| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Pomoc społeczna > Świadczenie wychowawcze a dane osobowe

Świadczenie wychowawcze a dane osobowe

Wprowadzenie świadczenia wychowawczego wiąże się z ważnymi zmianami w ustawie o ochronie danych osobowych. Jakie kompetencję ma „łączny” administrator danych osobowych?

Rodzina 500 plus a dane osobowe

Od dnia 1 kwietnia 2016 r. – wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, znanej również jako ustawa „500 plus” – wprowadzono nowelizację ustawy o ochronie danych osobowych. Jakie zmiany nas dotkną? Czy są istotne?

Wprowadzenie rządowego programu „500 plus” wiąże się z ważnymi zmianami ustawy o ochronie danych osobowych. Do przepisu art. 23 ustawy dodano ustęp 2a – w myśl którego organy państwowe, samorządowe oraz państwowe, jak i komunalne jednostki organizacyjne będą uważane za jednego administratora danych, jeżeli przetwarzanie danych służy temu samemu interesowi publicznemu.

Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

Konsekwencją takiego uregulowania jest wprowadzenie jednego, „wspólnego” lub inaczej mówiąc „łącznego” administratora danych osobowych o bardzo szerokich kompetencjach. Bez wspomnianej zmiany, w przypadku wypłaty świadczenia „500 plus” konieczne byłoby działanie kilku administratorów, natomiast po zmianie tylko jeden administrator będzie decydował o środkach i celach przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez organy państwowe, organy samorządu terytorialnego oraz państwowe i komunalne jednostki organizacyjne.

Konsekwencje wprowadzonej zmiany są daleko idące. Dane osobowe mogą być przekazywane pomiędzy rożnymi podmiotami stanowiącymi „łącznego” administratora danych bez konieczności stosowania przepisów o udostępnianiu danych osobowych innemu podmiotowi. Oznacza to, że organy publiczne i samorządowe nie muszą kierować się przesłankami, których spełnienie uprawnia do przekazania danych osobowych, a co za tym idzie – nie muszą informować osób, których dane dotyczą, o przekazaniu danych osobowych innym podmiotom.

Niestety ustawodawca nie definiuje pojęcia interesu publicznego, czego skutkiem może być duża dowolność w przekazywaniu danych. Opisywana zmiana ma o tyle istotne znaczenie, że podmioty państwowe będą mogły legalnie przekazywać dane osobowe nie tylko w celu realizacji programu 500 plus, lecz także w innych przypadkach, gdy będzie za tym przemawiał interes publiczny.

Zmiana ta rodzi również inne problemy – nie wiadomo który z organów będzie pełnił rolę „wszechmocnego” administratora, co jest istotne z punktu widzenia obowiązku rejestracji zbioru danych osobowych. Sytuacja ta może prowadzić do wielu sporów kompetencyjnych.

Bartosz Pudo

Prawnik związany z Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest szefem Zespołu Prawa Własności Intelektualnej. Koordynuje wszystkie procesy wdrażania oraz dostosowywania do obowiązujących przepisów procedur z zakresu ochrony danych osobowych u klientów. Doradzał także w procesie wdrażania systemów informatycznych oraz aplikacji mobilnych, m.in. wykorzystywanej przez jedną z międzynarodowych grup kapitałowych internetowej platformy rekrutacyjnej. Analizował aspekty prawne procesu tworzenia i wprowadzenia na rynek europejski urządzeń elektronicznych produkowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Opiniuje umowy oraz doradza w sporach dotyczących praw autorskich, zwłaszcza w przemysłach kreatywnych i branży IT. Autor bloga personalia.com.pl poświęconego tematyce ochrony danych osobowych. 

Zobacz również: Obowiązki podmiotów obsługujących program 500+ wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »