Jak można wspierać edukację za unijne pieniądze
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowa zasada to dobre przygotowanie projektu, finansowanego ze środków unijnych. Pamiętać trzeba o rzetelnie przeprowadzonej analizie potrzeb osób, do których projekt będzie skierowany.
REKLAMA
W nowej perspektywie finansowej programów unijnych: szkoły podstawowe, gimnazjalne oraz ponadgimnazjalne mają do swojej dyspozycji dwa zasadnicze źródła dofinansowania: RPO oraz PO KL.
REKLAMA
W ramach każdego regionalnego programu operacyjnego wygospodarowano środki na wsparcie infrastruktury szkół i są to nakłady przeznaczone przede wszystkim na rozbudowę, budowę i modernizację bazy dydaktycznej, rozbudowę, modernizację i budowę przyszkolnej infrastruktury sportowej oraz zagospodarowanie terenu wokół szkół i dostosowanie infrastruktury szkolnej do potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Dwa ostatnie wymienione typy projektów nie mogą być projektami samymi w sobie, lecz jedynie częścią większego projektu rozbudowy czy modernizacji placówki edukacyjnej. W praktyce oznacza to, że nie ma możliwości złożenia wniosku na same przystosowanie infrastruktury do potrzeb uczniów niepełnosprawnych.
O to, kiedy będzie można składać wnioski o dofinansowanie, należy pytać w urzędach marszałkowskich poszczególnych województw. To te instytucje będą zajmować się dystrybucją tychże środków. Większość urzędów marszałkowskich jest obecnie na etapie kończenia prac nad harmonogramem naboru wniosków w ramach konkursów na poszczególne typy inwestycji. Aplikowanie o środki na rozbudowę infrastruktury wymaga uiszczenia wkładu własnego na minimalnym poziomie 15 proc. kosztów kwalifikujących się projektu. Oznacza to, że posiadanie wkładu własnego musi być wykazane (zarezerwowane w budżecie) już na etapie składania wniosku.
Niezbędnym elementem dokumentacji aplikacyjnej są, oprócz wniosku o dofinansowanie i studium wykonalności, załączniki, takie jak: pozwolenia na budowę, dokumentacja techniczna, w tym projekt architektoniczny i kosztorys inwestorski. Bez dokumentacji technicznej niemożliwe jest sporządzenie rzetelnego studium wykonalności (tj. kluczowego załącznika do wniosku będącego podstawą oceny projektu).
REKLAMA
Oprócz środków na tzw. twarde inwestycje infrastrukturalne szkoły mają do dyspozycji znaczące środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), którego to priorytetowe obszary dystrybucji określa PO KL. W ramach puli środków oznaczonej jako Priorytet 9 PO KL przeznaczono środki dla szkół na kilka typów projektów.
Dotacje będą przyznawane m.in. na wdrażanie nowych, innowacyjnych metod nauczania oraz uruchamianie szkolnych ośrodków kariery. Dodatkowo szkoły zawodowe mają możliwość aplikować o dofinansowanie projektów uwzględniających współpracę szkół z pracodawcami w celu dopasowania umiejętności do wymogów rynku pracy i zwiększenia szans absolwentów na zalezienie zatrudnienia. W przypadku wymienionych typów projektu, tj. projektów finansowanych z EFS, nie ma potrzeby wnoszenia własnego wkładu gotówkowego. Wkład własny może być wniesiony w postaci rzeczowej, np. udostępnienia sali.
MARTA PIĘTKA
Project Manager w EFICOM
REKLAMA
REKLAMA