REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 września nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Preis

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel, który uchybia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, jakie nakłada na niego Karta Nauczyciela, musi liczyć się z odpowiedzialnością dyscyplinarną. Od 1 września 2009 r. odpowiedzialności tej podlegają wszyscy nauczyciele – bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy, a nie tylko tak jak dotychczas nauczyciele zatrudnieni na podstawie mianowania (mianowani i dyplomowani).

Przebieg postępowania dyscyplinarnego reguluje rozporządzenie z 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (DzU nr 15, poz. 64). Akt ten nadal obowiązuje z uwagi na to, że nie wydano nowych przepisów wykonawczych w tym zakresie. Pełną treść rozporządzenia znajdą Państwo na stronie www.mp.infor.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność dyscyplinarna grozi tym nauczycielom, którzy dopuścili się czynu naruszającego godność ich zawodu lub nie wykonują swoich obowiązków. Dotychczas odpowiedzialności dyscyplinarnej podlegali wyłącznie nauczyciele mianowani i dyplomowani. Od 1 września br. podstawa zatrudnienia nie ma znaczenia. Do odpowiedzialności dyscyplinarnej może zostać pociągnięty każdy nauczyciel.

Zawód nauczyciela to nie tylko nauczanie, wychowywanie dzieci i młodzieży, ale także kształtowanie ich postaw moralnych i obywatelskich. Nauczyciel ma obowiązek rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Musi dążyć do własnego rozwoju osobowego oraz wspierać każdego ucznia w jego rozwoju. Obowiązkiem nauczyciela jest kształcenie i wychowywanie młodzieży według zasad określonych w art. 6 Karty Nauczyciela, m.in. w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i w poszanowaniu odmienności innego człowieka.

1. Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna

Jeżeli nauczyciel popełni czyn powodujący odpowiedzialność dyscyplinarną, który jest jednocześnie przestępstwem w świetle przepisów Kodeksu karnego, podlega zarówno karze dyscyplinarnej, jak i karze przewidzianej w Kodeksie karnym. Tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 11 maja 2001 r. (sygn. akt III SZ 2/00), w którym stwierdził, że nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia obowiązkom lub godności zawodu niezależnie od odpowiedzialności karnej.

REKLAMA

2. Komisja dyscyplinarna

Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do nauczyciela przeprowadzają komisje dyscyplinarne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• działające w I instancji przy wojewodach; są to komisje obejmujące działaniem nauczycieli wszystkich szkół na terenie województwa,

• działające w II instancji – tj. komisja dyscyplinarna przy Ministrze Edukacji Narodowej i Sportu, a w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli szkół artystycznych komisja działająca przy Ministrze Kultury i Ochrony Dziedzictwa Narodowego.

Kadencja komisji dyscyplinarnych trwa 4 lata. Na członków komisji dyscyplinarnych powoływani są nauczyciele mianowani lub dyplomowani. Członkiem może być również nauczyciel zatrudniony w urzędzie organu administracji rządowej na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych. Organ administracji państwowej, przy którym została powołana komisja, wyznacza dla każdej komisji dyscyplinarnej rzecznika dyscyplinarnego oraz odpowiednią liczbę jego zastępców z grona podległych sobie pracowników.

3. Przebieg postępowania dyscyplinarnego

Komisja dyscyplinarna wszczyna postępowanie dyscyplinarne na wniosek rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców wybranych spośród pracowników zatrudnionych, odpowiednio w kuratorium oświaty, Ministerstwie Edukacji Narodowej lub Ministerstwie Kultury i Sztuki.

Karta Nauczyciela w art. 81 określa terminy, w których może być wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Postępowania tego nie można wszcząć:

• po upływie 3 miesięcy od dnia uzyskania wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego nałożenie kary przez właściwy organ administracji państwowej, przy którym została powołana komisja dyscyplinarna lub

• po upływie 3 lat od popełnienia tego czynu.

Gdy czyn popełniony przez nauczyciela jest przestępstwem, okres, w jakim może zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne, nie może być krótszy od okresu przedawnienia ścigania tego przestępstwa.

PRZYKŁAD

Od czasu, gdy nauczyciel dopuścił się czynu podlegającego odpowiedzialności dyscyplinarnej, do momentu, gdy dowiedział się o nim pracodawca nauczyciela, upłynęły 2 lata. Ponieważ od popełnienia tego czynu nie upłynęły jeszcze 3 lata, pracodawca może złożyć wniosek do rzecznika dyscyplinarnego o podjęcie postępowania dyscyplinarnego w ciągu 3 miesięcy od dnia, w którym się o tym dowiedział.

Rozwiązanie stosunku pracy po popełnieniu czynu nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania dyscyplinarnego oraz wymierzenia kary dyscyplinarnej.

Komisja przeprowadza rozprawę, na której wysłuchuje rzecznika i obwinionego lub jego obrońcy. Postępowanie dyscyplinarne kończy się wydaniem orzeczenia.

Od prawomocnego orzeczenia komisji odwoławczej strony mogą wnieść odwołanie do sądu apelacyjnego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych właściwego ze względu na miejsce zamieszkania obwinionego (nauczyciela). Na wniesienie odwołania strony mają 14 dni od daty doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem. Orzeczenie wydane przez sąd apelacyjny jest ostateczne i stronom nie służy prawo wniesienia kasacji.

4. Kary dyscyplinarne

Przepisy ustawy przewidują następujące rodzaje kar dyscyplinarnych:

• naganę z ostrzeżeniem,

• zwolnienie z pracy,

• zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania,

• wydalenie z zawodu nauczycielskiego.

PRZYKŁAD

Po przeprowadzonym przeciwko nauczycielce postępowaniu dyscyplinarnym komisja orzekła karę zwolnienia z pracy. Zgodnie z tą karą nauczycielka zostanie zwolniona z pracy w placówce, w której jest zatrudniona. Będzie jednak mogła podjąć zatrudnienie w innej placówce oświatowej. Gdyby komisja dyscyplinarna orzekła karę wydalenia z zawodu, osoba ta już nigdy nie mogłaby pracować jako nauczyciel.

5. Zatarcie kar dyscyplinarnych

Zatarcie kar dyscyplinarnych – nagany z ostrzeżeniem i zwolnienia z pracy – następuje po upływie 3 lat od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, jeżeli w tym okresie nie był karany dyscyplinarnie lub sądownie.

Orzeczenie o ukaraniu karą zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania podlega zniszczeniu po upływie 6 lat.

Dyrektor szkoły informuje nauczyciela o zatarciu kary i o zniszczeniu orzeczenia, które było dołączone do akt osobowych. Jeśli to dyrektor szkoły był ukarany, o zatarciu kary informuje go organ prowadzący szkołę (wójt, burmistrz, prezydent miast, starosta, marszałek województwa).

6. Zawieszenie nauczyciela w obowiązkach

Wszczęcie postępowania karnego lub złożenie wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego stanowi podstawę do zawieszenia nauczyciela (dyrektora szkoły) w pełnieniu obowiązków służbowych.

Przepisy Karty Nauczyciela rozróżniają dwa rodzaje zawieszenia:

• obligatoryjne,

• fakultatywne.

Obligatoryjnie odsuwa się nauczyciela lub dyrektora szkoły od prowadzenia zajęć w przypadku jego tymczasowego aresztowania lub pozbawienia wolności w postępowaniu karnym.

Dyrektor może zawiesić nauczyciela w pełnieniu obowiązków, jeśli uzna, że dalsze prowadzenie przez niego zajęć jest niecelowe ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów. Dyrektora może zawiesić w pełnieniu obowiązków organ prowadzący szkołę.

WAŻNE!

W uzasadnionych przypadkach zawieszenie w pełnieniu obowiązków może nastąpić przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego.

Zarówno zawieszenie fakultatywne, jak i obligatoryjne nie może być dłuższe niż 6 miesięcy. Termin ten może zostać przedłużony, gdy nie zakończono jeszcze toczącego się przeciwko nauczycielowi postępowania karnego lub dyscyplinarnego, w związku z którym nauczyciel został zawieszony.

W okresie zawieszenia nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie w niższej wysokości. Decyzję w sprawie wysokości zmniejszenia wynagrodzenia podejmuje pracodawca, biorąc pod uwagę sytuację rodzinną nauczyciela. Nauczyciel otrzymuje zmniejszone wynagrodzenie zasadnicze od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym został zawieszony w pełnieniu obowiązków. Natomiast do dodatków i wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe nie ma w tym czasie w ogóle prawa.

Jeśli nauczyciel został tymczasowo aresztowany, jego wynagrodzenie jest zmniejszane maksymalnie o połowę.

PRZYKŁAD

Nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony został tymczasowo aresztowany. W związku z tym został z mocy prawa zawieszony w pełnieniu obowiązków. W tym czasie szkoła wypłaca mu wynagrodzenie zasadnicze zmniejszone o połowę. Z umowy o pracę wynikało, że nauczyciel ma prawo do dodatków do wynagrodzenia. W okresie zawieszenia w pełnieniu obowiązków wypłata tych dodatków została wstrzymana, tak samo jak wypłata wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe przydzielone w arkuszu organizacyjnym.

Wzór pisma o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków nauczyciela i zmniejszeniu wynagrodzenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WAŻNE!

W przypadku odbywania kary pozbawienia wolności nauczyciel traci prawo do całego wynagrodzenia.

Jeśli prowadzone przeciwko nauczycielowi postępowanie karne lub dyscyplinarne zostanie umorzone z powodu braku dowodów lub zapadanie wyrok uniewinniający, nauczycielowi musi zostać wypłacone wynagrodzenie, którego wypłatę wstrzymano. Jeżeli jednak w czasie postępowania dyscyplinarnego nauczyciel został zawieszony w obowiązkach, a następnie ukarany karą zwolnienia z pracy, to w przypadku, gdy po odwołaniu się do sądu uzyska orzeczenie uniewinniające, otrzyma zwrot wynagrodzenia tylko do dnia wygaśnięcia stosunku pracy. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 21 lipca 1999 r. (sygn. I PKN 162/99), w którym orzekł:

„Jeżeli w dacie wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela istniało prawomocne orzeczenie komisji dyscyplinarnej o wydaleniu z zawodu, to art. 84 ust. 5 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. DzU z 1997 r. nr 56, poz. 357 ze zm.) pozwala na zwrot zatrzymanej części wynagrodzenia tylko za okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków i do daty wygaśnięcia stosunku pracy. W świetle tego przepisu brak jest podstaw do zasądzenia wynagrodzenia za okres po tej dacie, choćby następnie w wyniku rewizji nadzwyczajnej postępowanie dyscyplinarne zostało umorzone albo obwiniony został uniewinniony”.

7. Postępowanie dyscyplinarne a odpowiedzialność porządkowa

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli nie wyłącza możliwości pociągnięcia ich do odpowiedzialności porządkowej na zasadach wynikających z przepisów Kodeksu pracy. Za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku pracy, przepisów bhp, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności nauczyciel może być ukarany przez pracodawcę (art. 108 Kodeksu pracy):

• karą upomnienia,

• karą nagany.

Nieprzestrzeganie przepisów bhp lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w godzinach pracy może być również podstawą do nałożenia kary pieniężnej.

• art. 75–85 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.),

• art. 108 Kodeksu pracy,

• rozporządzenie z 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (DzU nr 15, poz. 64).

Ewa Preis

radca prawny

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA