, określający w sposób ogólny politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania.

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: UPZP) przewiduje, na poziomie gminy kilka instrumentów, które urzeczywistniają istniejące władztwo planistyczne gminy. Dwa z nich w pewien sposób podobne do siebie (przynajmniej w zakresie procedury w jakiej powstają), to:
• instytucja studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (dalej: studium) oraz
• instytucja miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: plan miejscowy).

REKLAMA

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – tryb ustalania

REKLAMA

Tryb ustalania studium uregulowany jest w art. 9 ust. 1 UPZP oraz w art. 11 i 12 UPZP. Podstawowe obowiązki w tym zakresie zostały przypisane wójtowi, który wykonuje uchwałę rady gminy o przystąpieniu do sporządzania studium. Tryb postępowania wójta reguluje art. 11 UPZP. Artykuł ten wskazuje wyraźnie kolejność podejmowanych czynności.

W odniesieniu do trybu sporządzania planu miejscowego, właściwa procedura uregulowana została w art. 17 UPZP. Pomimo, że procedury te są podobne, to jednak należy wskazać, na pewne różnice pomiędzy procedurą uchwalania studium a procedurą uchwalania planu miejscowego.

Art. 17 pkt 13 stanowi, że wójt wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego, wynikające z rozpatrzenia uwag, a następnie w niezbędnym zakresie ponawia uzgodnienia. Ustawodawca wyraźnie wskazuje tu, obowiązek ponowienia procedury w przypadku wprowadzenia zmian wynikających z rozpatrzonych uwag. Podobnie w art. 19 UPZP ustawodawca stanowi, że „jeżeli rada gminy stwierdzi konieczność dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu planu - czynności, o których mowa w art. 17, ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian”. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Gospodarka przestrzenna

W odniesieniu natomiast do projektu studium, brak jest takiego przepisu. Wydaje się, że wynika to z przemyślanej polityki legislacyjnej ustawodawcy. Studium nie jest aktem prawa miejscowego, a wytycza tylko ogólne, polityczne dyrektywy wiążące wyłącznie organy gminy. Stąd też, skoro ustawodawca nie wskazał wyraźnie potrzeby powtarzania procedury w odniesieniu do studium w przypadku uwzględnienia przez wójta uwag, a zrobił to w odniesieniu do procedury uchwalania planu miejscowego, to należy przyjąć, że nie zachodzi potrzeba powtarzania takiej procedury po uwzględnieniu uwag.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – wprowadzanie zmian

Ustawodawca nie przyznaje również wyraźnie kompetencji do zmiany projektu studium przez radę gminy, z wyjątkiem uwzględniania uwag, wcześniej nieuwzględnionych przez wójta. Taka kompetencja rady gminy istnieje na mocy art. 19 ust. 1 UPZP przy procedurze uchwalania planu miejscowego. Stąd też, kierując się zasadą legalizmu, oznaczającą że organy administracji publicznej mogą działać tylko wówczas i tylko w taki sposób na jaki prawo wyraźnie tym organom zezwala, należy uznać, że rada gminy (czy poszczególne komisje lub radni) nie mogą wnosić poprawek do projektu Studium, z wyjątkiem uwzględnianych uwag. 

Podziel się swoją wiedzą w tym zakresie na naszym Forum.

Podstawa prawna:
Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717).

Źródło: ADMINISTRACJA.MAC.GOV.PL

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA