REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organ nadzoru może zbadać przestrzeganie procedury przez członków komisji

Monika Szymońska

REKLAMA

REKLAMA

Czynności podejmowane przez komisję kwalifikacyjną lub egzaminacyjną, oceniającą nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu, mogą zostać unieważnione, jeśli odbywały się z naruszeniem przepisów prawa. Nauczyciel może zasygnalizować to po posiedzeniu komisji jeszcze przed otrzymaniem decyzji w sprawie awansu zawodowego lub w odwołaniu od decyzji.

Nadzór nad komisjami dotyczy kwestii proceduralnych, tj. zgodności czynności podejmowanych przez komisje z przepisami ustawy - Karta Nauczyciela i przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Nie obejmuje on merytorycznej oceny dorobku nauczyciela dokonanej przez komisję. Odczucia nauczyciela, oparte na subiektywnej ocenie spełniania przez niego wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, iż rozstrzygnięcie komisji jest niesprawiedliwe, zwykle nie stanowią podstawy do stwierdzenia nieważności prac komisji.

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowy skład komisji

Organ właściwy do nadania stopnia awansu zawodowego powołuje komisję kwalifikacyjną (egzaminacyjną), w składzie ustalonym zgodnie z art. 9g ustawy - Karta Nauczyciela. W przypadku ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego, do oceny dorobku nauczyciela powoływani są m. in. eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli określają, jakie wymagania muszą spełniać eksperci wchodzący w skład komisji powoływanej dla danego nauczyciela. Kryteria, na podstawie których ustalono te wymagania, są następujące:

• typ i rodzaj szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,

REKLAMA

• nauczany przez nauczyciela przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zajmowane stanowisko.

Równie istotne jak udział w pracach komisji właściwych ekspertów jest quorum, tj. minimalna liczba członków komisji, niezbędna do powzięcia wiążącego werdyktu. Zgodnie z par. 13 ust. 1 rozporządzenia komisje podejmują rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków.

Unieważnienie prac komisji

Stwierdzenie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (lub w przypadkach określonych przepisami przez ministra) nieprawidłowego składu komisji, z uwagi na brak quorum lub powołanie nieodpowiednich ekspertów, skutkuje unieważnieniem jej prac.

Informacje o kwalifikacjach ekspertów oraz zajmowanym przez nich stanowisku, pozwalająca na stwierdzenie, czy spełniali wymagania do powołania w skład danej komisji, powinny znaleźć się w protokole z posiedzenia. Lista ekspertów, zawierająca te informacje, zamieszczona jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Działanie niezgodne z kompetencjami

Przepisy regulujące uzyskiwanie przez nauczycieli kolejnych stopnia awansu zawodowego precyzyjnie określają kompetencje podmiotów biorących udział w postępowaniu do dokonywania poszczególnych czynności. W związku z tym członkowie komisji nie mogą podejmować czynności zarezerwowanych dla organu.

Niewłaściwe uzasadnienie rozstrzygnięcia przez komisję

Protokół z przebiegu pracy komisji kwalifikacyjnej (egzaminacyjnej) powinien odzwierciedlać przebieg całego postępowania. Szczególnie istotne są zapisy mówiące o pytaniach zadanych nauczycielowi, informacje o udzielonych przez niego odpowiedziach oraz uzasadnienie rozstrzygnięcia komisji.

Zgodnie z orzecznictwem sądowym przez informację o udzielonych odpowiedziach należy rozumieć wiadomość o treści udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, a nie ich ocenę dokonaną przez komisję. Natomiast, jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 kwietnia 2007 r. (II SA/Wa 2412/06) w uzasadnieniu rozstrzygnięcia komisji nie wystarczy stwierdzić, że działania nauczyciela nie uzyskały akceptacji komisji, ale należy wykazać, z jakich przyczyn tak się stało i jakie konkretne wady tkwiły w podjętych przez nauczyciela działaniach, odnosząc się do całości materiału w sprawie oraz dokładnie przeanalizować przedstawiony przez nauczyciela dorobek zawodowy pod kątem wymagań zawartych w postanowieniach par. 8 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

PRZYKŁAD

WEZWANIE DO UZUPEŁNIENIA BRAKÓW W DOKUMENTACJI

Podczas posiedzenia komisji egzaminacyjnej nauczyciel został wezwany do dostarczenia dokumentu potwierdzającego posiadanie kwalifikacji do nauczania wychowania fizycznego.

Działanie komisji naruszyło przepis par. 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Komisja egzaminacyjna nie jest uprawniona do przeprowadzenia analizy formalnej wniosku i wezwania nauczyciela do uzupełnienia braków. Zgodnie z tymi przepisami kompetencja ta należy do organu prowadzącego szkołę.

PRZYKŁAD

WADLIWE UZASADNIENIE ROZSTRZYGNIĘCIA KOMISJI

W protokole, w części dotyczącej informacji o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, znalazły się zapisy, że nauczyciel nie udzielił logicznej i przekonującej odpowiedzi, nie był w stanie rzeczowo odpowiedzieć na zadane pytanie. Natomiast w części dotyczącej uzasadnienia oceny stwierdzono, że nauczyciel nie uzyskał wymaganej liczby punktów, a tym samym nie spełnił wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela dyplomowanego. Odpowiedzi są niespójne ze złożoną dokumentacją.

Protokół nie zawiera informacji o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, bowiem powyższe stwierdzenia nic nie mówią o treści udzielonych odpowiedzi, są ogólnikową ich oceną. W uzasadnieniu natomiast nie wskazano, których wymagań nauczyciel nie spełnił i dlaczego, nie podano powodów uznania odpowiedzi za niespójne z dokumentacją.

MONIKA SZYMOŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 9g, art. 9h ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.).

• Par. 10, par. 11 ust. 1-2, par. 13 ust. 1, par. 14 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. nr 260, poz. 2593 z późn. zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Takie maile to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA