REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy szukają inwestorów Euro 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy stawiają na partnerstwo inwestycyjne.Samorządy w oparciu o p.p.p. chcą budować stadiony, drogi i parkingi podziemne.Rząd musi szybko i radykalnie uprościć obowiązującą ustawę o p.p.p. o przepisy wykonawcze oraz przygotować projekty pilotażowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak dziś realizuje się inwestycje na zasadach zbliżonych do PPP

Mimo barier prawnych samorządy wspólnie z przedsiębiorcami coraz częściej przystępują do inwestycji opartych na zasadach zbliżonych do partnerstwa publiczno-prywatnego (p.p.p.). Wykorzystują do tego dobrze znane przepisy kodeksu cywilnego, kodeksu spółek handlowych, a także prawa zamówień publicznych.

- Obecna ustawa o p.p.p. nie eliminuje podejrzliwości przedsiębiorców prywatnych wobec sektora publicznego. Wciąż pokutuje przekonanie, że wszystko, co dotyczy sektora publicznego, jest korupcjogenne - ocenia obecną ustawę o p.p.p. Jerzy Bańka, adwokat ze Związku Banków Polskich.

Nie czekając na lepsze prawo, w Poznaniu i Krakowie samorządy budują nowoczesne parkingi podziemne w formule umów BOT, czyli Buduj - Eksploatuj - Przekaż. Polegają one na tym, że partner prywatny z własnych środków buduje miejsca postojowe, a następnie jako wynagrodzenie miasto oddaje mu parking na określony okres w użytkowanie wraz z prawem pobierania opłat za parkowanie. Wykonawców wyłania się na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.

Rośnie zapotrzebowanie na p.p.p.

Miasta, w których będą odbywać się rozgrywki EURO 2012, przymierzają się do zastosowania skomplikowanych przepisów o partnerstwie publiczno- -prywatnym (PPP). Najpoważniej podchodzi do tego województwo śląskie, które zabiega, aby stadion w Chorzowie był areną zmagań piłkarskich w czasie mistrzostw Europy. Zarząd województwa śląskiego właśnie zwrócił się do przedsiębiorców z propozycją podjęcia wspólnych inwestycji na stadionie w ramach partnerstwa. Ofertę otrzymało 60 dużych firm z różnych branż, w tym m.in. spółki węglowe, huty, koncerny energetyczne, banki i browary. Jest to ogromna inwestycja rzędu 200 mln złotych. Jeśli inicjatywa się powiedzie, to będziemy mieć w Polsce pierwszy przypadek wykorzystania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2005 r. nr 169, poz. 1420). Nikt dotąd w praktyce jej nie zastosował, bo podobnie jak przepisy wykonawcze, ma ona opinię regulacji nie do użycia.

- Liczymy, że partner prywatny weźmie udział w finansowaniu i realizacji inwestycji związanych z modernizacją stadionu. W zamian może otrzymać np. prawo do użytkowania stadionu lub związanej z nim infrastruktury. Nie wykluczamy także zwrotu zaangażowanego kapitału w formie regularnych płatności dokonywanych przez urząd marszałkowski - mówi Janusz Moszyński, marszałek województwa śląskiego. I dodaje, że w Niemczech i Wielkiej Brytanii z powodzeniem wybudowano stadiony właśnie w oparciu o p.p.p.

- Pilną inwestycją związaną z EURO 2012, której realizacja mogłaby się odbywać we współpracy z partnerami prywatnymi, jest w Poznaniu obwodnica komunikacyjna o podwyższonym standardzie, określana Trzecią ramą. Będzie ona łączyła stadion z autostradą A2 i lotniskiem Ławica. Jej koszt szacujemy na 6 mld zł - mówi Anna Szpytko z urzędu miasta Poznań.

Inną inwestycją o strategicznym znaczeniu dla Poznania będzie system szaletów miejskich, które będą potrzebne do obsługi ruchu turystycznego związanego z EURO 2012.

- Realizacja tego zadania może się odbywać w formie p.p.p. Partner prywatny miałby korzyści ekonomiczne, a miasto zapewniałoby usługi o podwyższonym standardzie, także ekologicznym - wskazuje Anna Szpytko.

Przepisy zamiast projektów

Resort gospodarki dostrzegając ogromne zapotrzebowanie na współpracę z partnerami prywatnymi, zaproponował zmianę martwej ustawy o p.p.p. Ministerstwo Gospodarki liczy, że nowe przepisy przyczynią się do przyspieszenia procesów inwestycyjnych związanych z organizacją Euro 2012.

- Przewidujemy, że zmieniona ustawa o p.p.p. umożliwi zawieranie umów w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne o wartości 5 mld zł rocznie. Dzięki tej metodzie finansowania zadań publicznych będzie można zaoszczędzić nawet 300-400 mln zł rocznie - uważa minister gospodarki Piotr Woźniak.

- Projekt rządowy podąża w dobrym kierunku. Przede wszystkim upraszcza procedury sporządzania analiz oraz ich stopień skomplikowania. Ponadto różnicuje zakres sporządzania analiz w zależności od rozmiarów finansowych inwestycji. Przy mniejszych przedsięwzięciach do 50 tys. euro wystarczy wskazanie orientacyjnych kosztów - mówi Anna Bytońska z urzędu miasta Wrocław.

Eksperci wskazują, że w przypadku p.p.p. same przepisy nie wystarczą. Potrzebne są przede wszystkim projekty pilotażowe przygotowywane pod nadzorem administracji rządowej.

- Przeprowadzenie z sukcesem takiego projektu z całą pewnością miałoby olbrzymi wpływ na promocję partnerstwa publiczno-prywatnego. Proponujemy, aby była to droga ekspresowa S 11, tradycyjnie określana szybką drogą nad morze. Jej budowa ma duże znaczenie dla EURO 2012. Chyba nie chcemy, aby kibice podążający na mecze utknęli w kornakach na nieprzebudowanej trasie - mówi Anna Szpytko z urzędu miasta Poznań.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Zdaniem Piotra Woźniaka, ministra gospodarki, partnerstwo może zaoszczędzić 300-400 mln zł rocznie

Partnerstwo można realizować w ramach:

Umowy o świadczenie usług

Umowy BOT (Build - Operate - Transfer), czyli Buduj - Eksploatuj - Przekaż

Umowy dzierżawy

Umowy leasingu

Spółki kapitałowej

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA