REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obowiązujące przy wydawaniu zezwoleń na imprezy masowe

RL

REKLAMA

REKLAMA

Które elementy bezpieczeństwa imprez masowych są z punktu widzenia doświadczeń Policji najczęściej niedoceniane przez wójtów i burmistrzów oraz prezydentów miast przy wydawaniu zezwoleń na organizację imprez masowych? Na co szczególnie zwracają uwagę powiatowi komendanci Policji przy wydawaniu opinii, które trzeba dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?

KRZYSZTOF HAJDAS

REKLAMA

REKLAMA

nadkomisarz, Komenda Główna Policji

Przy okazji imprez masowych okazuje się w niektórych przypadkach, że niezadowalający jest stan techniczny obiektów budowlanych (stadiony, parki, amfiteatry itp.) wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi w szczególności sanitarnymi i przeciwpożarowymi.

Organy wydające zezwolenie niezbyt skrupulatnie kontrolują zgodność przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu, co nie przekłada się na skorzystanie z możliwości przerwania imprezy masowej, w przypadku stwierdzenia naruszenia przez organizatora imprezy masowej warunków określonych w zezwoleniu. Następstwem tego jest niekontrolowanie liczby uczestników obecnych na imprezie masowej, która przekracza liczbę, na jaką zostało wydane zezwolenie. Nie przywiązuje się również wagi do terminów, wskazanych dla organizatora w zakresie występowania o zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej, oraz przedkładania wymaganych dokumentów.

REKLAMA

Ponadto zdarzają się przypadki przyjmowania przez wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast wniosków dotyczących np. happeningów, festynów i niekwalifikowania takiego przedsięwzięcia jako imprezy masowej, mimo że ich program ewidentnie wskazuje, że powinna to być impreza podlegająca ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Takie postępowanie uniemożliwia później wymuszenie na organizatorze zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Niejednokrotnie organy wydające zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej umożliwiają dostęp do alkoholu w bezpośrednim rejonie odbywania się imprezy. Chodzi np. o ogródki piwne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wydawaniu opinii, która musi być dołączona do wniosku o wydanie zezwolenia na imprezę masową, komendanci powiatowi Policji biorą pod uwagę przede wszystkim możliwe zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, gdy na podstawie posiadanych informacji i dotychczasowych doświadczeń dotyczących zachowania osób uczestniczących w imprezie masowej (np. sportowej - mecz piłki nożnej) istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. Brany pod uwagę jest terminarz imprez odbywających się na danym terenie, pod kątem możliwości spotkania się antagonistycznie nastawionych do siebie środowisk kibiców. Sprawdzane jest, czy w pobliżu miejsca odbywania się danej imprezy nie będzie przeprowadzana podobna, mogąca przyczynić się do potencjalnego zbiorowego zakłócenia porządku lub naruszenia bezpieczeństwa publicznego. Policja zwraca uwagę również na liczbę pracowników służby porządkowej organizatora, ich kwalifikacje, a także czy organizator spełnia wymogi stosownej liczby porządkowych przy imprezach zakwalifikowanych jako imprezy o podwyższonym ryzyku.

Policja zwraca uwagę również na to, czy zadania wykonywane przez porządkowych wykonywane są nie tylko w stosunku do wytypowanych pomieszczeń (np. angażowanych w imprezie artystów), elementów scenograficznych danej imprezy, ale do całego obszaru imprezy, wskazanego w składanym przez organizatora wniosku. Istotna jest również drożność ciągów komunikacyjnych (dróg dojazdowych, dróg dojścia, ewakuacyjnych), ich przepustowości oraz dostępu do urządzeń i środków mających wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa. Mankamentem jest to, że nie zawsze opinia Policji co do zakwalifikowania imprezy o podwyższonym ryzyku skutkuje taką kwalifikacją przez wydający zgodę organ.

RL

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA