Pomoc.gov.pl - propozycja Forum-od Nowa
REKLAMA
REKLAMA
Koncepcja portalu pomoc.gov.pl
Państwo powinno założyć i zapewnić stały dostęp do miejsca, w którym publikowane byłyby na bieżąco dane jednostkowe o różnych formach pomocy finansowej przez nie udzielanej. Pomoc ta trafia do niektórych obywateli i organizacji, ale na poziomie struktur państwa w ich finansowaniu uczestniczy każdy podatnik, nie czerpiąc z tego korzyści. Proces redystrybucji dokonywanej przez państwo powinien być poddany społecznej kontroli. Portal umożliwi polskim podatnikom dostęp do informacji o sposobie wykorzystywania części ich pieniędzy.
REKLAMA
Szeroka definicja pomocy
Dla kompletności danych zamieszczanych na portalu kluczowe znaczenie ma definicja pomocy. Przy aktualnej wielości form powinna koncentrować się na rzeczywistej treści ekonomicznej (zasada przewagi treści nad formą) świadczenia finansowego. Może więc dotyczyć zarówno wypływu środków finansowych, jak i środków należnych. Pomocą będzie:
1) Każda płatność lub jej obietnica, która nie wiąże się ze świadczeniem zwrotnym dla biorcy lub jej efekt nie jest mierzalny w kategoriach korzyści dla obywateli. Przykładem będą wydatki publiczne realizowane w formie zasiłków stałych, zasiłków rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, zasiłków dla bezrobotnych, dodatków wiejskich dla nauczycieli czy dopłat do oprocentowania kredytów. Do zamieszczenia na portalu kwalifikować się będą również dotacje na dofinansowanie działalności podmiotu niepublicznego. W tej kategorii zawierają się „subtelne” formy pomocy (np. tzw. dofinansowania, umowy sponsorskie), choć prawo może ich nie nazywać dotacjami. Obietnicą płatności jest udzielona gwarancja i poręczenie lub świadczenie o zbliżonym charakterze. Przekazanie środków z tego tytułu będzie już płatnością. Wystarczy, żeby środki były przyznane biorcy, ale nie musi ich otrzymać fizycznie, aby można było o nim mówić jako o beneficjencie.
2) Pożyczka lub inne świadczenie o zbliżonym charakterze niezależnie od poziomu oprocentowania. Pożyczka w części, w jakiej została umorzona, nabiera cech płatności, o której mowa w pkt 1.
3) Dochód, z którego zrezygnowano. Chodzi tu o wszelkie należności (przede wszystkim na rzecz JSFP), które umorzono. Z sytuacją pomocy będziemy mieli do czynienia nawet wtedy, gdy realizacja dochodu była mało prawdopodobna lub niemożliwa, a umorzenie podyktował ważny interes publiczny lub interes podatnika.
Zobacz również: Dodatki mieszkaniowe. Wysokość dodatku
Ze względu na swoją odmienną funkcję i sposób finansowania z definicji powinny być wyłączone renty i emerytury w ramach systemu ubezpieczeń społecznych. Nie dotyczyłaby również pomocy w obrębie sektora finansów publicznych (np. dotacji z budżetu państwa dla gminy). Liczy się bowiem sytuacja, kiedy pomoc przynosi korzyści podmiotom spoza sektora finansów publicznych (osobom fizycznym, stowarzyszeniom etc.).
Udzielający pomocy
Obowiązek wprowadzania na bieżąco informacji do portalu miałaby każda jednostka:
1) zaliczana do sektora finansów publicznych,
2) wymieniona w regulacji art. 3 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, która oddaje złożoność organizacyjną, własnościową i finansową struktur państwa lub
3) inna niż określona w pkt 1 lub pkt 2, jeżeli na jej zlecenie, w imieniu lub z upoważnienia udziela pomocy (np. fundacja przekazująca stypendia finansowane ze środków publicznych). Tam, gdzie zadanie jest realizowane na podstawie umowy, jednostka, o której mowa w pkt 1 lub pkt 2, powinna zagwarantować realizację tego obowiązku w tej umowie.
Udzielającego pomocy będzie (poza nazwą) identyfikować także numer REGON lub KRS.
Podyskutuj: Forum
Biorca pomocy
Potencjalny krąg beneficjentów jest bardzo szeroki. Na portalu będą zamieszczane informacje o pomocy udzielonej osobom fizycznym, w tym prowadzącym działalność gospodarczą, z zachowaniem ich niezbędnej anonimowości. Nie pojawi się imię i nazwisko takiej osoby. Dane o miejscu zamieszkania zostaną podane tylko w zakresie województwa. Numer PESEL będzie ujawniany jedynie w postaci dwóch pierwszych liczb, pokazujących rok urodzenia. Ponieważ pomoc mogą również otrzymywać organizacje, np. przedsiębiorstwa, fundacje i stowarzyszenia, pod ich nazwą na portalu będzie zamieszczany numer KRS. Zgodnie z wcześniej sformułowaną propozycją, za biorców pomocy nie będą uznawane JSFP. Równocześnie, dzięki definicji udzielającego pomocy, będzie widoczne wsparcie udzielane podmiotom zależnym przez JSFP, jak również pomoc udzielona pomiędzy organizacjami, które związane są z sektorem finansów publicznych, ale pozostają poza jego obrębem.
Konstrukcja i funkcjonowanie portalu
Stworzyć i administrować stroną pomoc.gov.pl powinien Minister Finansów. Dane będą na bieżąco wprowadzane przez każdą jednostkę udzielającą pomocy według wcześniej skatalogowanych najpowszechniejszych form wsparcia. Ich słownik może być stopniowo uzupełniany dzięki zakresowi danych prezentowanych na stronie.
REKLAMA
Portal będzie automatycznie grupował dane dotyczące tego samego beneficjenta, by pokazywać, z jakich form pomocy państwa skorzystał. Informacje prezentowane będą zgodnie ze stanem aktualnym i rokiem, którego dotyczą. Na ostatniej stronie zamieszczony został możliwy schemat przedstawiania podstawowych danych zawartych w spisie pomocy.
Dodatkową rolę informacyjną spełniać będą podsumowania i statystyki, np. ile łącznie podmiotów skorzystało z pomocy, w jakiej formie i na jaką kwotę. Strona powinna umożliwiać tworzenie własnych zestawień, jak chociażby liczby osób z danego rocznika, którym przekazano określone świadczenie pomocy społecznej.
Ocena
Strona dostarczy również konkretnego narzędzia do stopniowego porządkowania różnych form pomocy w sektorze publicznym i ich ewidencjonowania, dokładnie wskazując dawców i biorców. Pracowników, którzy decydują o udzielaniu wsparcia, może wspomagać (lub alarmować) informacja o wielości i rodzaju świadczeń, jakie dotychczas otrzymała dana osoba lub organizacja. Należy jednak liczyć się z tym, że pojawi się zarzut nałożenia na nich dodatkowego obowiązku wprowadzania danych. Jednak, czy w kontekście dziesiątek zbędnych czynności sprawozdawczych podatnicy nie zasługują przede wszystkim na informacje o pomocy udzielanej przez państwo z ich pieniędzy? Oddalić można również zarzut o naznaczeniu beneficjentów: dane osób fizycznych będą ukryte. Nie dotyczy to jednak organizacji, które – przeciwnie do osób – nie mogą znaleźć się „w trudnej sytuacji życiowej”. Z drugiej strony, może pojawić się problem odwrotny, tj., że ukrywa się pewne informacje o osobach fizycznych (imię i nazwisko oraz miejscowość zamieszkania). Chodzi tu o rezygnację z ujawnianych obecnie przez JST i administrację skarbową danych osób, którym udzielono ulg w podatkach. Dzięki portalowi prezentowana będzie jednak całość informacji dotyczących osób fizycznych objętych pomocą w sposób chroniący ich prywatność, a nie tylko fragmentaryczna informacja o ulgach podatkowych.
Polecamy serwis: Opieka społeczna
REKLAMA
REKLAMA