REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze wspierające działania na rzecz edukacji

Katrzyna Wilko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych przewidziano 50 mln zł z budżetu państwa. Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, w tym zwłaszcza z obszarów wiejskich i małomiasteczkowych, oraz lepszemu przygotowaniu uczniów do zmian zachodzących w gospodarce służą zarówno programy rządowe, jak i dostępne środki finansowe pochodzące z funduszy unijnych. Rozwiązanie tych problemów wymaga efektywnej, wielopłaszczyznowej współpracy władz rządowych, samorządu wszystkich szczebli, organizacji pozarządowych, środowisk lokalnych, rodziców, nauczycieli, wolontariuszy, naukowców i biznesu. Szczególną rolę mają samorządy lokalne, które mają efektywnie prowadzić finansowanie edukacji oraz umiejętnego dostosowywania polskiej szkoły do lokalnych możliwości i potrzeb.

REKLAMA

REKLAMA

Program rządowy

Zamierzenia, o których mowa, realizowane są m.in. poprzez Program Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013. Jego głównym celem jest eliminowanie barier w dostępie ludności wiejskiej do pełnej oferty edukacyjnej, kulturalnej, informacyjnej i sportowej, co w przyszłości powinno zmniejszyć różnice między miastem a wsią, oraz ukształtowanie społeczeństwa otwartego na nieustanny rozwój i podnoszenie kwalifikacji.

Zadaniem administracji rządowej jest stworzenie, w ramach tego programu, odpowiednich programów szczegółowych oraz warunków do realizacji zaplanowanych działań. Natomiast kompetencje i pieniądze będą w większym stopniu przekazane do samorządów, aby obywatele mieli możliwość decydowania o rozwoju społeczności lokalnej. Taka decentralizacja przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania samorządu terytorialnego, zwiększenia konkurencyjności regionów na poziomie ogólnokrajowym i europejskim oraz wzrostu gospodarczego.

Przewidziane w programie kierunki działania są spójne z kierunkami wsparcia istotnymi dla rozwoju obszarów wiejskich przewidzianymi w Krajowym Planie Strategicznym na lata 2007-2013 i są ich uzupełnieniem. Celem strategicznym powyższego programu jest rozwój edukacji na wsi i obszarach małomiasteczkowych - podniesienie jakości i poziomu wykształcenia mieszkańców wsi i obszarów małomiasteczkowych.

REKLAMA

Celami operacyjnymi programu są: wspieranie rozwoju najmłodszych dzieci, upowszechnianie wychowania przedszkolnego, poprawa jakości procesu kształcenia - podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności absolwentów szkół, podniesienie kompetencji nauczycieli, zwiększenie dostępu do edukacji dla niepełnosprawnych mieszkańców wsi, aktywizowanie środowisk wiejskich do podejmowania działań o charakterze edukacyjnym, społecznym i kulturalnym, przygotowanie do funkcjonowania w gospodarce rynkowej, dążenie do efektywniejszego wykorzystania bazy szkolnej na obszarach wiejskich, rozwój umiejętności wykorzystania komputera oraz internetu w życiu codziennym obywatela i przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym elementem jest również zwiększenie roli rodziców w życiu szkoły. Planowana jest organizacja szkoleń dla rad rodziców, a każda ze szkół wspólnie z rodzicami będzie kształtować rozwój dzieci i młodzieży.

Szkolenia będą również organizowane dla nauczycieli, rad pedagogicznych, wizytatorów kuratoriów oświaty oraz dyrektorów szkół, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji prawnej. Doskonaleniem umiejętności wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli zajmą się specjaliści z różnych dziedzin. Działania przewidziane w programie Bezpieczna i przyjazna szkoła wpisują się w działania przewidziane w niniejszym programie i stanowią jego uzupełnienie.

Gminy i organizacje

Zgodnie z przyjętym przez rząd programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych, wojewodowie we współpracy z kuratorami oświaty zostali zobowiązani do ogłoszenia konkursów na realizację zadań ukierunkowanych na wzmocnienie oferty edukacyjno-wspomagajacej dla szkół i placówek, kierowanej w szczególności do:

• dzieci w wieku przedszkolnym,

• dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne,

• uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia.

W realizacji zadań będą mogły wziąć udział jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe. Na program przewidziano 50 mln zł z budżetu państwa. Środki te zostaną podzielone na poszczególne województwa, proporcjonalnie do liczby uczniów w województwie.

Zgodnie z założeniami reformy programowej, priorytetem będą m.in. następujące cele:

• zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego,

• opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych.

Kapitał ludzki

Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Szczegółowy opis priorytetu IX PO KL w ramach działania 9.1: Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, przewiduje różne obszary wsparcia w zakresie edukacji przedszkolnej dotyczące:

• tworzenia przedszkoli (w tym również uruchamiania innych form wychowania przedszkolnego) na obszarach i w środowiskach o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej (w szczególności na obszarach wiejskich),

• wsparcia istniejących przedszkoli (w tym również funkcjonujących innych form wychowania przedszkolnego), przyczyniających się do zwiększonego uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym (np. wsparcie dla placówek zagrożonych likwidacją, wydłużenie godzin pracy placówek, uruchomienie dodatkowego naboru dzieci, zatrudnienie dodatkowego personelu itp.). We wszystkich województwach realizacja działań rozpoczęła się w 2008 roku (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 5063).

Centra szkolenia

W ramach projektu Centra kształcenia na odległość na wsi, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, utworzonych zostało blisko 1200 ośrodków zapewniających dostęp mieszkańcom wsi do kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem nowoczesnych technik komputerowych i metod kształcenia na odległość. Wdrożono do realizacji m.in. projekty:

• przygotowanie innowacyjnych programów kształcenia zawodowego;

• wyposażenie CKU, CKP i szkół zawodowych w stanowiska do egzaminów zawodowych;

• wyposażenie Centrów Kształcenia Ustawicznego i Centrów Kształcenia Praktycznego w sprzęt komputerowy;

• zakup pracowni komputerowych dla szkół;

• internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;

• prowadzenie Edukacyjnego Portalu Internetowego - Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Scholaris;

• doposażenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem.

Informacja o programach

Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce: Prawo oświatowe, rządowe programy i projekty, dostępne są szczegółowe informacje dotyczące:

• działań zaplanowanych w Programie Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013 oraz wykaz przeznaczonych na nie środków finansowych, oraz

• programu Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych

KATRZYNA WILKO

gp@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Takie maile to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA