REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organ nadzoru może zbadać przestrzeganie procedury przez członków komisji

Monika Szymońska

REKLAMA

REKLAMA

Czynności podejmowane przez komisję kwalifikacyjną lub egzaminacyjną, oceniającą nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu, mogą zostać unieważnione, jeśli odbywały się z naruszeniem przepisów prawa. Nauczyciel może zasygnalizować to po posiedzeniu komisji jeszcze przed otrzymaniem decyzji w sprawie awansu zawodowego lub w odwołaniu od decyzji.

Nadzór nad komisjami dotyczy kwestii proceduralnych, tj. zgodności czynności podejmowanych przez komisje z przepisami ustawy - Karta Nauczyciela i przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Nie obejmuje on merytorycznej oceny dorobku nauczyciela dokonanej przez komisję. Odczucia nauczyciela, oparte na subiektywnej ocenie spełniania przez niego wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, iż rozstrzygnięcie komisji jest niesprawiedliwe, zwykle nie stanowią podstawy do stwierdzenia nieważności prac komisji.

REKLAMA

Nieprawidłowy skład komisji

REKLAMA

Organ właściwy do nadania stopnia awansu zawodowego powołuje komisję kwalifikacyjną (egzaminacyjną), w składzie ustalonym zgodnie z art. 9g ustawy - Karta Nauczyciela. W przypadku ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego, do oceny dorobku nauczyciela powoływani są m. in. eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli określają, jakie wymagania muszą spełniać eksperci wchodzący w skład komisji powoływanej dla danego nauczyciela. Kryteria, na podstawie których ustalono te wymagania, są następujące:

• typ i rodzaj szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,

• nauczany przez nauczyciela przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zajmowane stanowisko.

Równie istotne jak udział w pracach komisji właściwych ekspertów jest quorum, tj. minimalna liczba członków komisji, niezbędna do powzięcia wiążącego werdyktu. Zgodnie z par. 13 ust. 1 rozporządzenia komisje podejmują rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków.

Unieważnienie prac komisji

REKLAMA

Stwierdzenie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (lub w przypadkach określonych przepisami przez ministra) nieprawidłowego składu komisji, z uwagi na brak quorum lub powołanie nieodpowiednich ekspertów, skutkuje unieważnieniem jej prac.

Informacje o kwalifikacjach ekspertów oraz zajmowanym przez nich stanowisku, pozwalająca na stwierdzenie, czy spełniali wymagania do powołania w skład danej komisji, powinny znaleźć się w protokole z posiedzenia. Lista ekspertów, zawierająca te informacje, zamieszczona jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Działanie niezgodne z kompetencjami

Przepisy regulujące uzyskiwanie przez nauczycieli kolejnych stopnia awansu zawodowego precyzyjnie określają kompetencje podmiotów biorących udział w postępowaniu do dokonywania poszczególnych czynności. W związku z tym członkowie komisji nie mogą podejmować czynności zarezerwowanych dla organu.

Niewłaściwe uzasadnienie rozstrzygnięcia przez komisję

Protokół z przebiegu pracy komisji kwalifikacyjnej (egzaminacyjnej) powinien odzwierciedlać przebieg całego postępowania. Szczególnie istotne są zapisy mówiące o pytaniach zadanych nauczycielowi, informacje o udzielonych przez niego odpowiedziach oraz uzasadnienie rozstrzygnięcia komisji.

Zgodnie z orzecznictwem sądowym przez informację o udzielonych odpowiedziach należy rozumieć wiadomość o treści udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, a nie ich ocenę dokonaną przez komisję. Natomiast, jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 kwietnia 2007 r. (II SA/Wa 2412/06) w uzasadnieniu rozstrzygnięcia komisji nie wystarczy stwierdzić, że działania nauczyciela nie uzyskały akceptacji komisji, ale należy wykazać, z jakich przyczyn tak się stało i jakie konkretne wady tkwiły w podjętych przez nauczyciela działaniach, odnosząc się do całości materiału w sprawie oraz dokładnie przeanalizować przedstawiony przez nauczyciela dorobek zawodowy pod kątem wymagań zawartych w postanowieniach par. 8 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

PRZYKŁAD

WEZWANIE DO UZUPEŁNIENIA BRAKÓW W DOKUMENTACJI

Podczas posiedzenia komisji egzaminacyjnej nauczyciel został wezwany do dostarczenia dokumentu potwierdzającego posiadanie kwalifikacji do nauczania wychowania fizycznego.

Działanie komisji naruszyło przepis par. 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Komisja egzaminacyjna nie jest uprawniona do przeprowadzenia analizy formalnej wniosku i wezwania nauczyciela do uzupełnienia braków. Zgodnie z tymi przepisami kompetencja ta należy do organu prowadzącego szkołę.

PRZYKŁAD

WADLIWE UZASADNIENIE ROZSTRZYGNIĘCIA KOMISJI

W protokole, w części dotyczącej informacji o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, znalazły się zapisy, że nauczyciel nie udzielił logicznej i przekonującej odpowiedzi, nie był w stanie rzeczowo odpowiedzieć na zadane pytanie. Natomiast w części dotyczącej uzasadnienia oceny stwierdzono, że nauczyciel nie uzyskał wymaganej liczby punktów, a tym samym nie spełnił wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela dyplomowanego. Odpowiedzi są niespójne ze złożoną dokumentacją.

Protokół nie zawiera informacji o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, bowiem powyższe stwierdzenia nic nie mówią o treści udzielonych odpowiedzi, są ogólnikową ich oceną. W uzasadnieniu natomiast nie wskazano, których wymagań nauczyciel nie spełnił i dlaczego, nie podano powodów uznania odpowiedzi za niespójne z dokumentacją.

MONIKA SZYMOŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 9g, art. 9h ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.).

• Par. 10, par. 11 ust. 1-2, par. 13 ust. 1, par. 14 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. nr 260, poz. 2593 z późn. zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

Ta substancja wydłużyła życie myszy ok. 25%, wyszczupliła i zmniejszyła podatność na nowotwory. Teraz testy na ludziach

Międzynarodowa grupa badaczy aktualnie testuje nowy lek hamujący interleukinę 11, który wydłuża życie myszy prawie o jedną czwartą. Nie wiadomo jeszcze jak działa on u ludzi, ale rozpoczęto pierwsze badania kliniczne - informuje tygodnik „Nature” - ukazujące się od 1869 r. jedno z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych.

REKLAMA

Co czwarty uczeń nie zdał matury w tej szkole. A oceny końcowe były wysokie. MEN: kuratoria przyjrzą się jakości kształcenia

Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała 18 lipca 2024 r., że kuratoria przyjrzą się wynikom egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze oraz temu, jak mają się one do ocen końcowych uczniów. Oceny te były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki matur - dodała.

Co oznaczają tajemnicze paski na tubkach past do zębów?

Większość Polaków nie wie, co oznaczają kolorowe paski na tubkach past do zębów. Jakie informacje przekazuje klientowi kolor tajemniczego paska na tubce? Czy konsumenci mogą być wprowadzani w błąd? 

Coś takiego raz na 5-10 tysięcy lat: Asteroida przeleci bliżej Ziemi niż satelity geostacjonarne 13 kwietnia 2029 roku. ESA przyśpiesza misję Ramses

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację nowej misji o nazwie Ramses, która ma na celu dotarcie do asteroidy Apophis – podał portal Space.com. W 2029 r. obiekt będzie bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne. Asteroida nie zagraża jednak naszej planecie.

Rodzice coraz rzadziej szczepią swoje dzieci. Najnowsze dane WHO

Alarmujące dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Wyszczepialność dzieci i młodzieży na świecie wciąż nie może odzyskać poziomu sprzed pandemii. 

REKLAMA

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Wojsko Polskie to trzecia armia NATO pod względem liczebności

Polska ma trzecią największą co do liczebności armię w NATO - przekazał szef BBN Jacek Siewiera, powołując się na dane zebrane przez NATO. Z szacunków Sojuszu wynika, że Wojsko Polskie z ponad 216 tys. żołnierzy to trzecia armia NATO - po USA i Turcji.

REKLAMA