REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze wspierające działania na rzecz edukacji

Katrzyna Wilko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przewidziano 50 mln zł z budżetu państwa. Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, w tym zwłaszcza z obszarów wiejskich i małomiasteczkowych, oraz lepszemu przygotowaniu uczniów do zmian zachodzących w gospodarce służą zarówno programy rządowe, jak i dostępne środki finansowe pochodzące z funduszy unijnych. Rozwiązanie tych problemów wymaga efektywnej, wielopłaszczyznowej współpracy władz rządowych, samorządu wszystkich szczebli, organizacji pozarządowych, środowisk lokalnych, rodziców, nauczycieli, wolontariuszy, naukowców i biznesu. Szczególną rolę mają samorządy lokalne, które mają efektywnie prowadzić finansowanie edukacji oraz umiejętnego dostosowywania polskiej szkoły do lokalnych możliwości i potrzeb.

REKLAMA

Program rządowy

REKLAMA

Zamierzenia, o których mowa, realizowane są m.in. poprzez Program Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013. Jego głównym celem jest eliminowanie barier w dostępie ludności wiejskiej do pełnej oferty edukacyjnej, kulturalnej, informacyjnej i sportowej, co w przyszłości powinno zmniejszyć różnice między miastem a wsią, oraz ukształtowanie społeczeństwa otwartego na nieustanny rozwój i podnoszenie kwalifikacji.

Zadaniem administracji rządowej jest stworzenie, w ramach tego programu, odpowiednich programów szczegółowych oraz warunków do realizacji zaplanowanych działań. Natomiast kompetencje i pieniądze będą w większym stopniu przekazane do samorządów, aby obywatele mieli możliwość decydowania o rozwoju społeczności lokalnej. Taka decentralizacja przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania samorządu terytorialnego, zwiększenia konkurencyjności regionów na poziomie ogólnokrajowym i europejskim oraz wzrostu gospodarczego.

REKLAMA

Przewidziane w programie kierunki działania są spójne z kierunkami wsparcia istotnymi dla rozwoju obszarów wiejskich przewidzianymi w Krajowym Planie Strategicznym na lata 2007-2013 i są ich uzupełnieniem. Celem strategicznym powyższego programu jest rozwój edukacji na wsi i obszarach małomiasteczkowych - podniesienie jakości i poziomu wykształcenia mieszkańców wsi i obszarów małomiasteczkowych.

Celami operacyjnymi programu są: wspieranie rozwoju najmłodszych dzieci, upowszechnianie wychowania przedszkolnego, poprawa jakości procesu kształcenia - podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności absolwentów szkół, podniesienie kompetencji nauczycieli, zwiększenie dostępu do edukacji dla niepełnosprawnych mieszkańców wsi, aktywizowanie środowisk wiejskich do podejmowania działań o charakterze edukacyjnym, społecznym i kulturalnym, przygotowanie do funkcjonowania w gospodarce rynkowej, dążenie do efektywniejszego wykorzystania bazy szkolnej na obszarach wiejskich, rozwój umiejętności wykorzystania komputera oraz internetu w życiu codziennym obywatela i przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym elementem jest również zwiększenie roli rodziców w życiu szkoły. Planowana jest organizacja szkoleń dla rad rodziców, a każda ze szkół wspólnie z rodzicami będzie kształtować rozwój dzieci i młodzieży.

Szkolenia będą również organizowane dla nauczycieli, rad pedagogicznych, wizytatorów kuratoriów oświaty oraz dyrektorów szkół, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji prawnej. Doskonaleniem umiejętności wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli zajmą się specjaliści z różnych dziedzin. Działania przewidziane w programie Bezpieczna i przyjazna szkoła wpisują się w działania przewidziane w niniejszym programie i stanowią jego uzupełnienie.

Gminy i organizacje

Zgodnie z przyjętym przez rząd programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych, wojewodowie we współpracy z kuratorami oświaty zostali zobowiązani do ogłoszenia konkursów na realizację zadań ukierunkowanych na wzmocnienie oferty edukacyjno-wspomagajacej dla szkół i placówek, kierowanej w szczególności do:

• dzieci w wieku przedszkolnym,

• dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne,

• uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia.

W realizacji zadań będą mogły wziąć udział jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe. Na program przewidziano 50 mln zł z budżetu państwa. Środki te zostaną podzielone na poszczególne województwa, proporcjonalnie do liczby uczniów w województwie.

Zgodnie z założeniami reformy programowej, priorytetem będą m.in. następujące cele:

• zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego,

• opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych.

Kapitał ludzki

Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Szczegółowy opis priorytetu IX PO KL w ramach działania 9.1: Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, przewiduje różne obszary wsparcia w zakresie edukacji przedszkolnej dotyczące:

• tworzenia przedszkoli (w tym również uruchamiania innych form wychowania przedszkolnego) na obszarach i w środowiskach o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej (w szczególności na obszarach wiejskich),

• wsparcia istniejących przedszkoli (w tym również funkcjonujących innych form wychowania przedszkolnego), przyczyniających się do zwiększonego uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym (np. wsparcie dla placówek zagrożonych likwidacją, wydłużenie godzin pracy placówek, uruchomienie dodatkowego naboru dzieci, zatrudnienie dodatkowego personelu itp.). We wszystkich województwach realizacja działań rozpoczęła się w 2008 roku (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 5063).

Centra szkolenia

W ramach projektu Centra kształcenia na odległość na wsi, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, utworzonych zostało blisko 1200 ośrodków zapewniających dostęp mieszkańcom wsi do kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem nowoczesnych technik komputerowych i metod kształcenia na odległość. Wdrożono do realizacji m.in. projekty:

• przygotowanie innowacyjnych programów kształcenia zawodowego;

• wyposażenie CKU, CKP i szkół zawodowych w stanowiska do egzaminów zawodowych;

• wyposażenie Centrów Kształcenia Ustawicznego i Centrów Kształcenia Praktycznego w sprzęt komputerowy;

• zakup pracowni komputerowych dla szkół;

• internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;

• prowadzenie Edukacyjnego Portalu Internetowego - Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Scholaris;

• doposażenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem.

Informacja o programach

Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce: Prawo oświatowe, rządowe programy i projekty, dostępne są szczegółowe informacje dotyczące:

• działań zaplanowanych w Programie Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013 oraz wykaz przeznaczonych na nie środków finansowych, oraz

• programu Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych

KATRZYNA WILKO

gp@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

REKLAMA