REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc.gov.pl - propozycja Forum-od Nowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Forum Od-nowa
Organizacja non-profit
Pomoc finansowa udzielana przez państwo
Pomoc finansowa udzielana przez państwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Portal pomoc.gov.pl umożliwi polskim podatnikom dostęp do informacji o sposobie wykorzystywania części ich pieniędzy. Stworzyć i administrować stroną pomoc.gov.pl powinien Minister Finansów.

Koncepcja portalu pomoc.gov.pl

Państwo powinno założyć i zapewnić stały dostęp do miejsca, w którym publikowane byłyby na bieżąco dane jednostkowe o różnych formach pomocy finansowej przez nie udzielanej. Pomoc ta trafia do niektórych obywateli i organizacji, ale na poziomie struktur państwa w ich finansowaniu uczestniczy każdy podatnik, nie czerpiąc z tego korzyści. Proces redystrybucji dokonywanej przez państwo powinien być poddany społecznej kontroli. Portal umożliwi polskim podatnikom dostęp do informacji o sposobie wykorzystywania części ich pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Szeroka definicja pomocy

Dla kompletności danych zamieszczanych na portalu kluczowe znaczenie ma definicja pomocy. Przy aktualnej wielości form powinna koncentrować się na rzeczywistej treści ekonomicznej (zasada przewagi treści nad formą) świadczenia finansowego. Może więc dotyczyć zarówno wypływu środków finansowych, jak i środków należnych. Pomocą będzie:
1) Każda płatność lub jej obietnica, która nie wiąże się ze świadczeniem zwrotnym dla biorcy lub jej efekt nie jest mierzalny w kategoriach korzyści dla obywateli. Przykładem będą wydatki publiczne realizowane w formie zasiłków stałych, zasiłków rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, zasiłków dla bezrobotnych, dodatków wiejskich dla nauczycieli czy dopłat do oprocentowania kredytów. Do zamieszczenia na portalu kwalifikować się będą również dotacje na dofinansowanie działalności podmiotu niepublicznego. W tej kategorii zawierają się „subtelne” formy pomocy (np. tzw. dofinansowania, umowy sponsorskie), choć prawo może ich nie nazywać dotacjami. Obietnicą płatności jest udzielona gwarancja i poręczenie lub świadczenie o zbliżonym charakterze. Przekazanie środków z tego tytułu będzie już płatnością. Wystarczy, żeby środki były przyznane biorcy, ale nie musi ich otrzymać fizycznie, aby można było o nim mówić jako o beneficjencie.
2) Pożyczka lub inne świadczenie o zbliżonym charakterze niezależnie od poziomu oprocentowania. Pożyczka w części, w jakiej została umorzona, nabiera cech płatności, o której mowa w pkt 1.
3) Dochód, z którego zrezygnowano. Chodzi tu o wszelkie należności (przede wszystkim na rzecz JSFP), które umorzono. Z sytuacją pomocy będziemy mieli do czynienia nawet wtedy, gdy realizacja dochodu była mało prawdopodobna lub niemożliwa, a umorzenie podyktował ważny interes publiczny lub interes podatnika.

Zobacz również: Dodatki mieszkaniowe. Wysokość dodatku

Ze względu na swoją odmienną funkcję i sposób finansowania z definicji powinny być wyłączone renty i emerytury w ramach systemu ubezpieczeń społecznych. Nie dotyczyłaby również pomocy w obrębie sektora finansów publicznych (np. dotacji z budżetu państwa dla gminy). Liczy się bowiem sytuacja, kiedy pomoc przynosi korzyści podmiotom spoza sektora finansów publicznych (osobom fizycznym, stowarzyszeniom etc.).

REKLAMA

Udzielający pomocy

Obowiązek wprowadzania na bieżąco informacji do portalu miałaby każda jednostka:
1) zaliczana do sektora finansów publicznych,
2) wymieniona w regulacji art. 3 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, która oddaje złożoność organizacyjną, własnościową i finansową struktur państwa lub
3) inna niż określona w pkt 1 lub pkt 2, jeżeli na jej zlecenie, w imieniu lub z upoważnienia udziela pomocy (np. fundacja przekazująca stypendia finansowane ze środków publicznych). Tam, gdzie zadanie jest realizowane na podstawie umowy, jednostka, o której mowa w pkt 1 lub pkt 2, powinna zagwarantować realizację tego obowiązku w tej umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udzielającego pomocy będzie (poza nazwą) identyfikować także numer REGON lub KRS.

Podyskutuj: Forum

Biorca pomocy

Potencjalny krąg beneficjentów jest bardzo szeroki. Na portalu będą zamieszczane informacje o pomocy udzielonej osobom fizycznym, w tym prowadzącym działalność gospodarczą, z zachowaniem ich niezbędnej anonimowości. Nie pojawi się imię i nazwisko takiej osoby. Dane o miejscu zamieszkania zostaną podane tylko w zakresie województwa. Numer PESEL będzie ujawniany jedynie w postaci dwóch pierwszych liczb, pokazujących rok urodzenia. Ponieważ pomoc mogą również otrzymywać organizacje, np. przedsiębiorstwa, fundacje i stowarzyszenia, pod ich nazwą na portalu będzie zamieszczany numer KRS. Zgodnie z wcześniej sformułowaną propozycją, za biorców pomocy nie będą uznawane JSFP. Równocześnie, dzięki definicji udzielającego pomocy, będzie widoczne wsparcie udzielane podmiotom zależnym przez JSFP, jak również pomoc udzielona pomiędzy organizacjami, które związane są z sektorem finansów publicznych, ale pozostają poza jego obrębem.

Konstrukcja i funkcjonowanie portalu

Stworzyć i administrować stroną pomoc.gov.pl powinien Minister Finansów. Dane będą na bieżąco wprowadzane przez każdą jednostkę udzielającą pomocy według wcześniej skatalogowanych najpowszechniejszych form wsparcia. Ich słownik może być stopniowo uzupełniany dzięki zakresowi danych prezentowanych na stronie.

Portal będzie automatycznie grupował dane dotyczące tego samego beneficjenta, by pokazywać, z jakich form pomocy państwa skorzystał. Informacje prezentowane będą zgodnie ze stanem aktualnym i rokiem, którego dotyczą. Na ostatniej stronie zamieszczony został możliwy schemat przedstawiania podstawowych danych zawartych w spisie pomocy.

Dodatkową rolę informacyjną spełniać będą podsumowania i statystyki, np. ile łącznie podmiotów skorzystało z pomocy, w jakiej formie i na jaką kwotę. Strona powinna umożliwiać tworzenie własnych zestawień, jak chociażby liczby osób z danego rocznika, którym przekazano określone świadczenie pomocy społecznej.

Ocena

Strona dostarczy również konkretnego narzędzia do stopniowego porządkowania różnych form pomocy w sektorze publicznym i ich ewidencjonowania, dokładnie wskazując dawców i biorców. Pracowników, którzy decydują o udzielaniu wsparcia, może wspomagać (lub alarmować) informacja o wielości i rodzaju świadczeń, jakie dotychczas otrzymała dana osoba lub organizacja. Należy jednak liczyć się z tym, że pojawi się zarzut nałożenia na nich dodatkowego obowiązku wprowadzania danych. Jednak, czy w kontekście dziesiątek zbędnych czynności sprawozdawczych podatnicy nie zasługują przede wszystkim na informacje o pomocy udzielanej przez państwo z ich pieniędzy? Oddalić można również zarzut o naznaczeniu beneficjentów: dane osób fizycznych będą ukryte. Nie dotyczy to jednak organizacji, które – przeciwnie do osób – nie mogą znaleźć się „w trudnej sytuacji życiowej”. Z drugiej strony, może pojawić się problem odwrotny, tj., że ukrywa się pewne informacje o osobach fizycznych (imię i nazwisko oraz miejscowość zamieszkania). Chodzi tu o rezygnację z ujawnianych obecnie przez JST i administrację skarbową danych osób, którym udzielono ulg w podatkach. Dzięki portalowi prezentowana będzie jednak całość informacji dotyczących osób fizycznych objętych pomocą w sposób chroniący ich prywatność, a nie tylko fragmentaryczna informacja o ulgach podatkowych.

Polecamy serwis: Opieka społeczna

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA