REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obowiązujące przy wydawaniu zezwoleń na imprezy masowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RL

REKLAMA

REKLAMA

Które elementy bezpieczeństwa imprez masowych są z punktu widzenia doświadczeń Policji najczęściej niedoceniane przez wójtów i burmistrzów oraz prezydentów miast przy wydawaniu zezwoleń na organizację imprez masowych? Na co szczególnie zwracają uwagę powiatowi komendanci Policji przy wydawaniu opinii, które trzeba dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?

KRZYSZTOF HAJDAS

REKLAMA

nadkomisarz, Komenda Główna Policji

REKLAMA

Przy okazji imprez masowych okazuje się w niektórych przypadkach, że niezadowalający jest stan techniczny obiektów budowlanych (stadiony, parki, amfiteatry itp.) wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi w szczególności sanitarnymi i przeciwpożarowymi.

Organy wydające zezwolenie niezbyt skrupulatnie kontrolują zgodność przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu, co nie przekłada się na skorzystanie z możliwości przerwania imprezy masowej, w przypadku stwierdzenia naruszenia przez organizatora imprezy masowej warunków określonych w zezwoleniu. Następstwem tego jest niekontrolowanie liczby uczestników obecnych na imprezie masowej, która przekracza liczbę, na jaką zostało wydane zezwolenie. Nie przywiązuje się również wagi do terminów, wskazanych dla organizatora w zakresie występowania o zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej, oraz przedkładania wymaganych dokumentów.

REKLAMA

Ponadto zdarzają się przypadki przyjmowania przez wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast wniosków dotyczących np. happeningów, festynów i niekwalifikowania takiego przedsięwzięcia jako imprezy masowej, mimo że ich program ewidentnie wskazuje, że powinna to być impreza podlegająca ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Takie postępowanie uniemożliwia później wymuszenie na organizatorze zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Niejednokrotnie organy wydające zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej umożliwiają dostęp do alkoholu w bezpośrednim rejonie odbywania się imprezy. Chodzi np. o ogródki piwne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wydawaniu opinii, która musi być dołączona do wniosku o wydanie zezwolenia na imprezę masową, komendanci powiatowi Policji biorą pod uwagę przede wszystkim możliwe zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, gdy na podstawie posiadanych informacji i dotychczasowych doświadczeń dotyczących zachowania osób uczestniczących w imprezie masowej (np. sportowej - mecz piłki nożnej) istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. Brany pod uwagę jest terminarz imprez odbywających się na danym terenie, pod kątem możliwości spotkania się antagonistycznie nastawionych do siebie środowisk kibiców. Sprawdzane jest, czy w pobliżu miejsca odbywania się danej imprezy nie będzie przeprowadzana podobna, mogąca przyczynić się do potencjalnego zbiorowego zakłócenia porządku lub naruszenia bezpieczeństwa publicznego. Policja zwraca uwagę również na liczbę pracowników służby porządkowej organizatora, ich kwalifikacje, a także czy organizator spełnia wymogi stosownej liczby porządkowych przy imprezach zakwalifikowanych jako imprezy o podwyższonym ryzyku.

Policja zwraca uwagę również na to, czy zadania wykonywane przez porządkowych wykonywane są nie tylko w stosunku do wytypowanych pomieszczeń (np. angażowanych w imprezie artystów), elementów scenograficznych danej imprezy, ale do całego obszaru imprezy, wskazanego w składanym przez organizatora wniosku. Istotna jest również drożność ciągów komunikacyjnych (dróg dojazdowych, dróg dojścia, ewakuacyjnych), ich przepustowości oraz dostępu do urządzeń i środków mających wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa. Mankamentem jest to, że nie zawsze opinia Policji co do zakwalifikowania imprezy o podwyższonym ryzyku skutkuje taką kwalifikacją przez wydający zgodę organ.

RL

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA